Георгиус Дедопулос, изпълнителен директор на AIG Life (Bulgaria), пред INSURANCE.BG
Господин Дедопулос, това е първото Ви интервю пред българска медия. Моля да се представите с няколко думи пред нашите читатели.
- Преди 18 години започнах с "АЛИКО"-Гърция,
работейки в търговския департамент, дивизия Корпоративни застраховки. Постепенно се издигнах до мениджър “Групови застраховки”. През 1999 г. станах Регионален директор. Работех в Гърция,
отговаряйки за Централна и Източна Европа. Тогава за първи път посетих България. Отговарях предимно за бизнеса извън агенциите и банковото застраховане на всички страни в региона. Работих на тази
позиция до 2003 г., когато бях изпратен в Дубай като директор по продажбите в Близкия Изток. През 2005 г. се преместих в Египет на позицията Генерален мениджър за Египет. Понастоящем съм в
България.
Какви са личните Ви амбиции като генерален мениджър на AIG Life в България? Има ли конкретни цели, поставени от мениджмънта на компанията, назначавайки Ви на този пост?
- Основните цели са две. Първо, да увеличим и развием нашия пазарен дял в България, предлагайки услуги с все така високо качество. Втората основна цел е стартирането на джойнт-венчър компания с
Обединена българска банка.
Преди няколко дни КФН издаде лиценз за извършване на застрахователна дейност на две нови компании, в които собственици са АЛИКО, ОББ и Етники. Другото, което ми направи впечатление, че AIG
ще поеме мениджмънта на двете нови компании. Няма ли да има сблъсък на интереси между съществуващата AIG Life и новата застрахователна компания, която създавате съвместно с Етники и
ОББ?
- Не смятам, че ще има сблъсък на интереси. Напротив, ще има много повече възможности за развитие на бизнеса и за взаимодействия.
Към различни пазарни ниши ли ще се стремят двете компании?
- Джойнт-венчърът ще продава основно на клиентите на банката. Нашият опит показва, че никога досега този вид
сътрудничество с банки - независимо дали под формата на джойнт-венчър или каквато и да е друга форма, не е създавало какъвто и да е конфликт за съществуващите дистрибуционни канали. Напротив, така
можем да подобрим дистрибуционната мрежа.
Във връзка с мениджмънта искам да попитам – дали г-н Дедопулос пряко ще е ангажиран с мениджмънта на новия джойнт-венчър?
- Разбира се.
Да разбирам ли, че там ще използвате големия си международен опит за налагането и развитието на съвместни банково-застрахователни продукти или т. нар. банкашурънс? Преди години AIG Life
имаше много добри партньорски взаимоотношения с Българска пощенска банка, но в момента май не предлагате съвместни продукти...
- Преди години участвахме в акционерната структура на банката и имахме споразумение за дистрибуция на застрахователните ни продукти. Вторият аспект на взаимоотношенията ни все още съществува.
Гърция от години е член на ЕС и работи при условията на общ европейски пазар. Какви предизвикателствата може и трябва да очаква българският застрахователен пазар след евентуалното ни
приемане в Съюза през януари 2007 г.?
- Не смятам, че ще има някакви съществени промени. Естествено, пазарът се развива. Застраховането е нещо, което е свързано с дистрибуция - повече зависи от начина на дистрибуция и по-малко от
средата. Колкото по-добре е развита дистрибуцията, толкова повече застраховки се продават. И всички промени, които ще настъпят, вярвайте ми, ще бъдат в положителна посока. Лично аз очаквам пазарът
да продължи да расте, благодарение на собствената си динамика. Присъединяването на България към ЕС е допълнителен позитивен фактор, който допълнително ще допринесе за развитието на пазара. Също
така очаквам развитието на други застрахователни дистрибуционни канали, като например корпоративното групово застраховане, което ще нараства бързо в бъдеще.
Г-н Дедопулос, Вие сте работили на застрахователните пазари в различни страни, какво е впечатлението Ви за българския пазар - достатъчно зрял ли е? Правната рамка достатъчно добра ли
е, адекватна ли е за нормално развитие на застрахователен бизнес у нас?
- Мисля, че да. Българското правителство върши много добра работа. Смятам, че условията тук позволяват на застрахователния бизнес да расте. Вярвам, както казах и преди, че развитието на
пазара е въпрос на дистрибуция. Застраховката е нещо, което се продава. Хората не я купуват в супермаркета. Те купуват застраховка, защото някой отива при тях и ги съветва да го направят. Не
смятам, че пазарът е незрял, но има още какво да се желае и постигне и вярвам, че с времето българите ще купуват все повече застраховки.
Статистиката за миналата година показва, че средният българин е похарчил 120 лева за застраховки, като близо 70 лева от тях са свързани с притежавания от него автомобил, и едва 20
лева е вложил в животозастрахователни продукти. Лично моя прогноза е, че тази тенденция ще се промени със сериозно увеличаване на дела на животозастраховането. С какви клиенти работи в момента AIG
Life и какви клиенти ще се стреми да привлече в бъдеще?
- AIG Life е компания, обслужваща средната класа. Това е пазарната ниша, в която присъстваме и смятаме да развиваме и занапред.
Какви продукти предпочитат вашите клиенти? Какъв е средният размер на годишната застрахователна премия, която плащат вашите клиенти?
- Ние продаваме комбинирани покрития по рискове със спестовен елемент. Средната премия, заплащана от нашите клиенти, е около 1 000 лева.
Знам, че AIG Life се слави с една от най-добре развитите, работещи при това, собствени агентски мрежи. В същото време работи и с големи застрахователни брокери, какъвто е Eurolife. Какъв
процент от бизнеса се пада на собствена мрежа и какъв - на брокери?
- Около 70% от нашия бизнес идва от нашата собствена дистрибуционна система и около 30% от другите партньори и дистрибутори.
Г-н Дедопулос, няколко пъти казахте, че имате сериозни амбиции за разрастване на бизнеса в управляваната от Вас компания, за увеличаване на пазарния дял. Резултатите от началото на тази
година обаче показват, че сте загубили традиционно заеманото от вас трето място в класацията по премиен приход и в момента сте пети по този показател. Имате ли някакво логично обяснение за този
факт - силното развитие на конкуренцията, временно явление или нещо друго?
- Както казах, имаме ръст от 35% на годишна база. И фактът, че за една година сме минали нагоре или надолу, не променя стратегията на компанията. Смятам, че подобренията, които имаме намерение да
направим в дистрибуцията на продуктите на AIG Life плюс новия джойнт-венчър, ще ни помогнат да запазим високо ниво и да увеличим пазарния си дял.