24 Април 2024, 04:14 Днес (0) | Вчера (6)

Фондът е необходима аномалия за България

26 Септември 2003 в-к "Кеш" по статията работи:
A+ A-

Милети Младенов, председател на Управителния съвет на "Гаранционен фонд"

Г-н Младенов, и тази година отчитаният процент на хората, сключили застраховка "Гражданска отговорност на МПС", е много малък. Това според вас ще повлияе ли на работата на гаранционния фонд?


- Да, разбира се. По закон ние плащаме за имуществени и неимуществени вреди, когато причинителят на вредата не е имал застраховка или не е бил правоспособен водач, а също и неимуществени щети, когато бъде ударен човек и не може да бъде установен причинителят. Голяма част от нашите плащания са свързани с това, че в България масово водачите си позволяват да карат, без да имат застраховка "Гражданска отговорност", или ако имат, тя не е коректно сключена. Такива случаи не са много. Когато застрахователят издава застраховка с определен срок, а по закон задължителната застраховка важи до края на календарната година, независимо кога е написан договорът и кога е издадена тя.
­Защо това е така?
­- Сигурно има много причини. Но по повод на това бих искал да кажа, че в нашата работа, която е твърде специфична, се отразяват и се пресичат всички проблеми, които ежедневно се появяват по улиците. Има една дума, че човек управлява автомобила така, както живее. Състоянието на този проблем е една непряка индикация, че нашият живот не е добър, че ни е деформирал и за това много водачи си позволяват да нямат такава застраховка и по този начин да нарушават закона.

­Не липсва ли доверие в гражданите, че тази застраховка осигурява реална защита в случай на катастрофа?

­- Разбира се, има основание да се говори и за съмнения, че ако се застраховаш и събитието настъпи, застрахователят няма да ти плати. Има за съжаление такива случаи, но компаниите, които си позволяват да забавят плащанията, не са толкова много, за да се говори, че това е основание да не се сключва застраховката. Още повече, че у нас има много компании, които се занимават с общо застраховане и предлагат "Гражданска отговорност" за притежателите на МПС. Гражданите могат да избират онези от тях, които са коректни в плащанията на обезщетенията. Чрез натиска на пазара ще се влияе и на качеството. Но не може държавата чрез контролните органи да проверява всеки водач и да контролира дали има застраховка. Това са милиони автомобили, които пътуват в страната. Аз не знам каква е точно статистиката за размера на глобите, които се събират. Ние сме донякъде страна в тези отношения, защото, когато бъде глобен водач без такава застраховка, тя трябва да пристига при нас и да попълва нашия фонд. Досега това не е било добре организирано.


­В тази посока ли насочихте усилията си след поемането на управлението на фонда?

­- Ние се опитваме да създадем механизъм, за да успеем да получаваме тези глоби. Това не е много лесно, тъй като информационната система, която трябва да има национален мащаб и размер, не е създадена. Липсва добра връзка между МВР (КАТ), откъдето тръгват наказателните постановления, Министерството на финансите и фонда. Механизмът като цяло не е много добър. Но не са достатъчни само глобите, ако са чувствителни. В света това застраховане е развито на базата на стимули и санкции за водачи, които са предизвикали произшествия, и такива, които не са. Едните трябва да се поощряват, другите да се санкционират.
­

Доста се говори точно за тези системи бонус ­ малус, но се оказа, че проблемът е доста по-комплексен и не може да бъде решен толкова просто.

­- Да, вероятно е така, но това все пак е и част от манталитета ни. Ако не се захванеш да правиш нещо сега, ти го отлагаш безкрайно и може би никога няма да го свършиш.

­Плащанията тази година увеличиха ли се?

­- Да, всяка година се увеличават, защото се покачват и лимитите. Лека-полека и съдебната практика издърпа тези плащания нагоре, т. е. при еднакъв брой произшествия и злополуки всяка година самото покачване на лимитите означава и по-големи суми на обезщетенията. Освен това статистиката показва, че има увеличаване на броя на произшествията и на убитите хора, където обезщетенията са много големи.

­След като бъде изплатено обезщетението, от страна на вашия фонд се предявява регресен иск. Събираемостта добра ли е?

­- Има един обичаен процент на събираемост на тези регресни искове и за компаниите, както и за нас, за съжаление той не е много висок. Тези вземания се проточват много във времето и струват много главоболия. Ако говорим за случая, в който извършителят не е установен, ние просто трябва да изчакаме момента, в който следствените органи ще го открият, но дори когато причинителят е налице, се минава и през съда и често се вижда, че той няма никакво имущество, и събираемостта не е много висока. Това означава, от друга страна, че ако гледаме фонда като входящи и изходящи парични потоци, ще кажем, че изходящите са повече. Той се попълва ежегодно с вноски от застрахователите. Но съществуването на един такъв фонд е една аномалия според мен. Нормално е за нашата страна и аз не мога да кажа кога ще изчезне нуждата от него. Това е една нужна институция, която успокоява хората, че при катастрофа, дори и причинителят да не разполага със застраховка, държавата в един сравнително кратък срок ще му изплати обезщетението.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 22 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8359
GBP 2.4796 2.4887 2.2843
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив