В тази обстановка поводите за радост ще бъдат все по-малко, прогнозира Стоян Проданов, изпълнителен директор на "Бул инс"
Господин Проданов, преди 2 дни Министерски съвет прие предложението на финансовото министерство да
обложи с 2% данък застрахователните премии. Косвеният данък ще засегне крайния потребител, но според някои експерти, тази тежест ще е минимална - например при автокаско 1000 лева, клиентът ще
трябва да доплати още 20. Много или малко са тези 20 лева?
Не съм такъв оптимист. Въпреки че и без този данък има достатъчно основяния за по-високо тарифиране на тези застраховки, компаниите не го правят. Защо? Отговорът е ясен: това прехвърляне на
данъчната тежест ще засегне чувствителността на клиента. В момента имаме усещането - както в застраховането, така и в други финансови сектори: и при банките, и при инвестиционните посредници
- че домакинствата изпитват силни затруднения, свързани с обслужване на кредити, с плащане на регулярни сметки и др. Ето защо това прехвърляне на данъчната тежест не е толкова просто.
Според нас, то не може да се случи в пълен размер. Като добавим и ожесточената конкуренция между компаниите за всеки клиент...
Какво означава това - че не може да се случи в пълен размер?
Това означава, че ако добавите 2% върху застраховката от 1000 лв., която и без това затруднява клиента, когато
тя стане 1020 лева, няма да има кой да плати тези пари.
Какво ще правят компаниите, ако хората драстично намалят купуването на застраховки?
Според мен, ще се стигне до споделяне на тази тежест между бранша и застрахованите лица и
ще се наложи браншът да акумулира вътрешен резерв.
Очевидно е и от надпреварата в тарифите по "Автокаско", и от желанието на компаниите да държат ниски ставките по "Гражданска отговорност" - това са сигурни доказателства, че няма да бъде лесно
прехвърлянето на тази тежест към крайния клиент.
Дали всички компании са на това мнение относно новия данък и как той ще рефлектира върху цените?
Мисля, че всеки застраховател ще опита да калкулира тези 2%. Освен тях обаче
трябва да бъдат взети под внимание и други фактори, например, по автозастраховката "Гражданска отговорност" рисковете, които се поемат, са повече, и тази тенденция е дългосрочна, тя не е свързана с
някакъв натиск отнякъде - от Надзора или другаде, например. Ето защо тази възходяща тенденция няма как да не повлияе - когато в един дълъг период от време разходите надхвърлят това, което
компанията е събрала като премии, тенденцията е дългосрочна към повишаване на цените. В същото време обаче имаме ниска платежоспособност на домакинствата и фирмите. Затова си мисля, че ще се стигне
до споделяне на данъчната тежест.
Не се наемам да кажа дали ще има калкулиране на новия данък в цената, поставям го под съмнение заради това, че в момента конкуренцията в бранша е много силна и компаниите се борят за
всеки един клиент. Стига се и до редица допълнителни отстъпки, до смъкване на цени, така че ми се вижда абсурдно да се стигне до покачване на цени.
Как ще коментирате резултатите на "Бул инс" в тези условия?
Едва ли някой е доволен от развитието на пазара като цяло. Компанията ни се представя сравнително добре и според
очакванията. Нямаме драматично влошаване на резултатите, от което се оплакват някои компании, но и нямаме подобряване на резултата.
Очевидно е, че тази година няма да има поводи за радости; важното е да няма поводи за скръб.
Застрахователното покритие намалява драстично; тревожните сигнали са навсякъде.
Ако компаниите отчетат коректно резултатите си, спадът ще се окаже голям. Общо взето се връщаме години назад. Съдейки по резултатите, струва ми се, поводите за радост ще бъдат все по-малко.
АА