Харчили сме малко по празниците, но пак ни е трудно финансово
Като цяло въпреки че преценяваме как да харчим по празниците, имаме затруднения след тях – това е основният извод от онлайн проучване сред 1011 души от потребителите на финансовия портал
MoitePari.bg.
Потребителите продължават да ограничават харчовете си дори и по време на празниците. Те няма да финансират тези харчове с кредит и по-голямата част от тях най-вероятно ще изпитат финансови
затруднения през януари, е сред останалите изводи на проучването.
Целта на допитването е да се проучи финансовото планиране след Коледните и Новогодишните празници в края на 2013 г., да се прецени как са финансирани покупките, както и да се даде отговор какви са
финансовите планове за началото на новата 2014 г.
След празниците
Потребителите като цяло не очакват да изпитат финансови затруднения след продължителните коледни и новогодишни празници. 39% от отговорилите заявяват това.
Почти също толкова, обаче очакват да изпитат частични затруднения (38%).
Немалък е делът на онези, които заявяват, че ще имат финансови затруднения (23%) и няма да могат да покрият текущите си разходи.
Накратко, болшинството от потребителите най-вероятно ще изпитат финансови затруднения след продължителните Коледни и Новогодишни празници, като по-голямата част от тях заявяват, че ще имат частични
финансови затруднения.
Най-спешните плащания в началото на 2014 г.
Най-неотложните плащания за първото тримесечие на 2014 г. според потребителите са за сметки за отопление (80%), следвани от месечна/и погасителна/и вноска/и по кредити (47%), сметки за данъци (36%)
и плащания по премии за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на МПС (30%).
Очаквано за този период от годината, когато разходите за отопление са високи потребителите планират да отделят средства за тях. На второ място по значимост се нареждат задълженията към банкови и
небанкови институции.
Свито потребление по празниците
Потребителите продължават да ограничават харчовете си дори и по време на коледните и новогодишните празници. Доказателство за свитото потребление е ниският процент на разходите, спрямо месечните
доходи на домакинствата.
Най-голяма част от отговорилите на въпроса каква част от средния месечен доход ще изхарчат за празниците 47% от анкетираните ще отделят под 20% от тях.
Почти два пъти по-малко анкетирани са планирали да отделят между 20 и 50% от средния си месечен доход за разходи в края на 2013 г.
Въпреки това от НАП заявиха, че за последните 10 дни от 2013 г. само за заведения сме изхарчили 66 млн. лева.
В сравнение със същия период от предходната година, обаче не се забелязва спад, дори напротив – отчита се оживление. Други данни пък сочат точно обратното, че българинът сериозно е свил бюджета по
празниците – двойно по-малко хора са пътували по Коледа и Нова година, повечето са посрещнали празниците в домашна обстановка. При всички случаи, обаче кризата се отразява върху поведението на
потребителите, правейки ги по-пестеливи, а за съживяване на потреблението е рано да се говори.
Без допълнителни кредити по празниците
Потребителите остават предпазливи и по отношение финансирането на празничните харчове чрез кредит. Преобладаващата част (75%) от отговорилите потребители не са ползвали кредит от банкова или
небанкова институция, за да покрият допълнителните разходи покрай коледните и новогодишни празници. Тези потребители разчитат на собствени средства, за да покрият тези разходи. Причина за това е
може би факта, че по-голямата част от анкетираните вече имат заем/и, който/които обслужват. Изводът е, че потребителите ще разчитат на собствени средства по празниците и едновременно с това ще
заделят малко пари от семейния си бюджет.
Резервираността на анкетираните към тегленето на нови кредити напълно съответства на нивата на кредитиране в банковата система. Според доклад на БНБ в края на месец октомври 2013 г. потребителските
кредити намаляват с 24 млн. лв. (0,30%). Несигурността по отношение на бъдещите доходи кара потребителите да се въздържат от задлъжнялост.
Профил на анкетираните:
- Нетен месечен доход на домакинство между 500 и 1000 лв. (31% от анкетираните)
- Семейни (54% от анкетираните)
- Възраст между 35 и 44 години (32% от анкетираните)
- Предимно жени (58%)
Източник: www.MoitePari.bg
Автор: Десислава Николова, финансов анализатор