15 Ноември 2024, 15:10 Днес (3) | Вчера (5)

ДСК "Гаранция" е добра придобивка, но възвращаемостта иска време

18 Септември 2009 16:13 INSMARKET по статията работи: 2
A+ A-

Банковото застраховане ще бъде основния ни бизнес през следващите години, казва Ерик Наги, директор операции Централна и Източна Европа на Groupama

През 2006 г. Ерик Наги се присъединява към генерална дирекция Международно развитие на Groupama SA, като възложените му задължения включват развитието в Централна и Източна Европа. От 1 януари 2009 г. той става ръководител за този регион.
На 42 години, той е доктор по медицина на университета в Будапеща и има диплома по специалност бизнес администрация (MBA) в университета на Чикаго.
В периода 1998–2000 г. г-н Наги работи в McKinsey в Будапеща, след това от 2001 до 2005 г. в американско-унгарския инвестиционен фонд MAVA Capital в Будапеща, където заема поста директор инвестиции

Господин Наги, как избрахте мениджмънта на двете български компании на Groupama?
- Мениджърският екип е променен само в една от позициите - главният изпълнителен директор. Останалите в ръководството на компанията са същите, които ръководеха и ДСК Гаранция. Огнян Йорданов бе избран заради международният и местният му опит и постижения.

И заради връзките му с Банка ДСК?
- Определено, той е бивш изпълнителен директор на Банка ДСК и знае как работи една банкар какви са нейните приоритети и как се работи с банка.

Притеснява ли ви по някакъв начин това, че той е по-добър в банкирането, отколкото в застраховането?
- Не, защото имаме много компетентен мениджърски екип, чийто членове имат многогодишен опит в застраховането – и финансовият директор, и директорите на животозастраховането и на общото застраховане, главният актюер, директорът на имотното застраховане. Затова изобщо не се притеснявам.

Банковото застраховане ли ще бъде основния ви бизнес през следващите години?
- През следващите години да. В близко време ще се фокусираме на банковото застраховане, без да игнорираме останалите канали. Но това е приоритетът ни за българския пазар, имайки на своя страна силен партньор като Банка ДСК.

Без да закривате другите канали?
- Не, няма да закриваме, но ще променяме, преструктурираме, ще търсим ефективност. Определено искаме да професионализираме агентската си мрежа. Както знаете, изборът на застрахователни агенти е конкурентен процес - кандидатите са много, но професията е много сериозна и някои от тях не могат да се справят и отпадат.

Доволни ли сте от придобиването на ДСК Гаранция засега? Знаем, че резултатите на компанията напоследък не са добри.
- Не бих ги нарекъл недобри. ДСК Гаранция бе създадена през 2004 г., 4 години преди Groupama да купи дружествата. С други думи им трябваше 4 години да се структурират и да се установят на пазара. Застраховането е дългосрочен бизнес, не се създава за едно денонощие.

Да, но същото важи и за останалите бивши компании на OTP Garancia в Централна и Източна Европа, но те се развиват по-добре…
- Трудно е да се каже коя от тях се развива по-добре или по-зле… Само една от бившите компании на Garancia е различна - като мащаб и като история - и това е унгарската, която бе създадена  през 1992-3 г. и нейните премийни приходи са около 300 млн. евро. Що се отнася до компаниите в България, Словакия и Румъния, те бяха създадени по горе-долу едно и също време и са близки като големина - около 10 млн. евро премийни приходи*. Не бих могъл да кажа обаче коя от тях е по-успешна.

Финансовите загуби на ДСК Гаранция за миналата година и за първата половина на тази са значителни. Общото застраховане е на червено с над 1 млн. лева, а…
 - …а 1 млн. лв. е печалбата от животозастраховането, което значи нулев резултат за двете компании.

Един милион лева печалба?
- Да.

Цифрите, с които разполагам, са различни... Двете компании имат непокрити загуби от миналата година - общо 5,28 млн. лв.**
- Двете компании заедно излизат на нула за полугодието. Резултатите от предишни години не желая да коментирам, тъй като те са реализирани преди Groupama да придобие двете компании.

Мислите ли да продадете двете компании, ако резултатите им продължават да са лоши, а загубите се натрупат?
- Не. Първо, никъде не е записано, че те няма да се развиват - ние сме тук, за да развиваме бизнеса. Така че това не е реалистичен сценарии. Второ, Groupama по своята природа и история е дългосрочна перспектива…

Въпреки че тази придобивка не е ефективна засега?
- Това е добра придобивка. Само че реализирането на възвращаемост от една инвестиция  във финансовия смисъл на думата иска време – такава е природата на всяка капиталова инвестиция…

А вие сте търпелив?
- Да, мениджърите в застраховането са търпеливи хора.

Ще инвестирате ли в тукашните си подразделения, какви са плановете ви?
- Зависи. 2009 г. е изключителна година за нас, за България, за света. Трудно е да се направят окончателни и конкретни заключения, основавайки се на опита от 2009 г. За нас дори не е лошо, че през тази година застрахователният пазар в България не расте, защото това ни даде възможност да фокусираме вниманието си върху интеграцията на двете компании в Groupama Group – това е и приоритетът ни за 2009 г. И това изпълняваме в момента. Например проекта за ребрандирането на компаниите погълна значителни усилия, време и пари. А това не е нещо, което ще правим и през 2010 и 2011 г. Инвестирахме пари и време и да се надяваме ще жънем ползите от тази инвестиция от догодина нататък.

Светло бъдеще?
- Аз съм оптимист. Бъдещето може и да не е толкова светло, колкото аз се надявам, но…

Приказва се, че ДЗИ отново ще бъде предложена за продажба. Дали Groupama е отново е потенциален купувач?
- Ние имахме намерения да купим ДЗИ през 2006 г.… Когато излезе на пазара, ще решаваме. Все още не се продава. Акционерите на ДЗИ ще преразгледат положението и когато вземат своето стратегическо решение, сигурен съм, че то ще бъде на разположение на всички потенциални купувачи, и ние ще го чакаме.

Тоест Groupama е потенциален купувач?
- Не, не бих се изразил така. Ние не следим директно развитието на ДЗИ, но ако KBC Group поиска да продаде българския си актив, ние ще вземем решение. Не наблюдаваме активно ДЗИр но определено ще обмислим сделката когато/ако тя излезе на пазара.

Само с Банка ДСК ли ще работите в бизнеса с банковото застраховане?
- Да, това е единствената банка, с която ще работим.

Бихте ли очертали краткосрочните и средносрочните си намерения за България в повече подробности?
- Краткосрочните са ясни - това, което вършим в момента – ребрандиране и интегриране на двете български поделения в Groupama Group, подобряване на дейността им. Казвам това, имайки предвид информационните технологии, продуктовото портфолио. Подготвяме 3-годишен стратегически план, който ще бъде одобрен през октомври-ноември. Така че ние знаем къде искаме да отидем през следващите 3 години – като разпределение на капацитета, на географското присъствие, като продуктово портфолио.

Какъв дял от българския пазар искате да вземете?
- Това е продължение и част от основната стратегия на Groupama. Ние сме общ застраховател, не индустриален, работим с клиенти на дребно. Автомобилното застраховане е важно за нас, особено каско застраховките - които не са част от портфолиото на българската компания - навсякъде по света ние работим на този пазар, но не и в България. Дали ще го развиваме тясно зависи от еволюцията на пазара – ако той се развие така, както искаме, ще влезем на него. Каско сегментът много зависи от регулатора. Сегашното състояние на каско пазара не е благоприятно за нас.

Имате ли намерение да развивате и други сфери на бизнес?
- Извън животозастраховането и общото застраховане - не.

Имате ли намерение да развивате други канали?
- Както споменах, ще обърнем специално внимание на агентската мрежа. Често срещаме проблеми с дистрибуцията на пазарите, на които работим - Groupama има много  елегантно и добре съставено продуктово портфолио, но достигането му до клиента е ключово предизвикателство. В България, с партньорството на Банка ДСК, това не е голям проблем. Така че, макар бизнес ситуацията тук да не е лесна, тя все пак е много по-благоприятна за нас, отколкото на останалите пазари, където не намираме подходящи канали за навлизане. Това е и една от причините да съм оптимист за бизнеса тук.

Очаквате ли скоро да излезете на печалба в България?
- Да, през следващите 2 години.

Благодаря ви за това интервю.

* Активите на румънската компания са около 20 млн. евро. От началото на годината Groupama е инвестирала общо 65 млн. евро в трите си румънски дружества - Asiban, BT Asigurari и OTP Garancia, сливането на които вече започна и окончателно ще завърши в началото на 2010 г.
**Общозастрахователната компания на Groupama според данните на КФН е реализирала 1,096 млн. лв. загуба за полугодието на 2009 г., а непокритата загуба от  2008 г.  е 1,363 млн. лв. Животозастрахователната компания за първите 6 месеца на 2009 г. е отчела 1,032 млн. лв. печалба, но от 2008 г. има 3,849 млн. лв. непокрита загуба. Така натрупаните загуби на двете компании общо от миналата и тази година са 5,276 млн. лв.
И още нещо - в материалите, раздадени на журналистите на пресконференцията по повод ребрандирането на ДСК "Гаранция" в Groupama, е записано, че от 2004 г. досега българската животозастрахователна компания е раздала 5 млн. евро дивиденти, а общозастрахователнатата - 4,3 млн. евро. Истината обаче е, че двете компании никога не са раздавали дивиденти - нито като "Гаранция", нито след като станаха собственост на  Groupama.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

9.3 млн. евро = 0 евро, математика показателна за начина на работа на Гаранция. Собственика нов, ама работниците и дереджето ... старите. Да не би пък, като в приказката за компютрите и компотите, тук да става дума не за дивиденти, а за рушвети?
#1 | от Майтап, Уили | преди
е поне добре, че този смешник не си практикува основната професия - медицина, че много хора щеше да разплаче...
#2 | от пак майтап | преди
Валидни за 16:10 14 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8400
GBP 2.4796 2.4887 2.3447
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив