Най-трудно се управлява Y-поколението, а X-поколението разчита на себе си
Най-трудно се управлява ангажираността и удовлетвореността на служителите, родени в годините между 1979 и 1997 (т.нар. поколение Y) – това сочат данни от международно проучване на Aon Hewitt
"Най-добрите работодатели", в което България се включва за осма година през 2014 г. Представителите на това поколение са израснали в години на финансов бум, свикнали са да получават
моментално признание и възнаграждение. Добри са в извършването на няколко задачи едновременно и имат добре изразени технически способности. За поколението Y определящи и най-важни са няколко
основни фактора в компанията: кариерни възможности, комуникация, репутация на компанията, заплащане и работни процеси.
Най-ангажирани не само в България, но и в страните от Централна и източна Европа са служителите над 55 годишна възраст или т.нар. поколение на бейби-бумърите (1946 – 1964).
Класацията по ангажираност за тази част на Европа се води от българските и румънските служители в тази възрастова група. Като основни фактори за удовлетвореност това поколение посочва кариерните
възможности, комуникацията, управление на представянето, репутацията на компанията, но и признанието, което получават за труда си.
Представителите на това поколение са в най-голяма степен "отборни играчи”, докато наследниците им от поколението X (1965 – 1978) основно разчитат на себе си.
При работодателите в България средното ниво на ангажираност е 54%, като при най-добрите достига до 84%.
Aon Hewitt стартира проучването в страната ни за осма година и съпоставя данните с още 11 други Европейски държави от региона на Централна и източна Европа.
Методологията на Aon Hewitt разпределя компаниите в няколко зони:
- Деструктивна: При компаниите, които се намират в нея, ниското ниво на ангажираност значително затруднява постигането на бизнес целите. В тези компании си струва да се преосмислят практиките при управление на ЧР.
- Неутрална: Компаниите постигат добри бизнес резултати, които биха могли да се увеличат с по-финна настройка на практиките при управление на ЧР.
- Зона на успеха: Ангажираността на служителите безспорно определя бизнес резултатите и успеха. Препоръчително е компаниите да се фокусират върху поддържане на настоящите постижения.
За 7 години са изследвани общо около 400 компании от най-разнообразни сектори на икономиката. Взети са предвид мненията на над 70 000 служители и 1600 топ мениджъри.