Хорст Ебхарт – управител на Hypo Alpe Adria Leasing България пред в. Кеш и Insurance.bg
Hypo Alpe Adria Leasing е на българския пазар от средата на 2006 година. Какви са очакванията Ви за 2007 година – финансови резултати и възможности за разширяване на пазарния дял на
компанията у нас?
Очакваме през настоящата година един ръст на нашето участие на българския пазар от 25-30%. Разбира се, тези цифри могат и да бъдат надскочени при добро развитие на икономическата конюнктура.
Основание за тези прогнози ми дава динамичното развитие на лизинговия пазар в страната, което наблюдаваме, откакто сме тук. Но това важи и за останалите европейски пазари. За 2007 година планираме
като обем да постигнем сключени договори за лизинг за около 200 млн евро. Това за България не са малко пари.
Кои са основната група клиенти, които очаквате да ползват предлаганите от Вас услуги?
Насочени сме предимно към българските фирми – големи, средни и малки. Това е основната ни
целева група. Разбира се, търсим и възможности за бизнес и в мултинационалните компании, базирани в България.
Какво очаквате да е съотношението между български и чуждестранни Ваши клиенти?
Около 85% ще са български компании, останалите – чуждестранни.
Вероятно сте взели предвид и факта, че у нас над 95% от всички компании са малки и средни? Предвиждате ли нещо специално за тях като условия?
Да, в областта на един от често
срещаните лизинги – този на транспортни средства – имаме специални възможности. Това се отнася и до компаниите, заети в строителния бранш. Става въпрос за специализирани транспортни средства за
почистване на сгради или за строителство на автомагистрали и пътища.
Виждам, че поставяте акцента на дейността си върху транспортните средства. Как ще коментирате приетото от правителството ни изискване при вноса на нови автобуси и товарни автомобили
да се купуват само такива, отговарящи на Euro 4?
Мисля, че това е добро решение, затова и има лизингови услуги, за да се осъществи покупката на подобни автомобили, когато фирмите
нямат възможност за плащане на пълната сума веднага.
Ще се различавате ли с нещо от останалите играчи на нашия лизингов пазар?
Не мисля. Пазарът в България вече е стабилизиран и повечето от участниците предлагат еднакви или
близки условия. Ние сме различни с това, че имаме индивидуален подход към различните клиенти, всичко при нас може да се договаря – договор, условия, изисквания на клиента.
Освен от преките си конкуренти – лизинговите дружества - ние винаги сме искали да отличим финансовите си продукти от тези на банките и да покажем на клиентите в България, че лизингът, който
предлагаме е по-добрата алтернатива на банките. Като финансова небанкова институция ние не търсим 200% обезпечение. Поемаме по-голямата част от риска върху себе си и така можем да постигнем
по-добри условия за клиентите си, без да ги натоварваме с високи лихви.
Стъпвате сериозно у нас, строите и нова сграда. Да очакваме ли скоро у нас и банка Hypo Alpe Adria, която е част от групата?
Да, това вероятно ще стане до края на 2008
година.
Влизате на нашия лизингов пазар доста късно, при ситуация в която има доста утвърдени имена, създали вече свой имидж. Не ви ли притеснява този факт и как ще налагате марката
си?
Не. Влизането на нова компания на един пазар винаги е нещо положително. Според нас, с влизането ни в България ние доста подобрихме условията на лизинговите договори. Нашите
конкуренти трябва да се съобразяват с това, което предлагаме. Такъв бе случаят и когато започнахме дейността си в Македония. Когато конкурентите ни там разбраха, че идваме на пазара, те свалиха
лихвата с 1.5%.
Какви са Вашите отношения със застрахователните компании, предвид връзката между лизинга и застраховането?
Работим с най-големите компании в България. Ние нямаме
застрахователен брокер, работим с външен брокер, който подбира най-добрите условия за нас.
Имате и проекти за изграждане на ветрогенераторен парк у нас?
Засега е в начална фаза, водим преговори с две компании за доставчици на съоръженията, които ще са около 16-20
броя. Приблизителната сума на инвестицията е 22 млн евро. Но засега намирането на български партньори остава проблем.
Има ли интерес към яхти, кораби и самолети от страна на български компании?
Да, но това е сфера в която спазваме конфиденциалност на сделките. Все пак мога да ви кажа,
че сме в преговори да финансираме закупуването на 4 самолета – Чесна и Бомбардир. Това е доста интересен пазар за България, тъй като имате проблеми с инфраструктурата и все още нямате магистрала от
София до Черноморието. Така самолетът става добро решение при състоянието на пътищата сега. Но това важи и за целия регион – до Солун, Белград, Букурещ също самолетът дава най-добрите възможности
за бързо придвижване. Имаше преди време план да се закупят 4 самолета за по 40 души и да се покрият дестинации до 1000 км от София. Сега още се работи по това, но не бих могъл да кажа кога той може
да се осъществи.
Оптимист ли сте за развитие на българската икономика в следващите години?
Да, разбира се, затова сме и тук.