Само една ще е компанията ни в Европа, а AIG България ще стане неин клон, казва Джеймс Ше, президент на AIG Central Europe&CIS
Джеймс Ше е президент на AIU Central Europe&CIS със седалище в Лондон от септември 2008 г. Той се присъединява към AIG през 1994 г. в нюйоркското звено на банковия отдел.
През 1996 г. се прехвърля към AIU и заема различни мениджърски позиции в звената в Лондон и Париж между 2000 и 2004 г.
През май 2004 г. става регионален вицепрезидент по общо застраховане в компаниите на AIG в Япония и Корея, седалището му е в Токио.
През 2006 г. г-н Ше е избран за старши вицепрезидент на нюйоркската AIU Commercial Lines, като отговаря за целия финансов портфейл на AIU, включващ всички продукти от типа професионална отговорност
към трети лица, подписани извън САЩ и Канада.
Освен това той е и президент на AIG Central Europe&CIS Insurance Holdings, председател на AIG Israel Insurance Company, Ltd, на административния съвет на AIG Europe SA и директор на
Узбекско-американската застрахователна компания и на ЗАО AIG застрахователна и презастрахователна компания.
Господин Ше, новините около American Insurance Group Inc. от САЩ напоследък са малко или повече оптимистични. Как това се отразява на дейността на AIG Central Europe&CIS Insurance Holding Corporation, чийто дъщерни компании работят в бившите соцстрани в Европа и ОНД?
AIG Central Europe&CIS, и аз в частност, отговарям за операциите по общо застраховане в региона. AIG наскоро обяви създаването на American International Underwriters Holdings (AIU), която ще е комбинация от бизнеса по общо застраховане в международен мащаб, този на северноамериканската компания, плюс на компанията в САЩ, наречена Private Client Group, която продава висок клас застраховки на богати индивидуални и корпоративни клиенти чрез брокерска мрежа. Тази новина сама по себе си бе много положителна. AIG организира този нов холдинг като инвестиционно звено със специални цели (SPV), което е значителна стъпка към отделянето на общото застраховане от AIG Inc. От наша гледна точка това отделяне ще се отрази много добре на общото застраховане, включително и на AIG България.
Както знаете обаче, неизкушената от финансовата сфера публика не прави разлика между видовете бизнес на групата. За него AIG е компанията, която почти стигна до банкрут.
Така е. Затова искам да подчертая, че бизнесът по общото застраховане навсякъде по света и винаги е бил капитализиран и регулиран самостоятелно и отделно от AIG Inc. И това, което се случва с компанията майка, с поделенията на AIG Inc. като AIG Financial Products, никога не би имало и не би могло да има отражение върху общозастрахователния бизнес. Създаването на AIU Holdings е първата стъпка за създаването на общозастрахователна компания, което без съмнение е добре за операциите по общо застраховане.
Как се промени управлението и политиката на вашата компания заради проблемите на майката и заради кризата?
Разбира се, че бизнесът понесе последствия - от една страна от събитията през септември м.г. с компанията майка, а от друга страна от глобалната криза, от която страдат всички. Трудно може да се каже каква част от трудностите идват от проблемите в компанията и каква - от световната криза. Но след септември разбираемо възникнаха много въпроси и към общото застраховане и ние прекарахме много време с клиентите си и с брокерите, обяснявайки им това, че общото застраховане се капитализира и регулира отделно от другите дейности в компанията. И че финансовите резултати на общото застраховане са добри, компанията е силна, а интересите на държателите на полици са защитени.
Тоест, клиентите ви не рискуват, ако останат клиенти на компанията, и интересите им са защитени?
Клиентите ни няма за какво да се притесняват. Техните интереси и преди, и сега, и в бъдеще са защитени по принцип, както и от различните регулатори в страните, в които оперират компаниите ни.
Прилагате ли някакви специфични управленски мерки за европейския си бизнес? За България?
Случилото се ни накара всъщност да продължим да правим това, което и преди, но по-активно - да сме по-близо до клиентите, да комуникираме с тях, да спазваме стриктно застрахователната дисциплина,
да гоним не пазарен дял, а да внимаваме с ценовата политика и да поддържаме цялостната си строга финансова политика, което досега ни служеше добре. Промените бяха в комуникацията - както
вътре в компанията, така и с външния свят, и в осигуряването на максимална близост с клиентите. Това отнема голяма част от времето и усилията ни, но си заслужава.
95% от големите ни клиенти в международен мащаб останаха при нас, но и при нормална година обикновено около 5% от клиентите напускат, а други идват. Запазихме бизнеса, запазихме професионалистите
си - и в региона, и по света, въпреки изпитанията. Ще продължим да се развиваме и да се разширяваме.
Знам, че компанията, на която сте президент, е съвсем отделна, но може би имате представа дали продажбата на всички поделения на Alico, животозастрахователното рамо на AIG, е в плановете на Едуард Лиди и неговия екип? Питам, защото този проблем засяга и AIG България Живот.
Не съм част от този екип и тази проблематика. Знам това, което съм чел в пресата. Но тъй като решението е за продажба на Alico и нейните дъщерни компании навсякъде по света, предполагам, че това ще се случи и в България.
Промени ли се поведението на клиентите заради рецесията? Забелязвате ли преориентиране от една група продукти към друга в Европа или в ОНД?
Рецесията накара компаниите навсякъде по света да се опитат да реорганизират експозициите си спрямо различните контрагенти, да ги диверсифицират, да ги преориентират към един застраховател или една банка. Ако преди покривахме 11-12 риска за определен клиент, сега те намаляват на 6-7. От друга страна обаче при нас се прехвърли и много нов бизнес - клиенти на други застрахователи стават наши клиенти. Основната реакция на пазара бе да диверсифицира експозицията си, което се отнася не само до застрахователите, но и до всички финансови агенти.
А промениха ли се предпочитанията на клиентите към различните продукти?
В общи линии бих казал не. Но да вземем пътническите застраховки - обикновено продаваме многократни застраховки, които покриват няколко пътувания за определен период; сега хората купуват само една, защото и пътуването им е само едно през годината. Но това е отражението на кризата върху живота на хората - тези, които са си позволявали 5-6 ваканции на година, сега стигат до 1-2. Много от нашия бизнес е в автомобилния сектор - в Израел, в Русия. Но хората напоследък не купуват коли. Продажбите на имуществени застраховки, на застраховки злополука не са се променили особено, но морските застраховки, застраховането на товарите също намаляват - защото износът на стоки намалява.
А увеличиха ли се застраховките на финансови рискове?
Не мисля, че хората купуват по-голямо покритие на риска, отколкото купуваха миналата година. Що се отнася до отговорностите на финансовите и другите директори, застраховане на риска от търговски престъпления - по време на криза се очаква измамите да се увеличат; очаква се и застрахователните измами да се увеличат, но в този регион не се очертава такъв процес. Компанията ни не покрива обаче риска от банкрут, така че не мога да кажа какви са тенденциите в тази ниша от пазара.
AIG Central Europe&CIS има свои компании в 12 бивши соцстрани. Къде между тях се нарежда българската компания?
На шесто място.
Какви са плановете на шефовете на AIG за развитието на дъщерните компании в Централна и Източна Европа и най-вече в България?
Този, както и още няколко региона на нововъзникващи пазари по света, е типичен с бързия си растеж и потенциал. Продължаваме и ще продължаваме да инвестираме в него. Ако AIU Holdings по някое време реши да излезе на борсата да продаде миноритарен дял, всеки инвеститор, който желае да дивесифисира портфейла си, ще прояви интерес, защото и растежът ще дойде от тези региони. AIU Holdings е много добре позициониран по света - в Китай, в Индия, в Азия като цяло, в Русия и ЦИЕ. Бъдещето на региона е добро и затова той е популярен.
Кризата все някога ще свърши?
Така е. Страните тук са силно засегнати, може би през следващите години, когато растежът се върне, той няма да е какъвто беше през последните 4-5 години, но пазарът все пак ще расте. Този пазар е много важен, ние сме обвързани с него и ще продължаваме да инвестираме тук. Същото се отнася и до България - страната има голям потенциал за растеж, имаме много нови продукти, които още не сме предлагали тук, очакваме да разширим пазарния си дял и ще продължим да инвестираме в това.
Знаем, че съществуват намерения за трансформирането на AIG България в клон на компанията-майка. Истина ли е това и кога се очаква да се случи?
Една от възможностите е AIU да се ограничи с една компания на общия европейски пазар и да отвори клонове в отделните страни. В момента две структури в големия холдинг се занимават с общо застраховане в Европа - AIG Europe SA със седалище във Франция и AIG Central Europe&CIS със седалище в Лондон. AIG Europe SA вече има регистриран клон в България, чийто представител е Венислав Йотов, изпълнителният директор на AIG България. И точно това е дружеството, което искаме да развиваме в България. Подадени са документи и се очакват одобренията на регулаторните органи, за да започне работа клонът. Това ще ни позволи по-ефективното използване на капитала и ще допринесе за по-добрата отчетност в компанията.
Дружеството AIG България ще престане да съществува и ще остане клонът?
Да, България е единствената в региона, в която все още не е активиран клонът на френското дружество - в останалите страни на континентална Европа AIG присъства като негов клон. Дружеството ще има общо 23 клона. Държателите на полици на AIG ще са спокойни, че интересите им са защитени от европейското законодателство - от френските регулаторни власти. Действащите към момента на преобразуването договори ще бъдат валидни, без да се налага клиентите да правят каквото и да е. Не очакваме обаче реорганизацията да стане преди края на годината, защото най-рано тогава се очакват и одобренията на регулаторите.
Какви резултати очаквате в края на тази година от AIG България? Със спад или с растеж ще завърши компанията?
Очаквам малък растеж, какъвто беше и в края на миналата година. Очакваме стабилна печалба, каквато беше и миналата година. Между другото AIG България реализира четвърта най-голяма печалба на пазара за 2008 г. Ако сравните брутния премиен приход на българските компаниите в сектора, тази печалба сама по себе си дава представа за това как се управлява компанията. AIU като цяло имаше 1 млрд. долара печалба от застраховането. Тези резултати се дължат на дисциплината при подписването на договори, каквато винаги сме имали и ще продължим да поддържаме в компанията.
Каква е оценката ви за работата на българският мениджмънт на компанията и на екипа?
Вършат страхотна работа! Четвърто място по печалба при 15 място по пазарен дял не се случват без добра работа на добри специалисти. Екипът непрекъснато се обучава по екстензивни програми тук и в Европа, не само в региона, за да помогне това за развитието им като професионалисти. Най-добре капитализираната компания в общото застраховане на местния пазар - това е оценката на Комисията за финансов надзор за AIG Bulgaria. Искове за над 26 млрд. долара е удовлетворил AIU Holdings по света, а собственият му капитал е 38 млрд. долара в края на м.г., което я прави един от най-добре капитализираните застрахователи на пазара и все още един от най-големите.