Очаквам кризата да продължи, не сме видели още края й. В същото време гледам на кризата като на голяма възможност да преоткрием основните си ценности. Разговор с Давид Сандерс, управляващ директор на Eureko за Европа, който отговаря за операциите на групата извън Холандия
Господин Сандерс, идвате в момент, когато финансовата криза дойде и в Източна Европа. Как изглежда Eureko през призмата на кризата, обхванала целия свят?
Кризата повлия силно на Eureko, компанията отчете, както сигурно сте чели, 2,1 млрд. евро загуба - за първи път в
историята си. Условията на пазара, падащите цените на активите, цените на имотите, ниските лихви се отразяват на резултатите от бизнеса ни, на балансите ни. За щастие имаме силни акционери -
RaboBank и Achmea, с дългосрочни ангажименти към Eureko. RaboBank е една от най-силните в Европа, с ААА кредитен рейтинг, добре се справя с кризата. RaboBank и ACHMEA инжектираха 1
млрд. евро за засилване на баланса на Eureko и сега компанията е в относително добро състояние, в сравнение с много от конкурентите ни на пазара. В Холандия повечето компании прибегнаха до помощта
на държавата ABM Amro, Bank Assure, Fortis Nederland бяха национализирани, а ING, Aegon, SNS Reaal, получиха общо 20 млрд. евро помощ от хазната. Eureko не се нуждаеше от помощта на
държавата.
Откъде дойдоха загубите през 2008 г.?
Загубите дойдоха основно от холандската Achmea и инвестициите в акции и в корпоративни дългови книжа, които пострадаха от кризата. Около 1 млрд. евро изгубихме от инвестиции в дялове на компании,
голямата част от тях в португалската банка BCP. Така че загубите дойдоха главно от инвестициите ни, оперативният бизнес бе стабилен. Но сега и бизнесът страда от забавянето на растежа на пазара,
така че вземаме мерки за допълнителното му стабилизиране.
Освен капиталовата инжекция от RaboBank, какви са другите мерки, които вземате, за да се справите с кризата?
Фокусираме се върху управлението на риска и излизаме от някои рискови инвестиции. Хеджираме своите експозиции в акции и дялове, увеличаваме дела на държавните книжа в портфейла си. Така защитаваме
своите активи чрез по-консервативни инвестиции, освобождаваме се от губещи звена. Ще продължаваме да подобряваме управлението на бизнеса, в Холандия планираме 2500 съкращения на работни места,
намаляване на разходите с 300 млн. евро и увеличаване ефективността на своята дейност.
Прогнозата ви за резултата в края на годината?
Не мога да коментирам това, не публикуваме очакванията си, но при всички случаи тази година ще е по-добра от предходната.
Очакваме да стабилизираме компанията, но и 2009 г. ще бъде трудна и много внимателно ще следим развитието на ситуацията във всеки момент.
Eureko работи в 12 държави. Къде сред тях е мястото на България?
Българската компания Interamerican е важна за групата. Тя не е от големите ни компании, но е много успешна през последните години и се гордеем с резултатите й. Смятаме, че има голям потенциал за
развитие на българския пазар, а мениджмънтът на компанията реализира оптимално този потенциал. Макар също да е засегната от кризата, резултатите на компанията са много добри, а в тези времена това
е много важно. Interamerican постигна 45% растеж (повече от общия за пазара) за 2008 г., което е непостижимо на друг пазар в Европа.
Миналата година регистрирахте животозастрахователна компания у нас. В същото време изследване на Interamerican сочи, че 50% от българите не се интересуват от животозастраховане.
Сигурни ли сте, че избрахте точния момент?
Ние вярваме в животозастраховането, но вярваме и че е нужно много търпение за развитието на този бизнес, особено в сегашната среда.
Застрахователният пазар в Централна и Източна Европа, от който България е част, е предимно общо застраховане. Но идва един момент в развитието на сегментите на пазара, когато хората станат
по-заможни, и животозастраховането започва да расте по-бързо от общото застраховане. В Холандия двата сегмента са 50/50%. Затова виждаме голям потенциал за растеж на този сегмент с развитието на
българската икономика. Разбира се, при сегашната икономическа среда интересът към животозастраховането няма да се увеличи, но ние сме търпеливи, коригираме плановете си спрямо пазарните
условия, и тъй като имаме малък пазарен дял, виждаме възможности за увеличаването му.
В едно интервю преди 2 години Маартен Диксхорн, главен изпълнителен директор на Eureko, прогнозира, че животозастраховането и общото застраховане ще изравнят пазарните си дялове след 15
години. Вашата прогноза каква е?
Прогнозата за изравняване на дяловете на двата сегмента на пазара според мен е вярна, но вероятно ще отнеме малко повече време. В същото време
сегашната криза е криза и за правителствата и тя може да ускори решението на властите за създаване на втори и трети стълб на пенсионното и здравното застраховане (осигуряване), вместо да наливат
пари в първия стълб. България зависи от инвестициите за развитието на икономиката, а добре развитите частни пенсионни и здравноосигурителни системи помагат за икономическия растеж.
Миналата седмица стана ясно, че от следващия месец Interamerican Romania се отказва от общото застраховане. Очаквате ли продължите работа в този сегмент чрез българската си компания?
Неотдавна Interamerican България уведоми регулатора, че ще работи на територията на Румъния.
Абсолютно. Eureko не се отказва от общото застраховане и смятаме, че имаме добра експертиза в този бизнес. Преди 2 години Eureko купи общозастрахователна компания в Турция, а през
декември и в Русия. Така че имаме твърди намерения да разширяваме този си бизнес на Балканите и отвъд тях. В същото време, не можем да вършим всичко едновременно в една и съща страна. В Румъния
бизнесът ни е фокусиран върху пенсионното застраховане - възможност, която успешно използвахме преди 2 г., когато се осъществи реформата на този пазар, и имаме много интересно начало в здравното
застраховане. Но румънската ни компания се опитваше да прави много неща едновременно и затова решихме тя да се фокусира на тези два пазара. В Eureko особеното е това, че не прилагаме общ
модел за всяка държава, а даваме голяма автономия на местния мениджмънт да решава какви продукти да предлага на местния пазар. Мисля, че в това е силата на Eureko. И в България вярваме на
местните решения, споделящи общите цели на компанията-майка. И даваме голяма свобода на тукашните мениджъри, което според мен е конкурентно предимство пред останалите застрахователи.
Румънското ви поделение променя бранда и вече ще се казва Eureko Romania. Възнамерявате ли да направите същото и в България? Или смятате, че марката Интерамерикан продава повече от марката
Eureko на нашия пазар?
Нямаме планове да сменяме бранда в България засега. Interamerican е силен бранд на някои пазари, особено в Гърция, и ние ще развиваме местните си марки.
Едновременно с това селективно налагаме и марката Eureko на някои пазари - в Турция преди 2 г., сега в Румъния. Но го правим избирателно и преценяваме всеки конкретен случай. Ако нашият
мениджмънт в България реши, че има причина да използва другото име в конкретен бизнес, ще се съобразим с това, но и ще го подкрепим да използва досегашната си марка, какъвто е случаят засега.
Свобода на избора!
Покупката на холандската здравноосигурителна компания Agis преди 2 години ви превърна в лидер на здравноосигурителния пазар в Холандия. Знаем, че гледате с надежда към този сегмент и у нас,
но и очаквате промените в законодателството. Отказахте ли се от развитието на този бизнес у нас, или ще изчакате решението на законодателите?
С интерес следим реформите в този сегмент
и намеренията ни да влезем на него са актуални. Eureko има много конкурентни предимства в този бизнес, голям опит и експертиза - имаме такъв бизнес в Холандия, както споменахте, но също
интересен бизнес в Гърция, в Румъния и Русия, възнамеряваме и в Турция, влязохме в здравното застраховане и в Словакия след реформата там. Определено този сектор е интересен за нас, но решенията ни
са за всеки конкретен случай. Опитът ни в Словакия показа, че е много важно да се разчита на правителството, когато става дума за здравна реформа. В България много внимателно правим преглед на
здравната реформа - на намеренията за това.
Похвалихте българското дружество за постигнатите резултати за миналата година. Имате ли специални планове за него за тази година?
Продължаваме да изпълняваме плановете си,
имаме голям проект, който ще продължим и през тази година - внедряваме нови платформи, чрез които ще ускорим растежа на общото застраховане, което е сърцето на бизнеса ни тук. Ще продължим да
инвестираме и в животозастраховането, където имаме окуражителни резултати, въпреки трудните пазарни условия. Ключът за нас е разширяване на дистрибуцията и на мрежата за това. Основата на
дистрибуцията е агентът, но ние все повече развиваме отношенията си и с брокерите, привличаме все повече техния интерес, защото на нас се гледа като на играч, на който може да се разчита. Ще
развиваме и алтернативни канали за разпространение, банковото застраховане е наша силна страна - както в Холандия, така и в Турция. Продаваме и директни застраховки чрез интернет и други технологии
- възможности за това виждаме и в България, но ще го правим стъпка по стъпка.
Започнахме това интервю с въпроса как компанията изглежда през призмата на кризата, сега да попитам как кризата изглежда през очите на компанията?
Макар да съм оптимист по
природа, очаквам кризата да продължи, не мисля, че сме видели края й. Нещата още ще се влошат, преди да започнат да се подобряват. В същото време гледам на кризата като на голяма възможност да
преоткрием основните си ценности. Ние сме взаимен застраховател, притежаван от клиентите, с което се гордеем, и гледаме на кризата като на голяма възможност отново да застанем по-близо до клиентите
си. Есенцията на кризата е есенцията и на застраховането - това е доверието. Сривът се случи, защото потребителите изгубиха доверие в институциите, в правителствата, в международните системи. Наше
задължение е да спечелим отново доверието на потребителите. Това събужда ехото и на нашето наследство - част от традицията ни е да се фокусираме по-малко върху интересите на акционерите и бонусите
на менижмънта, а повече върху интересите на клиентите си. И точно затова смятам кризата за възможност за Eureko, макар че носи и много тревоги.
Визитка:
Давид Сандерс има магистърски степени MSc от Erasmus University в Ротердам и MBA от френския INSEAD във Фонтенбло. Работил е в Shell Group в Сингапур и Хага, а след това и за McKinsey в Амстердам. Започва работа в Eureko/Achmea през 2002 г. като помощник директор в отдела за планиране, а после става директор на отдела за бизнес развитие на корпорацията. През юли 2006 г е назначен за управляващ директор на групата за Европа, и отговаря за операциите извън Холандия.
Снимка: в. "Пари"