14 Ноември 2024, 23:54 Днес (5) | Вчера (3)

По-скъпа застраховка гражданска отговорност - има ли аргументи “за”?

18 Октомври 2004 12:05 в-к "Дневник" по статията работи:
A+ A-

"INDUSTRY WATCH"

Както е известно, в България на шофьорите е забранено на управляват автомобил, за който няма сключена застраховка от типа гражданска отговорност - при нея застрахователят покрива щети, нанесени на трети лица при инцидент със застрахования автомобил.
На така създадения пазар на задължителни застраховки държавата е запазила право да определя минимални цени на премиите, които застрахователите могат да искат. Последните развития в тази връзка дойдоха от Асоциацията на българските застрахователи, които поискаха по-високи минимални задължителни цени на премията на гражданска отговорност. Това все още не е прието от администрацията, но дори да не бъде прието в пълния размер на предложенията на застрахователите, вероятно то ще бъде взето частично предвид - т.е. цените ще скочат повече, отколкото предварително беше планирано от правителството.


Всяко решение за допълнително регулиране на даден пазар (макар и в голяма степен изкуствено създаден) би следвало да бъде защитено от анализ на ползите и разходите за участниците на пазара. Дори да има такава оценка, тя досега не е оповестена нито от АЗБ, нито от правителството.


Тази оценка е възможна и включва изчисляването на няколко важни ефекта, които според нас не са взети предвид в предложението за по-високи цени на застраховките.


 Как по-високите цени ще помогнат на застрахователите да предлагат по-надеждна и по-качествена застрахователна услуга?


По принцип не съществува пречка застрахователите да увеличат цените дори без да има административна мярка за това (все пак става дума за минимални цени, а не за максимални). Така че, ако ниските цени са проблем за бизнеса, застрахователите имат възможност да го решат без правителствена намеса. Ако все пак има значими пречки пред бизнеса (свързани с някакъв вид “нелоялна конкуренция”), застрахователите ще продължават да настояват за държавна подкрепа в това отношение. Затова е нужна оценка на положителния ефект, който би имала държавната подкрепа.


 Каква част от положителните ефекти ще бъдат компенсирани от разходи по прилагане на регулирането?


Според данни на СДВР “Пътна полиция - КАТ” през 2003 г. са регистрирани над 27 хил. пътнотранспортни произшествия в района на София. От тях едва 167, или 0.6%, са резултат от употреба на алкохол от шофьора нарушител. Това е само стилизиран факт за прилагането на държавните мерки - тези 0.6% бихме тълкували просто като отлично прилагане на закона, ако наскоро администрацията не беше защитила позицията, че има нужда от по-сериозни санкции срещу употребата на алкохол (т.е. имплицитно призна, че има проблем с прилагането на това законодателство). Накратко, разходите по прилагане на законите не са пренебрежимо малки и те трябва да се оценяват при взимането на подобни мерки.


 Какви ще бъдат преките негативни ефекти за водачите на МПС, както и непреките ефекти върху икономиката?


Очевидните негативни ефекти се отнасят до водачите на МПС, на които ще бъдат наложени допълнителни разходи. Част от тях е възможно да се откажат да управляват автомобила си и от това да има лек негативен ефект върху бизнес секторите, като дистрибуция на петрол например. Значителна част вероятно ще изберат “нелегално” шофиране, като пресметна ползите и разходите от това да имат застраховка гражданска отговорност. Оценката на тези ефекти е важна част в аргументирането на нови административни мерки. Това би следвало да очакваме от тези, които предлагат по-високи цени на застраховките.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 14 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8400
GBP 2.4796 2.4887 2.3447
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив