22 Декември 2024, 14:01 Днес (0) | Вчера (0)

Изпълнителният директор на “Хемус еър” Димитър Павлов: Чужди превозвачи разграбиха пазара след фалита на “Балкан”

03 Май 2004 в-к "Монитор" по статията работи:
A+ A-

Очаквам сливания между някои наши компании, иначе ще бъде трудно да вървим напред

Какво става на българския авиопазар след краха на авиокомпания "Балкан"?

- Този крах стана пред очите на всички ни. Мисля, че не се направи необходимото, за да се съхрани всичко полезно. Виждаше се, че "Балкан" си отива, но не се направи нищо, за да се запази пазара на българските авиационни услуги. Ако това беше станало, на нашите авиокомпании щеше да им е по-лесно да се развиват в новите пазарни условия. За мен най-страшното не е, че "Балкан" фалира като компания. Това се е случило и с много по-големи авиокомпании от нашата. По-лошото е, че ние не успяхме да съхраним пазарния си дял и позволихме на чужди превозвачи да дойдат наготово и да го разграбят. Сега ние полагаме невероятни усилия, за да възстановим поне част от позициите си и да си върнем част от пътниците. Ако се вгледаме в авиокомпаниите, които летят до София, ще видим, че нашата столица е една от най-печелившите им дестинации.

Какъв пазарен дял имат българските авиокомпании сега?

- Преди "Балкан" контролираше 60% от пазара на редовните международни линии. Сега всички наши компании държат между 15 и 20%. Ако говорим за чартърния пазар, от над 90% контролиран от "Балкан", сега превозваме около 50% от пътниците.

Можем ли да възстановим старите си позиции?

- Сега нещата са много по-трудни, отколкото преди, но не са безнадеждни. Има хора, които желаят да инвестират в този бизнес. България разполага и с добри специалисти. Мисля, че при една правилна политика и малко късмет, имаме шанс. Едва ли обаче ще можем да възстановим позициите си в предишния размер. Поне за мен това е нереалистично. По-реално е да върнем пазарите си до определена степен.

Каква трябва да бъде стратегическата ни цел?

- За мен стратегическата цел е партньорство между българските авиокомпании. Това е начинът да съхраним и да спасим българския авиационен пазар. Няма място за разделяне и за конкуренция. Пазарът е разпределен. От тук нататък трябва да се търси партниране между компаниите с цел максимално натоварване на самолетите, с които разполагаме. Даване на възможност на нашите превозвачи да въведат нова техника. Тъй като без нова техника няма движение напред.

В момента парламентът приема промени в Закона за гражданското въздухоплаване, които въвеждат програмата "Открито небе". Как ще се отрази това българските авиопревозвачи?

- Най-късно до 2005 г. България ще се присъедини към т. нар. програмата "Открито небе". Това, от една страна, е опасно, а, от друга, е предизвикателство, което ни дава известни възможности. Но ако влезем в програмата неподготвени, ние сме обречени.

Какво трябва да направим?

- На първо време трябва да се подмени самолетния парк. Трябва да имаме конкурентни и добри самолети, които да предложим на пътниците. Второ, наистина трябва да осигурим няколко изключително важни неща, едно от които е авиотехническа база. Тя ще позволи по-евтина поддръжка, а не да ходим в чужбина да поддържаме самолетите си. Освен това пътникът гледа не само комфорта, а и цената. Това е начинът да им предложим да пътуват с нас по-изгодно.

Разпокъсването на българския пазар не ви ли влияе зле?

- Отстрани на пръв поглед изглежда, че конкуренцията между нас е много голяма. Но всъщност пазарът е разпределен между "България еър", Би Ейч Еър, "Хемус еър", "Бългериън еър чартър", "Ер Виа". Това са големи авиопревозвачи у нас. Имам впечатление, че по-сериозните авиокомпании работят здраво за запазване на дела, който имат. Повечето от тях вече започнаха да обновяват самолетния си парк и, в зависимост от възможности си, да се ориентират и към определен тип самолети.

Очаквате ли сливания между авикомпании?

- Да, очаквам сливания между част от авиокомпаниите, защото иначе ще бъде трудно да вървим сами напред. В пазарната икономика действа законът на джунглата - оцелява силният. За да бъдем по-силни, ние трябва да се обединим. Приватизацията на държавната авикомпания е един от начините да се обединят два превозвача. Да обединим пазарите в Европа и в Близкия Изток. Да направим София летище, което да преразпределя пътниците. Максимално да натоварим нашите самолети. С по-малко самолети да вършим повече работа, от което ще падне себестойността на нашата услуга.

От думите ви лъха увереност, че ще спечелите състезанието за "България еър"…

- Никога не съм крил това. В това аз виждам бъдещето на нашата авиация. В Европа няма да намерите пример, в който авиокомпаниите да вървят разделени и да постигнат нещо. Поддържаме един санитарен минимум, даваме работа на осемстотин-деветстотин човека. Мисля си, че ако не посрещнем "Открито небе" по-консолидирани, ще имаме доста сериозни проблеми.

С други думи, искате да вземете "България еър" на всяка цена?

- Не, искам да кажа, че не сме готови да я вземем на всяка цена. Ценното на авиокомпания "България еър" е, че в момента работи и има определени права. Все още пазарът е регулиран и защитен - държавата определя кой и колко пъти може да лети. Но нека да не забравяме, тези права след съвсем кратко време няма да съществуват. Всеки ще може да лети у нас. Тоест всяка една авиокомпания ще може да придобие тези права и да се опита да лети по нашите дестинации, ако разполага с необходимите ресурси. При "Открито небе" ще останат най-силните - тези който имат добри самолети и пари.

Очаквате ли да настъпят съществени промени след приемането ни в Евросъюза през 2007 г. и в каква посока ще бъдат те?

- Разбира се. Има чужди авиокомпании, които с доста голям интерес чакат този момент. Имаме добри дестинации, които предизвикват интереса на т. нар. нискотарифни авиокомпании. За мен една такава авиокомпания, ако разположи 2 или 3 от самолетите си тук, де факто може да покрие всичко онова, което ние правим в момента.

Кои са най-апетитните дестинации?

- Германският пазар е много добър. Английският също. Така че те ще се насочат към тези пазари, а не към пазари, които имат малко пътници.

Имаме ли шансове за азиатските пазари?

- Да, имаме. Обединението ще ни даде по-добри възможности в тази насока. Авиокомпания "Хемус еър" оперира в нашия регион и в Близкия изток, а авиокомпания "България еър" главно в Европа. Обединението между двете ще ни даде възможност да привлечем т.нар. трансферен трафик от Европа за Близкия изток и от Близкия изток за Европа. А в последствие и до Далечния изток. Т.е. трябва да имаме връзки, трябва да имаме повече дестинации, защото това ще ни даде възможност наистина да запазим трафика си.

Какви са плановете ви за бъдещото развитие на "Хемус еър"?

- Плановете ни могат да се характеризират с две думи: модернизация и развитие. Обновяване на самолетния парк и развитие на компанията като цяло. Приключихме миналата година на печалба. Имаме увеличение на пътниците по редовните международни линии. Открихме и утвърдихме три нови дестинации - Дубай, Атина и Триполи. Тъй като самолетите Ту 134, имат ограничение за летене в Европа, започнахме подмяната на самолетния парк от тях. Подписахме договор за покупка на три самолета с "Бритиш аероспейс". Първите две машини вече в са "Хемус еър". Самолетите са известни като "Джъмболино". Обучихме първите екипажи пилоти в Съединените щати. Преквалифицирахме вече и стюардния състав. В момента се обучава и техническия. Така че в съвсем скоро време ще имаме възможност да предложим на нашите пътници един изключително добър самолет за редовни международни линии в региона.Накратко, определяме се като една добра авиокомпания. Чака ни много работа.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 20 Декември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8815
GBP 2.4796 2.4887 2.3722
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив