17 Май 2024, 09:16 Днес (1) | Вчера (11)

Сега е точното време да сме на българския пазар

04 Юни 2007 09:09 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Матия Шенк, председател на Съвета на директорите на "КД Живот" АД

Г-н Шенк, вашата компания се забави с навлизането си на българския пазар заради това, че получи лиценз от втория опит. Смятате ли, че ще успеете да наваксате това закъснение, както и времето от получаването на лиценза до началото на дейността ви?
Разбира се, предпочитахме да започнем работа миналата година, но не виждаме в това много голям проблем, тъй като нищо не се е променило драматично за този период. Можем да кажем, че не сме закъснели прекалено, още повече, че българският пазар е много интересен за нас. Смятаме, че нашият подход е все още нов за българския пазар и можем да се възползваме от това и да предложим на българските потребители интересни продукти и интересен маркетинг. Сега е точното време да сме тук.

На българския пазар вече присъстват доста сериозни чуждестранни имена. Смятате ли, че в тези условия на засилена конкуренция ще успеете да постигнете целите, които сте си поставили?
Положението навсякъде е такова - в Словения, Словакия, Румъния. Там ние работим успешно и сме гъвкави, компанията ни успява да се приспособи бързо към тези пазари. Разбира се, по-големите компании разполагат с повече средства, затова ние ограничаваме пазарите, на които навлизаме. Освен Словакия, Румъния и България, искаме да влезем в Чехия през тази година и в Сърбия и Украйна - през следващата година. Това са краткосрочните ни планове. Избираме все интересни пазари, какъвто е и българският, който е и един от най-важните за нас.

Българският пазар определено е интересен, но предполагам знаете, че и българският потребител е доста капризен. Смятате ли, че продуктите, които ще предложите, ще са достатъчно атрактивни, за да успеете да привлечете клиенти?
Можем да предположим. Имаме класическите застрахователни продукти - от една страна, и застраховки, свързани с инвестиционен фонд, в развиването на които сме лидер в Словения.  Смятаме, че можем да предложим тези продукти и в България с български фондове, като постепенно прибавим и други. Що се отнася до доходността, в Словения имаме фондове, които инвестират в Западна Европа, на Балканите, както и в Източна Азия, Индия, Китай. Смятам, че тези продукти биха могли да бъдат много интересни. Може би не в началото, тъй като все още ги няма на пазара, но по-късно ще се предлагат.

На българския пазар вече има продукт, подобен на този. В какво се състои уникалността и предимството на това, което вие предлагате?
Знаем, че компанията, която го предлага, е голяма. Но нашата гъвкавост, способността ни да се адаптираме бързо към промените и към пазара – смятам, че това са големите ни предимства. Не искам да кажа, че ще постигнем същите резултати като в Словения. Там ние започнахме през ноември 2001 г. с инвестиционните застраховки. От 0% тогава, през 2006 г. вече близо 85% от новите премии са от този продукт. Смятаме, че такова ще е развитието и в България, тъй като в дългосрочен план този продукт ще бъде много интересен, ако разпределяме риска правилно, както и заради ръста на икономиката.

Следващите продукти, които ще предложите също ли ще бъдат ориентирани към инвестиционния елемент?
Да. Както и към класическата част, класическите застраховки. В тази посока смятаме да въведем нови продукти, ако намерим местен банков партньор. Но, разбира се, разчитаме повече и смятаме да инвестираме предимно в инвестиционните застраховки.

Преговаряте ли за сътрудничество с местни банки?
Да, но още не сме стигнали до споразумение.

С колко банки преговаряте?
Водили сме разговори с почти всички, но с 2-3 сме наистина заинтересовани да продължим преговорите.

Свързано ли е пускането на някой от следващите ви продукти с финализирането на такова споразумение?
Ако успеем – със сигурност.

Знаете, че в България се говори за една очаквана животозастрахователна експанзия, бум на пазара. Съществуват обаче и мнения, че това няма да се случи. Вашите очаквания?
Нямаше да навлезем на пазара, ако не бяхме 100% сигурни, че ще има бум. И не само ние, но и по-големите от нас са тук, искат да навлязат и нови. Това е много добре, ситуацията е идеална. Когато имаме малък пазар, малки премии, но много известни застрахователни компании навлизат на пазара, тогава и застрахователната култура се повишава много бързо. Такъв е ефектът, който се наблюдава и в други държави. Пазарът също расте, макар, разбира се, не веднага. Животозастрахователното проникване в България сега е 0,32% от БВП, докато в Словения е 1,7%, а в ЕС – 5,1%. Освен това икономиката, БВП в България ще растат бързо. Тези процеси ще се наблюдават през следващите  10 години.

Това е прогнозата ви – че след 10 години ще достигнем нива, сходни с европейските?
Мисля, че да. По принцип е много трудно да бъдат сравнявани пазарите. Смятам, че това ще се случи, но след минимум 10 години.

Какви са очакванията ви за тази първа година на вашата компания на българския пазар?
Нямаме прекалено високи очаквания. Бихме искали да стабилизираме компанията си, да разработим мрежата си за продажби, специално въвеждането на платените агенти. Целта ни за тази година е да сключим 2600 нови договора.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 16 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8056
GBP 2.4796 2.4887 2.2784
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив