Тази година за Коледа българите, които ползват интернет, ще направят подаръци средно на 8-9 човека на обща стойност над 330 лева, показва проучване на потребителските навици по поръчка на pazaruvaj.com. В сравнение със средните разходи миналата година това означава, че хората, които ще купуват подаръци в интернет, ще похарчат със 100 лева повече. Нарастването на сумата за коледни подаръци е още един показател за повишаването на заетостта и увеличението на приходите на населението.
Повечето подаръци попадат под елхата от интернет
За намиране на съвършения подарък над три четвърти от активните български потребители на интернет ще използват най-вече онлайн канали. Остава обаче все още популярно преглеждането на вестниците за
акции на магазините (49%), както и разглеждането на витрините на физическите магазини (41%). Тридесет и четири процента от потребителите на интернет пък са на мнение, че е по-добре направо да
попитат близките си на какъв подарък ще се зарадват.
Значителна част от осигуряването на подаръци ще става по електронен път - 71% от потребителите на интернет планират покупка онлайн от местни сайтове, като в същото време значението си запазват и
големите магазини и търговските центрове (51%).
И в България сезонът започва с Черния петък
Набавянето на подаръците обичайно не започва много рано. В средата на октомври едва 15% от потребителите на интернет са се заели с покупка на коледни подаръци.
Тридесет и девет процента от потребителите на интернет - приблизително 1,2 милиона души - съзнателно изчакват с покупките до акциите на Черния петък в края на ноември, защото се надяват на голям
избор. Като цяло обаче 82% от всички хора оставят купуването на подаръци до последните дни преди Коледа.
Планирането и подходящият план график са особено важни за тези, които възнамеряват да поръчат подаръци от чужбина - 14% от потребителите на интернет се възползват от тази възможност и заделят за
това средно 111 лева.
На Черния петък се търсят и онлайн, и офлайн акциите
На Черния петък се очаква акциите по интернет да са най-популярни: от пазаруващите 47% онлайн, 43% онлайн и офлайн (в търговски центрове и големите магазини) ще търсят предложенията за акции на
продукти.
Повечето потребители на интернет следят за акции на конкретни видове продукти (56%), но за пазаруване много от тях (46%) черпят идеи от предложенията с намалени цени. На Черния петък 34% от
потребителите на интернет планират импулсивно покупките си, тъй като от най-голямо значение за тях е, че ще пазаруват продукти с намаления, а всеки трети купувач ще следи кои продукти ще бъдат
намалени най-много и това предопределя какво ще пазарува.
Все по-важно е качеството, но какво да подаряваме на Коледа?
Изборът на подходящ коледен подарък никога не е проста задача. Заедно с етикета с цената от година на година все по-голямо значение придобива и отношението стойност-цена и качеството, което обаче се смята за второстепенно от над 60% от потребителите на интернет. В същото време при избора на подаръци потребителите се придържат към обичайните групи стоки.
И тази година се очаква във всеки втори подарък да има някакъв вид дреха. По-долу следват някои от най-популярните групи стоки:
- козметични продукти (45%)
- играчки (42%)
- мобилни телефони, таблети и аксесоари (31%)
- обувки (28%)
- продукти от развлекателната електроника (23%)
- книги, музика и филми (20%)
- часовници, бижутерия, спортни стоки (18%)
- компютърна техника (16%)
- стоки за бита (14%)
- кухненски машини и аксесоари (10%)
Заедно със стоките обаче - особено сред младите потребители на интернет - все по-популярни стават:
- ваучери за подаръци (17%)
- подаръци свързани с пътуване (12%)
- билети за различни събития (10%)
- различни изненади свързани с дигитални продукти и абонаменти (7%).