25 Април 2024, 13:15 Днес (8) | Вчера (12)

Най-важният двигател на пазара е личното решение да направиш нещо за бъдещето си

23 Октомври 2008 16:50 INSMARKET по статията работи: 22
A+ A-

Компенсации като в Европа с една трета от приходите от ГО не става, казва Пол Мориц, изпълнителен директор на UNIQA Insurance

UNIQA е вече 1,5 години на нашия пазар, закупувайки бившата компания "Витоша", която има 15-годишна история. Доволни ли сте от тази инвестиция, заслужава ли си влизането ви на нашия пазар?
Разбира се, че си заслужава. Ние успяхме да постигнем добър пазарен дял за много кратко време - ние сме на второ в животозастраховането и на 7 място в общото застраховане, а като цяло присъствието ни на пазара ни отрежда 4 място.

Мениджмънтът на компанията е предприел рестриктивни мерки при издаването на автомобилни полици - отказвате да застраховате тежкотоварни и скъпи луксозни автомобили. Каква е причината?
Имаме селективна политика в подписването на полици в целия свят. Ако видим, че определена ниша не ни носи печалба, опитваме се да я избягваме. Ние от UNIQA не търсим заемане на една или друга ниша, а доброто и цялостно обслужване на клиентите.
Ако и когато рискът в определен сектор не е печеливш според нашите анализи, ние оглеждаме как се вписва това в цялостната дейност на компанията, и отказваме да поемаме този риск.

Шестмесечните резултати на UNIQA показват загуба. Какви са причините и как ще реагирате за коригирането на това?
Има две причини: едната е автомобилното застраховане, а другата е многото подобрения, в които трябваше да инвестираме - в структурата на компанията, в техническото оборудване, защото искаме да бъдем между топ-застрахователите на страната. А докато инвестираш в бъдещото на компанията, не печелиш сега, но ще печелиш повече по-късно. Но загубата не е сериозна в мащабите на групата и тя може да се поеме без сътресения. Взели сме мерки и според плановете ни ще завършим годината с малка печалба.

Как ще обясните голямата щетимост, която отчитате по "Каско" и "Гражданска отговорност" (ГО)?
Знаете, че полицата за ГО за средните коли в България струва около 85 евро годишно. В Западна Европа е 270-300 евро. Същите коли, същата цена на резервните части, единствено разходите за труд в сервиза са по-малки. Трето, особено в ГО, исковете за нематериалните щети нараснаха 2-3 пъти през последните години. Което всъщност е близо до исковете в Европа. Не може да плащаш компенсации като в Европа с една трета от приходите от застраховката - това не е възможно.

Всички застрахователи се оплакват от евтината застраховка, но се оправдават с конкуренцията. Каква е според вас справедливата цена на ГО на българския пазар? Как може да се реши и проблемът с ниския обхват на застраховката у нас?
Не бих посмял да назова справедливата цена. Всички компании ще излязат с нови тарифи за кампанията през ноември. Със сигурност застраховките ще са по-скъпи, но не мога да кажа нищо конкретно преди да обявим тарифата. Използваме селективни тарифи - в зависимост от това дали колата се движи предимно в града или по междуградски пътища, в зависимост от самата кола...
Обхватът на застраховката е проблем на властите. Ако и когато започнат да събират регистрационните табели или шофьорските книжки на незастрахованите, обхватът ще се повиши. Мисля, че липсата на стриктност е вид социален жест - тези, за които е непосилно да си платят полицата, може да изгубят работата си, защото няма да има как да се придвижват. Разбирам мотивите, но тази практика не е нормална.

Много се говори за масовото въвеждане на системата бонус-малус, която диференцира риска в зависимост от качествата и историята на шофьорите. Може ли тя да проработи в България?
Много бих се радвал, ако се въведе. Страните, които прилагат бонус-малус, са с добре развит пазар. Една от причините за трудното й въвеждане е, че всички компании трябва да се съгласят да я прилагат. Ако само една я прилага, това автоматично я изключва от избора на шофьорите, които са "малус" - те сменят застрахователя си. Добрите шофьори, тези, които рядко и за кратки разстояния ползват колата си, които се грижат за доброто й техническо състояние, не причиняват инциденти. Сега те плащат по-скъпи застраховки заради рисковите шофьори, заради "състезателите" на пътя. Системата бонус-малус е по-справедлива, при нея наистина се плаща за риска.

Две компании се оттеглиха от пазара на ГО - QBE и AIG, заради неадекватно ниските цени на полиците. Планира ли  UNIQA подобен драстичен ход?
Философията на UNIQA е да бъде български застраховател в България - ако обслужваме пазара, трябва да го обслужваме изцяло. Разбира се, това трябва да се прави селективно, да се избягват "лудите" шофьори. Ако ви искам за клиент, не мога да ви кажа, че ще осигуря живота ви, дома ви, обзавеждането му, но не мога да поема колата ви. Нашата концепция е "клиентът като цяло", наричаме го "кръгът на живота на клиента" - движение, жилище, персона, финанси, пенсиониране. Това още не е напълно приложимо тук, но и това ще стане.

Автомобилното застраховане заема 67% от портфейла ви. Кои други сектори смятате, че UNIQA трябва да разработва?
UNIQA е в много благоприятно положение. Ние сме много богата компания и трябва да развиваме портфейла си като включваме в него по-печеливши продукти като персонално застраховане, жилищно, индустриално, търговско застраховане. Имаме много добро ноу-хау в тези сфери, в някои страни водим на пазара на индустриалното застраховане. В туристическото застраховане например сме най-големият застраховател на лифтове и въжени линии в Европа - присъстваме във всички страни с развит зимен туризъм. Особен е интересът ни и към производството на електроенергия, в Австрия и в други страни UNIQA има най-голям пазарен дял в този вид застраховане. Опитваме да влезем и в българската енергетика,  но това не е много лесно. Така че стратегията е лесна - опитваме се да поддържаме загубите от автомобилното застраховане на управляемо ниво, а от друга страна се опитваме да подобрим портфейла си в по-печелившите сектори, в които смятаме, че имаме конкурентни предимства и ноу-хау. Нашата цел е да внесем малко острота и нервност на пазара, повече конкуренция на ниво умения и специализирани техники.

Много дискутиран у нас проблем е имущественото застраховане и по-специално на риска от природни бедствия. Дилемата е дали да има застрахователен пул или пазарът да остане движещата сила. Обхватът на застраховката е много нисък - 7 до 9% според проучване на Иншурънс БГ. Вашата позиция каква е?
Покритието на риска от природни бедствия е наистина проблем за България. Опасността от наводнения е сравнително малка, но бурите и земетресенията са реална заплаха. Където има горещи минерални извори, земните трусове са чести явления, както показва и българската история. Смятам, че трябва да има модерна структура, нещо като пул, може би най-добре регионален - колкото по-голям, толкова по-ефективен е.

Най-актуалната тема сега е финансовата криза. Хората са загрижени за сигурността банковите си депозити, животозастраховките,  на дома и имуществото. Застрашава ли нещо клиентите на UNIQA в България?
UNIQA също претърпя загуби, но като се има предвид, че активите на групата са 24 млрд. евро, от тях едва 200 млн. евро са инвестирани в рискови активи. Което само по себе си вече е гаранция за стабилност. Ще получим малко по-малки печалби от управлението на активи, но няма да изгубим. Що се отнася до общото застраховане в България, няма никаква опасност за клиентите ни. В животозастраховането сме поели ангажимент държателите на полици да получат определена печалба в края на срока на договора. Честно казано, не мога да гарантирам точно обещаната допълнителна печалба, ако кризата продължи още няколко години. Но мога да гарантирам, че ще получат инвестицията си. Ние преработихме животозастраховката с инвестиционен фонд, още не сме го обявили, но продуктът вече позволява по-голяма гъвкавост на клиента. Той може да смени избора си на фондове по време на периода на договора.

Какви са краткосрочните и дългосрочните планове за двете компании на UNIQA в България?
Предполагам, че животозастраховането в България догодина ще нарасне, грубо казано, с малко под 20%, а ние планираме малко да изпреварим този растеж. Не е тайна, че искаме да станем номер едно в този сектор, колкото може по-скоро.
В общото застраховане няма да е толкова лесно. Борим се на пазара на автомобилното застраховане, но поне средносрочната ни цел е да бъдем сред първите три на пазара. Ако и когато се нормализира финансирането от ЕС за България, ще има повече инвестиции в инфраструктурата на страната - пътища, железопътна инфраструктура, мостове. Това създава и пазар за застраховането на проекти, където имаме добра експертиза, а имаме и достатъчно капацитет.
UNIQA трябва да постигне над 20% растеж догодина и това ще е по-трудно в общото застраховане - в автомобилното ще постигнем 13-15% може би.

На първата пресконференция след влизането ви в България ви питахме кога  българите ще започнат да ценят живота си повече от колата. Залагате на животозастраховането за растежа на компанията - как ще спечелите българите, какво по-специално ще им предложите?
Такъв е моделът на развитие на икономиката на повечето страни - развитието на сектора започва с автомобилното застраховане, защото то е задължително. Когато хората започват да изкарват повече, първо покриват най-належащите си нужди - подобряват домовете си, купуват по-хубава кола, пътуват в чужбина, грижат се за децата си. Следващата стъпка е да помислят за бъдещето си - тази стъпка още не е масова тук. Знаем, че правителството взема мерки за по-доброто осигуряване на хората, готвят се законодателни промени в здравното осигуряване. Знаем още, че компаниите могат да спестят от данъци, ако правят здравни и пенсионни застраховки на служителите си - това също е вид правителствена подкрепа. Но най-важният двигател на този пазар е личното усещане, че трябва да направиш нещо за бъдещето си, за времето след пенсиониране, за по-добър стандарт на живот. А това иска време...

От 38 застрахователни компании на българския пазар (80% от тях в ръцете на чуждестранни инвеститори) UNIQA е единствената с чуждестранен мениджмънт. Това означава ли, че инвеститорите от Австрия нямат доверие на българските кадри?
Това впечатление е погрешно. Шефовете на UNIQA Life са българи - г-н Георгиев и г-жа Вънтова, единият е член и на борда на общозастрахователната компания. Финансовият ни директор г-жа Райкова е българка. Но да, наистина разчитаме повече на австрийци. Но ние купихме съществуваща компания, която трябваше да се преструктурира по модела на групата. Когато това приключи, няма пречки мениджмънта да премине в ръцете на българи. Знам, че местните кадри са много добри професионалисти, но от друга страна трудно се намират.

Разбрахме, че UNIQA продава част от офисите си в България, купени на времето от "Витоша". Вярно ли е и защо?
Мога да кажа само, че няма да продаваме офиси от мрежата си. Преди да се преместим тук, административните ни офиси бяха в 4 сгради на различни места в столицата. Някои от тях запазваме като търговски офиси. Продаваме този на ул. "Гладстон", който е на добро търговско място, но на нас не ни е необходим.

Преди няколко месеца купихте кино "Сердика", какво планирате за него?
UNIQA Real Estate във Виена е звеното, което се занимава с имотите на компанията. Знам, че купуват имоти, но не съм в течение какво смятат да правят с тях. Колегата от UNIQA Real Estate идва през ноември в София и той ще може да обясни намеренията в тази област.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Абе в тая компания големи гъзоблизци се извъдиха!
Че колегите напускат и ще напускат това е абсолютната истина!
Ама какво ще се случи до нова година слаба му е фантазията на тоя alfred. А между другото за регионалния - себе си ли има предвид, че много и.д. длъжности се извъдиха в последно време?
#1 | от Мориц | преди
АЛФРЕД А КАКВО ПРАВИМ КОГАТО ТОЗИ С ГОЛФА ИМА И ДВЕ НОВИ КОЛИ А ПЕНАЛТ ТАКЪВ
#2 | от WWW | преди
ами ако има и един завод застрахован, ще направим изключение....на теб колко такива са ти клиенти? (с по две нови коли имам предвид)
#3 | от alfred | преди
никой от офисите все още не е напуснал за сведения на всички които пишат тук.
#4 | от ssss | преди
куц мениджмънт - куц бизнес, това е голата истина, дано собствениците по-скоро го осъзнаят
#5 | от vvv | преди
да е жива и здрава Райкова, така дълбоко ви е бръкнала.......в здравето, та чак се просълзявате като чуете "Витоша"! Къде отидохте бе мишки? Барбар с прославения ви Регионален? Пука ни дреме за разни Голфчета с по три щети заведени за по-малко от 5 месеца.....
#6 | от alfred | преди
Изглежда тази компания е много лош работодател. Доколкото ми е известно вече 6 или 7 офиса в комплект напускат и отиват да работят при друг застраховател. Това е много показателно за отношението кьм служителите. Не ми се вярва да проспериат.
#7 | от x | преди
Освен това прекратяват полиците си преди да са изтекли ако се случи да имаш по голяма щета. Това е много гадно.
#8 | от x | преди
Относно констатацията : ///"...прекратяват полиците си преди да са изтекли ако се случи да имаш по голяма щета."///Това е нормална практика ( с изключение при "ГО" ) на застрахователите в Европа.
#9 | от наблюдател | преди
Аз все съм си мислел,че застраховките каско си имат лимит които е записан в полицата и докато не се изчерпи трябва да си деистват. Не ми се вярва тези хора от Уника да прекратят полица на някои австриец без при сключването да са го предупредили за такьв сценарии.
#10 | от x | преди
т.е. ако има много щети могат да се откажат от договора. Изглежда Българите за тях не са като австрииците. Аз лично няма да си правя застраховки в Уника.
#11 | от x | преди
Все едно при кой застраховател сключвате застраховката, прочетете най-напред изключенията - понякога общият им брой при някои застрахователи е над двадесет и пет!Колкото до клаузата "прекратяване на договора" - условията за прекратяване са едни и същи - както си пише и позволява Законът!
#12 | от коментатор | преди
Дали е законно или не, не зная. Смо дето утре може да им скимне да си прекратяват и животозастрахователни полици и въобще всякакви / без ГО !!! /. ДА СИ ОСТАНАТ СЪС ЗДРАВЕ. ЧАО.
#13 | от x | преди
Не знам за вас, но това е единствената компания в Бг, която се държи европейски с клиентите си. Много съм доволен, нямам проблеми с плащането на щетите и с обслужването. Мога да кажа само добри неща за офисите и в София, които ме обслужват. Пътувам много често до Германия и намирам, че Уника е класи над другите у нас. Другите коли на фирмата ни също са застраховани в Уника, само че в чужбина. Пиша като физическо лице, а не като корпоративен клиент.
#14 | от бобо | преди
бобо, на тебе горе-споменатата госпожа райкова ли ти плаща да ги пишеш тези простотии? всъщност споменаването й като член на мениджмънта от българска страна е недоразумение - тя нито е член на борда, нито би могла да бъде, а за професионалните й "качества" се носят легенди в бранша...
#15 | от случаен - | преди
по-непрофесионално преведени термини и лексика въобще отдавна не бях чела. този човек няма ли кой да му превежда от австрийски, пардон немски, на правилен български?
#16 | от хаха | преди
да, много служители и цели офиси напуснаха компанията. а колко клиенти и приход е загубен, австрийците едва ли ще признаят, само ще мълчат гузно. докато има кой да ги търпи :)
#17 | от ххх | преди
"Ние успяхме да постигнем добър пазарен дял за много кратко време - ... на 7 място в общото застраховане"

баси успеха, а преди да я купят "Витоша" беше на пето място в общото застраховане, значи са "успели" да загубят две места?
#18 | от пазарен дял | преди
Не е вярно, че ръководството на УНИКА е лош работодател и офисите напускали.. ха ха ха напускат , защото вече никой не ги остава да си въртят "игричките" и да цоцат Компанията с големи комисионни, както бе при старото ръководство.Като затегнаха контрола австрийците и сложиха правила, всички дето бъркаха в кацата с меда с хванаха багажа и заминаха другаде.Е, сега ясно ли ви е защо напускат плъховете.
#19 | от XXX | преди
айдеее, още един платен драскач, славославящ "новото ръководство и собственици".

та някои от въпросите в това интервю са толкова язвителни и показателни, е дори няма нужда от отговори, за който знае да чете между редовете :)))
#20 | от до ххх | преди
На печеливш бизнес се залагало само -не може така господа като имате лиценз за всички видове застраховки ще ги предлагате на потребителите а няма да се отказвате от тях това не е правилен подход !!!
#21 | от WWW | преди
Само да уточня: застраховката е договор, и като всички останали договори може да се прекратява от всяка една от страните, по предвидения в закона ред. Предлагането й от страна на застрахователя е доброволно - той решава дали ще продава да речем Каско или ГО, или ще се насочи в друг бизнес.
Така че - времето на Голф-а с 9 щети на паркинг просто вече е изтекло...
#22 | от Коментар | преди
Валидни за 16:10 24 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8323
GBP 2.4796 2.4887 2.2729
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив