15 Ноември 2024, 16:35 Днес (3) | Вчера (5)

„Бул инс“ плаща на място щети по „Каско“ до 250 лв.

07 Май 2008 15:52 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Петрозар Петков, директор в компанията, пред Insurance.bg

Петрозар Петков започва кариерата си през 1975 г. в „Булстрад“. Има над 33 г. опит в бранша, като е заемал различни ръководни позиции - изпълнителен директор на застрахователно дружество „Гора“, зам.-изпълнителен директор на „Алианц“ в продължение на около 5 г., изпълнителен директор на БАЕЗ. Петков е третият българин (след Йордан Генчев и Симеон Симеонов) специализирал застраховане на лондонския пазар през 1979 г. Има и близо 9 г. външнотърговски опит като търговски директор на „Техноекспорт“. През последните 5 г. ръководеше застрахователен брокер „Шенкер“, специализиран в транспортното и карго застраховане. От началото на март т.г. Петрозар Петков е директор на клон „Лозенец“ на ЗД „Бул инс“ АД.


Г-н Петков, новината около вас е, че след известно прекъсване, отново се връщате на работа в застрахователна компания. Какво ново обаче около дружеството, в което вече работите?
Въпреки, че окончателните резултати за пазара все още не са публикувани, според данните, които имаме, „Бул инс“ се нарежда на четвърто място по премиен приход за 2007 г. Събраните от компанията брутни премии за миналата година са 146,57 млн. лв. при 125,014 млн. лв. за 2006 г. Това е над 17% ръст. Държа обаче да подчертая, че „Бул инс“ е компанията, която по отношение на автомобилния бизнес, застраховките „Каско“, застраховане на отговорности, „Зелена карта“ и т.н., дава най-голямата сигурност на българския клиент. Причина е, че това, което е направено в „Бул инс“ при ликвидацията на щети, засега го няма в нито една застрахователна компания. Системата, въведена от началото на 2008 г., позволява решаване на щети по бърза процедура (т.нар. „бърза писта“) - до 48 часа при по-малки суми. Например, даден клиент пътува за морето и на бензиностанция до Пазарджик някой му чупи мигача. Застрахованият може да отиде в най-близкия клон на „Бул инс“, където да заведе претенция. Ако става въпрос за подобна щета, клиентът получава обезщетението кеш и на място, без никакво чакане. В момента лимитът за изплащане по този начин е 250 лв., но ще бъде увеличен на 500 лв. Ето това е истинска „бърза писта“ - оглед, калкулация и плащане на щети.
Другото, което предлагаме на клиентите си, е т.нар. “завишена експертна оценка“ за автомобили на стойност над 7 хил. лв. В момента издаваме възлагателно писмо, с което клиентът отива да си ремонтира повредената кола. Ако в официалния сервиз (с включен труд и време) тя ще струва например 800 лв., застрахователният инспектор може да предложи на клиента 700 лв., които да му бъдат изплатени веднага. Като тип услуга в момента това работи само в „Бул инс“, като тези щети се решават в рамките на 5 дни. Останалите се опитваме да решаваме в периода, записан в Кодекса за застраховането – между 10 и 15 дни.

Какво ще предприемете занапред за развитието на компанията?
Работим в посока обръщане изцяло към клиента, тъй като конкуренцията на пазара е изключително остра. Знаем, че продуктът, който продаваме, е качествен и реално погледнато ние плащаме изключително коректно и точно. За сведение, през 2007 г. сме платили щети над 63 млн. лв. само по „Автокаско“ при премиен приход 125 млн. лв. Това значи 50% квота на щетимост! Толкова щети не е платила нито една застрахователна компания от челото.
Предстои да въведем компютърната система не само в ликвидацията, но и в застраховането. Това ще позволи издаването на полица в рамките на 5 минути и ще спести на клиентите чакането и формалностите. До края на годината тази компютърна система ще бъде разширена и за останалите класове работа – по имущество, карго, злополуки, обща гражданска отговорност и т.н. Новата система, освен всичко останало, е начин да намалим застрахователните измами, тъй като тя отчита повтаряемост на щетите. След въвеждането й в ликвидацията опитите за застрахователни измами паднаха рязко.

Как стоят нещата с „Гражданска отговорност“ на автомобилистите при вас?
Стремим се да натрупаме необходимия резерв, защото това е бизнес, който се пренася 5 г. във времето. Смятам обаче, че е необходимо надзорът - на базата на статистически данни и на информацията, която им предоставяме - да направи анализ и да определи минимални ставки по „Гражданска отговорност“. В „Бул инс“ знаем много добре как се движи този бизнес и какви са последиците и затова се стремим да бъдем оптимални по отношение на отговорностите и на рисковете. В същото време застрахователната премия, която събираме, трябва да бъде достатъчна за покриване на тези рискове, за заделяне на някакви резерви и за печалба - от порядъка на 1% до 5%. Към момента щетимостта ни по „Гражданска отговорност“ е ниска – между 40% и 44%. Очакваме обаче този процент да се увеличава, тъй като предлагаме активно застраховката от 2 г. насам, т.е. щети тепърва ще започват да пристигат.

Портфейлът на „Бул инс“ е изграден главно от автомобилни застраховки. Ще заложите ли на развитието и на останалия бизнес, освен автомобилния?
Над 87% от портфейла ни е „Каско“, а общо с „Гражданска отговорност“ процентът скача на 91%. При всички положения обаче ще се стремим да развиваме и другия бизнес – даже вече го правим успешно. Говоря за имущество, отговорности, карго, отговорности на превозвачите, специфични застраховки – отговорности на работодатели, туристически застраховки, финансови застраховки, общи граждански застраховки и т.н. За всичко това „Бул инс“ притежава лиценз. Със съжаление обаче трябва да отбележа, че автомобилният бизнес вероятно ще преобладава в портфейла на повечето застрахователи и през следващите 10 години.
Освен това, при останалите класове застраховки квотата ни на щетимост е изключително ниска - между 5% и 2%. Това означава, че целият ни останал бизнес е толкова печеливш, че просто трябва да направим една стъпка напред – да бъдем по-агресивни и да увеличаваме дела му. Ще се опитаме на развиваме застраховането на катастрофични рискове. Ние и в момента предлагаме изключително добър продукт – полици на цена 15 лв. с включен риск земетресение и лимит на обезщетението 30 хил. лв. Реално погледнато, този тип застраховки все още не са много популярни в България и изкривеното мислене - българинът дава предимство на колата пред останалата си собственост - продължава да носи пари.

Кое ви мотивира да заложите толкова много на отношението към клиента?
Ако човек се разочарова веднъж от даден застраховател, той повече не отива при него. Най-важното е не толкова сумата, която ще бъде изплатена като обезщетение, а отношението към клиента, бързината на обработването и изплащането на щетата. За да може да обслужва клиентите си по-бързо, „Бул инс“ откри втори ликвидационен център в София – на бул. „Сливница“. В него обслужваме коли на стойност до 7 хил. лв., както и някои наши корпоративни клиенти. Сега обмисляме откриването и на трети център.
Другото, което предстои да бъде пуснато на пазара при продуктите, е системата „бонус-малус“ в автомобилните застраховки. Тя ще даде възможност на потребители, които са наши клиенти от 2-3 г. и които нямат щети, да получават веднага бонус. За момента подобно нещо присъства в някаква степен в различните компании, но ние ще го предложим като стандартно решение за всички клиенти.
Държа да подчертая, че сме абсолютно лоялни по отношение на продуктите – полицата ни по „Каско“, за разлика от други компании, поема 100% от рисковете по истинския смисъл на каско-застраховането. Освен това, по тези полици нямаме никакво самоучастие. Такова има само по имуществените застраховки - между 2 и 5% за земетресение.
За улеснение сме предвидили възможността клиентите ни да могат да си изтеглят от интернет формуляра на уведомлението за щети. Имаме и кол-център, в който по всяко време може да бъде поискана информация за движението на дадена щета, за това докъде е стигнало обработването й. Същата информация клиентите могат да получават и по и-мейл.
В големите сервизи, с които имаме договори за обслужване на наши клиенти, изискахме създаването на специална писта, на която с предимство се обслужват леките щети. Не може за един мигач или една драскотина да се чака с месеци!

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 15 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8568
GBP 2.4796 2.4887 2.3519
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив