Интервю с Жак Де Ваклероа, член на Изпълнителния борд на ING Group и Главен изпълнителен директор на ING Застраховане Европа; Том Клипхус, Главен изпълнителен директор на ING Застраховане Централна Европа и Николай Стойков, Управител на ING Животозастраховане и Главен изпълнителен директор на ING Пенсионно осигуряване в България
ING Животозастраховане отбеляза първата си година на българския пазар. Какво е Вашето впечатление за старта на компанията? Оправдаха ли се очакванията, които имахте?
Жак: Онова, в което сме сигурни е, че тогава бе точното време за стартиране на дейността на компанията. Изглежда, не сме единствените, които смятат така, тъй като и други мислят за
започване на животозастрахователен бизнес в България. Трябва да сме доволни от резултатите – изградихме търговската инфраструктура, екипа, с който ще работим и ще осъществяваме в бъдеще целите си.
В момента вече мислим за разширяване на търговския екип и териториалната структура в страната.
Казахте, че 2006-та е била точната година за стартиране на животозастрахователен бизнес у нас и това е така – още три компании, освен ING Животозастраховане, започнаха да работят на този
пазар. С това общият брой на дружествата стана 16. От друга страна, с влизането ни в ЕС, още 7 чуждестранни животозастрахователя засега заявиха желанието си да упражняват дейност в България чрез
свои клонове. Притеснява ли ви конкуренцията и как ще се справите с нея?
Жак: В момента обемът на животозастраховането е изключително малък, измерен като % от БВП. Но и в другите страни развитието на пазара следва своя естествен път. Човек трябва да има
усещането, че когато създава богатство за себе си, трябва да го защити и осигури за по-дълъг период от време за себе си и семейството си.
Какви са впечатленията ви за българския животозастрахователен пазар сред останалите в Европа?
Жак: Както във всички страни от Централна Европа, така и в България
пазарът се развива по един и същи начин – на първо място са автомобилното и имущественото застраховане, а след това идва животозастраховането. В България в момента брутният премиен приход от
животозастраховане е под 0,5% от БВП. За страни от региона, които преди 15 години бяха в същото положение, този процент сега е 4,5 - 5. Следователно, може да се говори за модел, по който в
по-голяма или по-малка степен се развива всеки от пазарите в региона.
След колко години прогнозирате българският пазар да се развие като европейския?
Том: Много от признаците за икономическото развитие на България, свързани с растежа на
БВП, ръста на доходите, стабилната макроикономическа рамка, са обещаващи за развитието на сектора. В същото време, през последните години българското правителство реформира в голяма степен пазара и
индустрията. Всички тези условия увеличават средните суми, които човек харчи за себе си, което пък значи, че ще се увеличава насочването към защита на тези възможности и на постигнатото от всеки
благоденствие.
Жак: Тъй като въпросът беше колко години ще отнеме това развитие, за мен отговорът е, че със сигурност ще бъде повече от една-две години. Наистина, трябва да имаш достатъчно средства, но стои въпросът, че не се будиш сутрин с мисълта: „О, аз трябва да си направя застраховка живот!“ Преди да вземе такова решение, човек има нужда от съвет, от допълнителна информация и мотивация да защити онова, което е създал.
Николай: Има и други фактори за положителното развитие на българския пазар. Вие сами споменахте броя на новите компании и клонове, които започват работа у нас. Всички те ще инвестират в създаването на нови продукти, технологии, нови канали за дистрибуция, които ще са допълнителен тласък в развитието на пазара.
Какво цели ING Животозастраховане през тази година?
Николай: Прогнозите на всички независими източници са изключително позитивни и обещаващи за развитието на
пазара. Със сигурност ние искаме да имаме значителен дял от това развитие. В момента имаме 10 агенции в страната и планираме значително увеличение на техния брой до края на годината. Освен
развитието на търговската мрежа, ще се насочим и към допълнителни дистрибуционни канали, свързани с банковото застраховане. Вече знаете за съвместното ни сътрудничество с Банка Пиреос България.
ING е един от глобалните лидери в пенсионното осигуряване. Как изглежда пенсионният пазар в България?
Жак: Ако за животозастрахователната компания можем да кажем, че
е в своя стартов период, то пенсионната компания, която стартира преди 6 г. в страната, е в етап на развитие и растеж. Много важно за нас е, че пенсионната компания има изключително добра репутация
за качеството на своите услуги и на инвестициите, които прави. Пенсионният бизнес е дългосрочен бизнес и затова спечеленото доверие е един от най-важните активи за развитието на тези услуги.
Том: Много съм доволен от резултатите на пенсионната компания. Активите на дружеството нараснаха с 44% през 2006 г. в сравнение със средния за индустрията растеж от 36%.
Една добра възможност са и доброволните пенсионни фондове – ниша, която предстои да се развие.
Том: Абсолютно. Повечето пенсионни системи по света се стремят да осигурят около 70% процент на заместване на пенсиите спрямо последните трудови доходи. Тази цел в повечето страни може да се
осъществи ако работиш и се осигуряваш по задължителните стълбове не по-малко от 40 години. Много хора обаче упражняват свободни професии, пенсионират се на по-ранна възраст или имат прекъсване на
трудовия си стаж, поради което достигането на този процент на заместване само чрез задължителните форми на осигуряване е невъзможно. В този смисъл доброволното пенсионно осигуряване е изключително
важно за всички, които няма да постигнат тези цели с помощта на осигуряването в първия и втория стълб.
Добрите резултати на пенсионната компания мотивират ли ви за разширяване на този бизнес? Имате ли идея за закупуване на действащи компании?
Жак: При
животозастраховането ще се концентрираме върху укрепването на операциите, които стартирахме от нулата. По отношение на пенсионното осигуряване, ние вече имаме своите стабилни позиции тук. Ако се
появи привлекателна възможност да увеличим значително нивото на пенсионните си дейности, ние със сигурност ще я вземем предвид.
Преди година идеята за излизане на пазара на здравно осигуряване бе неприемлива. Има ли промяна в това отношение?
Жак: Здравното осигуряване не е основна дейност за
ING. Ние се занимаваме основно с животозастраховане и пенсионно осигуряване. Считаме, че имаме достатъчно възможности за растеж на тези два пазара, за да търсим други възможности за развитие.
Кое е по-добре: агресивен пазарен подход или последователен растеж?
Жак: Зависи какво имате предвид под „агресивно“. Да, ние наистина искаме да бъдем успешни, да
постигнем растеж, основан на доверието и добрата репутация и поддържайки качеството, което имаме. И това в дългосрочен план. Ако това е агресивен подход...
Прави впечатление, че конкуренцията между гигантите в застрахователния бранш като че ли се измести по посока на спорта, визирам състезанията от Формула 1. Как ще коментирате този нов фронт
на конкуренция?
Жак: Не знам защо други компании спонсорират Формула 1, но знам защо ние решихме да го направим. Въпреки, че ING е глобална компания, разбрахме, че не всички
хора знаят колко голяма е тя. Затова потърсихме глобален начин, по който да се рекламираме и да покажем световните мащаби на нашата компания. Считаме, че Формула 1 е най-удачната платформа за
представянето ни пред света. Много хора в тази част на Европа харесват Формула 1, а това ни улеснява и подпомага в посланията.
В тази част на Европа са добре запознати и с футбола, например. Имате ли идеи и за спонсорство в други спортове и изобщо в друг области?
Жак: По-скоро не, защото във
футбола, както и в други видове спорт, една държава се състезава с друга. През последните години сме спонсорирали футболни отбори – например националните отбори на Чехия и Холандия, както и много
други спортове. Тези спонсорства имат единствено локално значение. В този смисъл Формула 1 е една наистина глобална платформа за нас.