Възвръщаемостта в недвижимите имоти у нас може да достигне 20%, заяви регионалният мениджър на банката Илия Кирчев
КАКЪВ Е ДЕЛЪТ НА ПОТРЕБИТЕЛСКИТЕ КРЕДИТИ, КОИТО БАНКА БИОХИМ ОТПУСКА В РЕГИОНА?
- През миналата година в Биохим отчитаме бум на потребителските кредити и смятаме, че се
утвърждаваме като банка със значителен дял на пазара на банкиране на дребно. Растежът на потребителските кредити е с 550% в сравнение с 2002 г. 90% от клиентите имат нужда от такъв продукт при
по-облекчени условия, това показа маркетингово изследване, направено по поръчка на Bank of Austria. Затова и продуктът се прие толкова добре и имахме толкова голям ръст. Освен това успяхме да
създадем много видове потребителски кредити, като идеята бе за всеки клиент да предложим подходящ продукт. Примери кредити конкретно за хора от така наречените свободни професии лекари, адвокати и
др. Освен това имаме продукти, чрез които директно може да се финансира покупката на дадена марка стоки.
ПОВЕЧЕТО БАНКИ ОТЧИТАТ РЯЗКО УВЕЛИЧЕНИЕ НА ТЪРСЕНЕТО НА ЖИЛИЩНИ КРЕДИТИ. ТАКА ЛИ Е И ПРИ ВАС?
- Ние също отчитаме рязко нарастване. Бяха създадени много нови продукти за
жилищно кредитиране и кампанията премина под мотото "Моделирайте бъдещето си". Биохим заема пето място по отпуснати ипотечни кредити към края на 2003 г. с 5.2% пазарен дял. Това е двойно увеличение
в сравнение с края на 2002 г. Биохим предлага ипотечни кредити с 2-2.5% по-ниски лихвени проценти от стандартните условия на банката. Решението за запазване на по-ниските лихви е продиктувано от
наблюденията върху пазара на ипотечно кредитиране и върху пазара на недвижими имоти. През тази година се очакват още нови продукти, като смятаме да кредитираме и в строителството на зелено. За
последната година около 35% от закупилите жилище са ползвали банков кредит. По този начин ние отговаряме конкурентно на нарастващото търсене в сферата на ипотечното кредитиране. По наблюдения на
маркетинговия отдел на банка Биохим през 2004 г. може да се очаква плавно покачване на ценовите нива на недвижимите имоти. Има индикации за активизиране на строителството както на жилищни, така и
на промишлени сгради. Наблюдава се и значителен интерес към проектите в областта на туризма. Добрата макроикономическа обстановка, както и очакванията за присъединяването на България към НАТО и ЕС
са положителен индикатор и за чуждестранни физически и юридически лица, желаещи да инвестират в България. Допълнителен стимул за строителство и придобиване на недвижими имоти дават и прогнозите на
COLLIERS International Аgency, според които възвръщаемостта на инвестициите в недвижими имоти в България може да достигне 20% годишно, което е значително повече в сравнение с други страни в
региона.
КАКЪВ Е ДЕЛЪТ НА ИНВЕСТИЦИОННИТЕ КРЕДИТИ?
- Тези кредити са в две групи. В едната са фирмите с оборот до 1.5 милиона лева. Тук предлагаме много интересен продукт с размер до
200 000 лева, по който не изискваме разходооправдателни документи за до 50% от инвестицията, която ще се направи. Тези, които са с оборот над 1.5 милиона лева, могат да ползват последните
най-прецизни схеми в инвестиционното финансиране, включително проектно финансиране, дори и по САПАРД. Тук не мога да дам точни данни за растежа, но залагаме на ръст най-вече през тази година и
смятам, че ще бъде осезателен.
ПО ВАШИ НАБЛЮДЕНИЯ КОИ СЕКТОРИ В РЕГИОНА СЕ РАЗВИВАТ НАЙ-АКТИВНО И СЪОТВЕТНО ПРАВЯТ НАЙ-ЗНАЧИМИ ИНВЕСТИЦИИ?
- В Пловдивския регион, Стара Загора и Хасково традиционно
най-силно се развива хранително-вкусовата промишленост в частта преработване. Тук говорим основно за преработка на мляко, за производство на напитки, за множество месопреработващи малки
предприятия. В региона е базирана и основната част от големите винпроми в България. Смятам, че това са предприятията, които инвестират най-активно?
КАКЪВ Е РАЗМЕРЪТ НА ПРИВЛЕЧЕНИТЕ СРЕДСТВА?
- Биохим значително увеличи депозитната си база през изминалата година и продължаваме да привличаме депозити. Тук имаме доста
интересни продукти. Например дългосрочен спестовен депозит Биохим инвест, който е със срок от 2 до 5 години и с доста по-високи преференциални лихви. Депозитите са се увеличили с 21%, като
пазарният дял на банката тук е 7%.
Искам да посоча резултатите от последното маркетингово изследване на агенцията JFK. 93% от клиентите определят като една от най-важните характеристики на една банка сигурността на депозитите.
Смятам, че за клиентите на Биохим сигурността на депозитите не подлежи на никакво съмнение, защото банката е собственост на най-голямата австрийска банка Bank of Austria Creditanstalt и е част от
една от най-големите европейски банкови групи Hypovereins Bank. Това изследване, за което в. ПАРИ писа, беше много важно за Биохим, за да се определи какви са нуждите на клиента и неговите
очаквания. Например 88% от физическите лица, клиенти на Биохим, са удовлетворени от нивото на обслужване, по данни на друга независима агенция 67% са изключително доволни от работата на банковия
салон, с който контактуват, а 38% са почувствали подобряване в качеството на продуктите и услугите на банката през последната година. От изследваните 68% са доволни от работата на конкретния
служител, с който обикновено работят. От друга страна, 70% от клиентите ни биха препоръчали банка Биохим на свои близки и приятели, а 98% от тях имат намерение да запазят бизнеса си с банката.