Размерът на фискалния резерв е 14,1 млрд. лв.
Правителството одобри Доклад за касовото изпълнение на консолидираната фискална програма за първото полугодие на 2016 г.
На база данни от тримесечните отчети за касовото изпълнението на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет (ПРБ), бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) за първото полугодие на 2016 г. е положително в размер на 3 070,7 млн. лв. и се формира от превишение на приходите над разходите по националния бюджет в размер на 1 664,3 млн. лв. и излишък по европейските средства в размер на 1 406,5 млн. лева. Това е най-значителното превишение на приходите над разходите по КФП от 2008 г. досега.
Към 30.06.2016 г. бюджетната позиция на страната се подобрява номинално с 2 181,2 млн. лв. (2,4 п. п. от БВП) спрямо същия период на предходната година, което се дължи основно на по-високите приходи и свиването на разходите спрямо същия период на предходната година. Освен добрите параметри по приходите по националния бюджет, влияние върху текущото салдо по КФП оказват и сметките за средства от ЕС, където превишението на приходите над разходите представлява 1,6% от прогнозния БВП.
Постъпилите приходи и помощи по КФП към 30.06.2016 г. са в размер на 17 709,4 млн. лв., или 53,6% от разчетите към ЗДБРБ за 2016 г. Съпоставено със същия период на предходната година приходите и помощите нарастват с 1 405,9 млн. лв. (8,6%). Ръстът спрямо предходната година се дължи на по-високите данъчни и неданъчни приходи, които нарастват с 1 471,9 млн. лв., докато постъпленията в частта на помощите (възстановени средства от Европейската комисия) са с 66,0 млн. лв. по-малко. Въпреки това, изпълнението на приходите от помощи спрямо разчета за годината е добро, като постъпленията от помощи от страната и чужбина (основно възстановени сертифицирани разходи от края на 2015 г. по оперативните програми и фондове на ЕС за стария програмен период 2007-2013 г. и постъпили аванси и възстановени сертифицирани разходи от ЕК за новия програмен период 2014-2020 г.) са в размер на 1 932,5 млн. лв., което представлява 76% от годишния разчет.
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на месец юни възлиза на 13 488,7 млн. лв., което представлява 51,9% от годишните разчети. Съпоставено с юни 2015 г., данъчните постъпления нарастват номинално с 9,8% (1 202,6 млн. лв.). В структурно отношение най-значителен ръст се отчита при постъпленията от косвени данъци.
Приходите в частта на преките данъци са в размер на 2 538,9 млн. лв., което е 54,2% от годишните разчети за 2016 г. Съпоставено с първото полугодие на предходната година приходите в групата нарастват със 7,4%, за което допринасят основно постъпленията от корпоративен данък, както и тези от данъка върху доходите на физически лица.
Приходите от косвени данъци са в размер на 6 834,6 млн. лв., което е 51,5% от разчетите по ЗДБРБ за 2016 г. Постъпленията от ДДС са в размер на 4 355,6 млн. лв. или 51,8% от планираните за годината и с 409,3 млн. лв. повече спрямо същия период на 2015 г. Невъзстановеният данъчен кредит на фирми към 30.06.2016 г. е в размер на 122,9 млн. лева. Приходите от акцизи възлизат на 2 380,6 млн. лв. (51,0% от разчетените за годината), като спрямо юни 2015 г. нарастват с 18,6% или 373,9 млн. лева. Постъпленията от мита са 83,6 млн. лв. или 55,7% от разчета за годината.
Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 590,8 млн. лв. или 64,8% изпълнение на годишните разчети.
Приходите от социално и здравноосигурителни вноски са 3 524,3 млн. лв., което представлява 49,4% от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 5,1% (172,4 млн. лева).
Неданъчните приходи са в размер на 2 288,2 млн. лв., което представлява 51,1% изпълнение на годишните разчети или с 269,3 млн. лв. (13,3%) повече спрямо края на месец юни 2015 г.
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към края на месец юни 2016 г. възлизат на 14 638,7 млн. лв., което е 42% от годишните разчети. За сравнение – разходите по КФП към юни 2015 г. бяха в размер на 15 414,0 млн. лева. По-ниското изпълнение на разходите през първите шест месеца на годината е свързано преди всичко със забавяне при капиталовите разходи (основно по сметките за средства от ЕС), което се дължи от една страна на липсата на припокриване на плащания за изпълнение на проектите от два периода и от друга – на изместване на голяма част от капиталовите разходи в последното тримесечие на годината поради технологични и процедурни фактори.
Нелихвените разходи са в размер на 13 880,2 млн. лв., което представлява 42,6% от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи към 30.06.2016 г. са в размер на 13 014,3 млн. лв. (49,1%
от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 865,9 млн. лв. (14,2% от разчетите към ЗДБРБ за 2016 г.). Лихвените плащания са в размер на 361,2
млн. лв. или 45,0% от планираните за 2016 г.
Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към 30.06.2016 г. от централния бюджет, възлиза на 397,4 млн. лв., което е в съответствие с действащото към момента законодателство в
областта на собствените ресурси на Европейските общности.
Размерът на фискалния резерв към 30.06.2016 г. е 14,1 млрд. лв., в т. ч. 12,6 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,5 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.