Най-голямото предимство на този пазар и основната причина, поради която ние сме на него, е, че застрахователното проникване е много ниско. Или казано по друг начин, че потенциалът е огромен
Г-н Лойе, в България сте на работно посещение. Какви са впечатленията Ви от българската компания в групата – доволни ли сте от колегите си, как се справят като резултати? От позицията на времето инвестицията, която направихте преди години, оправда ли се?
Като начало искам да отбележа, че това не е първото ми посещение в България. Познавам България от 1984 г. и мисля, че оттогава съм бил поне 30 пъти тук. Горд съм да кажа, че познавам България доста добре и много я харесвам.
"ХДИ Застраховане" е част от групата Talanx, която е третата по големина застрахователна група в Германия. Групата развива своята дейност основно в четири сегмента. Аз представлявам един от тях – Talanx International, който отговаря за общото застраховане в чужбина (без индустриално застраховане). Ние имаме ясна стратегия, съгласно която се фокусираме върху два целеви региона – Латинска Америка и Централна и Източна Европа.
Целта ни като група е 50% от премийния приход на първичното застраховане в цялата група да се генерира извън Германия. Така че задачата е да реализираме основно ръст в тези целеви региони, в които сме фокусирани, и България е разположена в един от тези два региона.
И сега да се върна на Вашия въпрос - винаги съм доволен, когато нашите дъщерни компании допринасят за постигане на основната цел на групата за печеливш растеж. И се радвам, когато имаме стабилно управление. Тези две неща са налице в България, така че съм доволен.
Считате ли, че българският застрахователен пазар е атрактивен за чуждестранните инвеститори, въпреки че е толкова малък? Лесно ли се прави бизнес в България?
Най-голямото предимство на този пазар и основната причина, поради която ние сме на него, е, че застрахователното проникване е много ниско. Или казано по друг начин, че потенциалът е огромен.
Разбира се, всеки пазар е различен. Някои пазари, в стремежа си да наваксат бързо, правят един страхотен ръст, а след това бележат спад. Други пазари след промените през 90-те, наваксаха по-късно, но в момента са много по-напред от други държави.
При всички случаи всеки един процес на трансформиране не е лесен, така че винаги ще има колебания, но не бива да се пренебрегва обещаващата дългосрочна перспектива.
Г-н Лойе, според вас доколко българинът осъзнава необходимостта от застрахователна защита и каква е оценката Ви за застрахователната култура у нас?
Всички пазари от време на време преминават процес на трансформация, включително и зрелите пазари. Общото правило е, че първо човек иска да си купи автомобил. Така че за дълъг период от време в рамките на този процес автомобилното застраховане е доминиращ двигател на застрахователните пазари. След време, когато вече се формира достатъчно добре т.нар. средна класа, пазарът започва да се развива и в неавтомобилното застраховане. Така че очаквам същото и в България.
Какви са Вашите краткосрочни и дългосрочни очаквания за развитието на българския пазар и конкретно за ХДИ? Преди години имаше информация, че ХДИ може да придобие по-голям застраховател в България, включително се обмисляше вариант за придобиване на животозастрахователна компания, а имаше и вариант това да бъде инвестиция на зелено?
Най-общо, България е част от нашия целеви регион. За момента ние се фокусираме върху органичен растеж, така че това е основната ни цел. Миналата година Talanx International реализира 14% органичен ръст. Независимо от валутните ефекти от държави като Турция или Бразилия, нашият ръст е двуцифрен. Винаги сме казвали, че ако имаме много добри възможности за неорганичен растеж, т.е. за аквизиции, те винаги са добре дошли.
А ще развивате ли животозастрахователен бизнес в България?
Смятам, че за момента ще продължим да бъдем фокусирани върху общото застраховане.
По отношение на международното присъствие на компанията какви са резултатите и оценките за пазарите, на които присъствате?
Миналата година целият портфейл на Talanx International има ръст от 29%, включително и неорганичният растеж, който реализирахме в Полша.
Говорим за брутен премиен приход от общо 4,2 млрд. евро. За мен обаче, както вече казах, много по-важен е финансовият резултат. Печалбата ни преди облагане (EBIT) нарасна със 73% до 185 млн. евро. Това са общите дании.
В момента сме представени в 14 държави, като най-големите пазари в Латинска Америка и Централна и Източна Европа за нас са Бразилия, Полша, Турция и Мексико.
Във всяка държава наблюдаваме колебания, но за всеки един процес на трансформация това е нещо напълно нормално – трябва да има колебания. Все пак аз съм твърдо убеден, че дългосрочната тенденция на тези пазари е положителна.
*Торстен Лойе е председател на Управителния съвет и Главен изпълнителен директор на Talanx International AG, и Член на Управителния съвет на Talanx AG