Ще научим хазартните шофьори да плащат повече, категоричен е Петрозар Петков, председател на СД и генерален директор на ЗД "Бул инс"
Господин Петков, поехте ръководството на дружеството преди месец. Как оценявате състоянието на компанията?
Ръководството на „Бул инс“ поехме двама човека – аз като председател на Борда на директорите и господин Стоян Проданов, като изпълнителен директор. Аз специално постъпих в „Бул инс“ на 1 март като
директор на филиала в „Лозенец“, така че имам виждане за компанията, а и преди това съм работил в застраховането, така че познавам основните компании, които държат пазара. „Бул инс“ уверено и
твърдо върви нагоре и това е обективна даденост. Това са факти, които човек не може да отрича. Реално погледнато, през последните 6-7 години „Бул инс“ е постоянно на 4 място с много малка разлика
след „Алианц“. Далеч сме още от това да се мерим с първото и второто място, но да се надяваме, че през тази и следващата година ще успеем да преборим „Алианц“, защото те са нашият пряк конкурент.
Считам, че това е достижима цел.
Готови ли сте да коментирате 6-месечните резултати на компанията?
Премийният приход е 67 млн. лв. за първото полугодие на тази година. За сравнение, за същия период на м.г. сме генерирали премиен приход 66,8 млв.лв. Полугодието приключваме с малък ръст, който не
ни задоволява, но не е тайна, че на пазара конкуренцията в автомобилното застраховане, където сме водещи от години, е изключително остра. Въпреки това по традиция за нас силните месеци са след
септември, тъй като тогава голяма част от клиентите си подновяват полиците по застраховките „Гражданска отговорност“ и „Каско“. Може би 80% от всички клиенти си подновяват полиците от началото на
календарната година. Ето защо се надявам онова, което сме си поставили като цел за 2008 г. – ръст между 15 и 20%, да го постигнем.
А какви са плановете Ви в по-дългосрочен период?
Ръст от 20% ежегодно.
От няколко години прави впечатление, че първите компании губят пазарен дял за сметка на по-малките... Застрашени ли са първите от това?
Наистина, анализите ни показват точно това. От друга страна обаче, на българския пазар се вкарват средно по 500 хиляди стари автомобила (втора ръка) и още 30-50 хиляди нови. Моторният бизнес
тегли цялата застрахователна индустрия нагоре, а пазарният дял се увеличава средно с 37% годишно. Смятам, че колкото и да увеличават пазарния си дял малките компании, водещите в този бизнес ще си
останат такива. Малките компании нямат капацитета на големите – нямат тези презастрахователни програми, нямат свободата на записването и т.н. Ние не обръщаме особено внимание на това, защото за нас
основното и важното е да подобрим все повече и повече обслужването на клиентите, защото си даваме много добра сметка, че компанията ще върви нагоре именно в зависимост от това обслужване.
По отношение на другите класове продукти, прави впечатление развитието на имущественото застраховане. То обаче бележи ръст само (за съжаление) заради изискванията на банките при отпускане на кредит
за имот той да бъде застрахован.
Един от основните въпроси, касаещи застраховката „Гражданска отговорност“, е темата за комисионните, които компаниите раздават по задължителната застраховка ”Гражданска отговорност”. При
някои процентът стига дори до 40% от цената на полицата. Чуха се предложения за въвеждане на автоматично продължаване (пролонгиране) на застрахователния договор, за разплащане чрез сметка по
примера на услугата ”Заплащане на битови сметки”, както и отказ от посредническа комисионна при сключване на договора в офисите на застрахователя. Как гледате на тези
идеи?
Има известна логика в тези предложения, но нещата са много условни. По „Гражданска отговорност“ трябва да си даваме сметка, че премийните нива, които се предлагат в България, са
крайно недостатъчни. Но тази застраховка се наблюдава изключително внимателно от КФН и не мисля, че биха се допуснали ситуации, при които отделна компания да предлага премийни нива по тези, за
които няма гарантиран резерв за плащане на щети. Това безспорно би довело до финансови сътресения на тези компании.
Мислите ли, че цената на застраховката е адекватна на поемания от компаниите риск?
Не, не мисля. Това, което се случва на пазара през последните 2-3 години, е някакво жестоко безумие и трябва да спре. Затова бе подписан и меморандумът между 14-те застрахователни компании, които
искаха да се поставят някакви правила на пазара, а не да се уеднаквят премии или комисиони. Не може да има уеднаквяване, защото всяка компания има заделени различни премийни резерви. Но по
отношение на методите на работа трябва да има ред.
Вие сте една от глобените от КЗК компании. Ще обжалвате ли?
Мисля, че всички компании ще обжалват, защото за мен това е недоглеждане и непознаване на материята.
Как очаквате да протече кампанията по застраховката тази година – ще станем ли свидетели отново на истерии от страна на дружества?
Тази година ще има ръст на ставките. Да се
надяваме, че този ръст ще бъде в рамките на 15-30%. Всички застрахователи си даваме сметка, че в тази застраховка има и социален елемент и не можем да искаме едномесечната заплата на човек,
за да си плати застраховката.
Ясно е, че тези проценти няма да са достатъчни. Как виждате увеличението на застраховката във времето?
Да се надяваме, че с ръст от 15-30% през следващите 3-4 години застраховката ще стигне европейските нива. Надявам се тогава пазарът да се успокои и всеки да си знае – щом кара такъв-и-такъв
автомобил, ще плаща такава-и-такава премия.
Тъй като казахте, че се усещате конкуренти на „Алианц“, които първи въведоха системата „бонус-малус“, реално ли е, според Вас, тази система да бъде приложена у нас в следващите 5
години?
Ние въвеждаме тази система сега, през септември, надявам се, с новата компютърна система, която изграждаме. За да стартира тази система, застрахователят трябва да има пълна информация за определено
транспортно средство, цялото досие на автомобила. За да бъде въведена в експлоатация тази система, трябва да има няколко неща: да се ползва масивът на КАТ, самата компания да има изградена
пълна база данни и определена част от базата данни трябва да се взаимства от другите компании. Тоест, ясно е, че трябва изключително много да се работи по събирането на тази база данни с
информация, за да може, когато клиентът дойде, да стане ясно през последните 5 години този автомобил какви щети е имал, от какво естество са били, колко са платени и пр. Това е въпрос на актюерски
и математически изчисления и не е толкова лесно. Освен това са необходими много пари за обобщаване на този информационен масив и за изготвяне на софтуера. Но аз смятам, че рано или късно и
останалите застрахователни компании ще разберат, че това е полезно.
Какъв ще е принципът на калкулиране на цената при вас след старта на системата?
Основният критерий, върху който ще се базираме, ще бъде броят на произшествията и щетите, които са платени. Целта е да научим хазартните водачи от цялата страна на култура на пътя, да ги накараме
да си платят по-високи ставки, щом карат рисково. Българинът спазва правилата, но когато излезе навън, в чужбина, защото там и законите, и наказанията са солени. При нас нито законите се спазват,
нито наказанията, които се прилагат, са адекватни. Смятам, че когато се бръкне по-дълбоко в джоба на човек, тогава той става дисциплиниран. Други показатели, които ще вземаме под внимание, ще бъдат
възраст, пол, регион, шофьорски стаж.
Сигурен ли сте, че ще получите съдействие както от КАТ, така и от колегите си?
Всичко е въпрос на пари.
Въпрос на какво е да се изгради единна система за отчитане на броя застраховани у нас? Според КФН обхватът на застраховани у нас е под 90%, според КАТ – над 90%.
В последните 1-2 месеца върви оживена дискусия между представителите на КФН, Гаранционния фонд и КАТ и се надявам да се стигне да уеднаквяване на методите на изчисление. Необходимо ни е единно
решение.
Според Вас, под 90% ли е обхватът реално?
Да, но не много под 90%, може би 1-2%. Това, според мен, се дължи на недобросъвестни клиенти, които плащат 1,2,3-та вноска и забравят четвърта. А може би има и такива, които изобщо не си плащат
застраховката и управляват автомобилите си сезонно в определен район, който не се контролира.
От Гаранционния фонд и от НББАЗ искат отпадане на възможността за разсрочено плащане на полицата. Вашето мнение?
Искат, защото все повече се установява, че щетите, които идват отвън, са по произшествия с такива клиенти, които са платили 1 и 2-ра вноска, но трета, четвърта не са, защото са били в чужбина. Така
15 дни след просрочване на срока за внасяне на следваща вноска ние вече не носим риска за тях, макар че има и други трактовки – че сме задължени да носим риска. Следват дълги съдебни
процедури и писане на обяснения.
По отношение на разсрочените плащания мисля, че ще останат, защото все още финансовите възможности на населението не са достигнали това ниво, че да плащат тази застраховка еднократно.
Как виждате нещата – кога животът ще изпревари колата?
Поне след 5 години. Трябва да се преобърне самото мислене на българина.
Като една от малкото изцяло БГ компании, как виждате бъдещето на този пазар – трудно ли е да се оцелее само с роден капитал и сред външната конкуренция?
Смятам, че конкуренцията в застрахователния пазар е изключително остра; толкова, че ние самите си забиваме нож в гърба. Например, единственото, което правят дружествата по застраховката
„Автокаско“, е да свалят тарифните числа. Клиентът, съответно, избира по-евтината полица. Когато обаче стане ПТП, пострадалият разбира, че са му продали полица, в която има франшиз, че не му се
покриват щети до определена сума, че някой риск не му се покрива. Това са уловки на самите дружества. Дори и да ги няма обаче, щетимостта на дружествата расте. С нея обаче расте и ценовата
ставка на сервизите, цената на резервните части също и ние все повече и повече плащаме. Резервът, който имаме, е достатъчен до определен момент, след който парите вече не стигат и започваме да се
затрудняваме. Има компании, които не плащат. Казват на клиентите си, че трябва да чакат. Това е безумие, което не бива да се търпи. Не бих посъветвал нито един клиент да се застрахова при
такива дружества, които не са в състояние да му плащат регулярно.
На фона на тази изострена конкуренция все по-големи компании стъпват у нас под формата на някакво акционерно участие. Те нямат финансови затруднения – идват, купуват компания, внасят ноу
хау...
Явно не само клиентите трябва да променят мисленето си за застрахователния бизнес, а и самите компании...
Безспорно е така. Конкуренцията помежду ни до известна степен вреди на самите нас.
Прогнозирате ли фалити на дружества?
Не, защото е крайно песимистично да се мисли така, но мисля, че някои дружества ще се опомнят и ще престанат да свалят тарифи по „Автокаско“, които са на дъното. „Бул инс“ не си прави такива
експерименти, ние подобряваме обслужването на клиентите и бързото изплащане на щети.
На фона на тези отношения, както и на фона на това, че не сме голям пазар и не сме богати, как си обяснявате големия интерес към нас от страна на европейски застрахователи?
За мен нашият пазар е интересен за големите компании, които работят в Европа. С влизането ни в ЕС станахме част от това голямо семейство. А да си мислим, че те няма да дойдат тук, е един голям
абсурд. Колкото и да сме малки, все пак сме пазар и ако те не дойдат, ще дойдат други – тези, които не са от ЕС, напр. компании от Русия. А трябва да кажем, че там се генерират изключителни
доходи и бизнес, който се управлява добре. Сега с приемането на Русия в бюрото „Зелена карта“ нещата ще стават още по-интересни.
Гледате ли навън?
Определено да. Имаме възможност за работа в близките страни, които граничат със страната ни – Сърбия, Македония, Турция, Гърция и др.
В каква посока е интересът Ви – излизане на пазар като застраховател от ЕС или закупуване на компания?
Безспорно може да се стигне и до двете.
Водени ли са вече конкретни разговори?
Засега има само идеи, но идеите се реализират бързо.
АА
Е-е, въпроса е защо и как така - пак ли ще има смяна на управляващата мафия, нова клика ли ще идва на власт???