Застраховане на културни и художествени ценности ще се изучава в УНСС. Арт застраховането е част от новата програма за следдипломна квалификация по „Управление и оценка на културни и художествени ценности“, която се провежда за първи път у нас. Обучението се организира от Институт за следдипломна квалификация, УНСС. Едногодишно е и след успешното полагане на 10 специализирани изпита обучаващите се получават професионално свидетелство за „Експерт-оценител на културни и художествени ценности“.
Разговаряме с доц. д-р Катя Михайлова, ръководител на програмата и доц. д.н. Ирена Маркова – преподавател по застраховане.
Доц. Михайлова, защо "Управление и оценка на културни и художествени ценности" точно днес и в УНСС?
Живеем, работим, мислим и чувстваме единствено и само днес – затова каквото можем да направим, днес го правим. Днес дойде идеята за учебната програма по "Управление и оценка на културни и
художествени ценности", развихме учебния план, събраха се най-добрите преподаватели от три български университета и Българската академия на науките в Институт за следдипломна квалификация, УНСС,
записаха се 12 курсисти, които през май 2025 г. ще бъдат първите експерт-оценители на културни и художествени ценности и ето започваме обучението.
Културното, политическо и икономическо време у нас днес ни предизвика да помислим за управлението и оценката на българското културно и историческото наследство, на художествените ценности, на
произведенията на изкуството, които създаваме. Да помислим и направим каквото можем за българската култура и идентичност, за българската енергия, опредметена чрез "старините" – така се наричат
културните ценности в първия Закон за старините от 1911 г.
Едновременно с това, на живота в пазарно общество не му стига само изкуствоведска и технологична експертиза на културните и художествени ценности. Той настоява и за финансова и икономическа оценка.
Необходима е на държавата, за да провежда тя ефективна и материално обезпечена духовна или още културна политика. Частният сектор, частните музеи, колекционерите, а и банките имат нужда от същата
многокомпонентна обективна оценка, базирана на изкуствоведска, технологична и финансово-икономическа експертиза.
За да отговорим на тези предизвикателства на времето, създадохме квалификационната програма по "Управление и оценка на културни и художествени ценности" и се радваме, че тя намира все повече
"приятели" – хора и институции, които споделят ценността ѝ и правят своето, за да се развива.
Какво е необходимо, за да се получи професионалната квалификация "Експерт-оценител на културни и художествени ценности"?
Катя Михайлова: Необходимо е интердисциплинарно обучение по "Експертика" или теория и методика на експертизата на културни и художествени ценности. Експертиката включва пет основни
вида експертизи и оценки – изкуствоведска, технологична, финансово-икономическа, застрахователна и оценка на въздействието. Тя е основа за ефективно управление на културни и художествени ценности,
включително на държавно равнище, чрез съответни политики, за развитие на пазар и търговия, както и за превенция и противодействие на незаконни практики.
Поставяте застрахователната оценка като елемент от експертизата на културни и художествени ценности. Това открива нови полета за развитие на застрахователния бизнес у нас.
Катя Михайлова: Арт застраховането, особено в днешното рисково общество, е неотменим аспект както в оценката, така и в управлението на културни и художествени ценности. Затова
поканихме най-добрия експерт по арт застраховане у нас да направи специализиран курс по "Оценка на риска и застраховане на културни и художествени ценности". И тя – доц. д.н. Ирена Маркова – за
наша радост прие.
Доц. Маркова, разкажете повече за арт застраховането в оценката на културните и художествените ценности?
На първо място благодаря на организаторите на програмата "Управление и оценка на културни и художествени ценности"! Идеята е на проф. д.и.н. Димитър Иванов. Ръководител на курса е доц. д-р Катя
Михайлова. Предизвикателно е да се работи в интердисциплинарен екип с колеги от УНСС, УНИБИТ, ЮЗУ и Българска академия на науките. Всъщност подобни проекти са бъдещето и на науката, и на
университетското образование.
Чудесна новина за застрахователите, а и за колекционерите е, че арт застраховането започва да се преподава именно в тази учебна програма! Радвам се, че имам възможността да проведа лекционен курс
по арт застраховане – област, която все още не е достатъчно популярна на българския застрахователен пазар, но е твърде необходима за развитието на културно-художествения сектор у нас. От друга
страна застрахователната оценка е компонент от общата финансова и икономическа оценка на културните и художествени ценности. Има двупосочна свързаност между управлението – застраховането –
икономическата и финансова оценка на културните и художествени ценности, която е заложена в новата ни програма за следдипломна квалификация.
Считам, че развитието на арт застраховането в бъдеще ще зависи все повече от усъвършенстването на механизма на застрахователната защита. Определящ фактор за търсенето и предлагането на
застрахователния пазар ще бъдат иновациите на застрахователните продукти, предлагани от дружествата, специализирани в тях. Застраховането на културни и художествени ценности предполага развитие
именно на иновации в застрахователните продукти.
По какво оценката на риска в застраховането на КХЦ се отличава от оценката на риска при другите застраховани обекти?
Ирена Маркова: Арт застраховането изисква индивидуална експертна оценка на риска. Както всички други застрахователни оценки, и тя има своята специфичност. Тук изключително важни са
познанията в сферата на изкуството, историята на културното и историческо наследство, оценката за автентичност, оригиналност, уникалност, а също и познаването и прогнозирането на развитието на
специфичния пазар на културни и художествени ценности. При застраховането на произведения на изкуството например, затрудняващ фактор е определянето на застрахователната стойност и оттам – на
застрахователната сума. С други думи съществуват особености при осъществяване на ъндъррайтинговия бизнес процес (underwriting business process) в застраховането на произведения на изкуството.
Спецификата на рисковата ситуация на подлежащите на застраховане обекти следва да бъде отразена в актюерските разчети. Приемането на единна методика за включване на обектите в застрахователната
съвкупност и усъвършенстване на подбора (селекцията) на риска е от съществено значение за гъвкавостта на решенията на застрахователите в процеса на управление на културни и художествени
ценности.
И накрая с усмивка, каква би била застрахователната оценка на програмата "Управление и оценка на културни и художествени ценности" на Институт за следдипломна квалификация, УНСС?
Ирена Маркова: Никога не съм правила застрахователна оценка на учебна програма. Но защо не. Учебните програми са интелектуален продукт – а това предполага висока оценка. Ако се
иновативни, а нашата е, то оценката се повишава. Давам точки и за баланса "теория – практика" или "обучение – практическа професионална реализация", който в тази програма е 100%. Ще видим и
удовлетвореността на обучаващите се, както и динамиката на интереса към програмата, ще прибавим още няколко компонента и застрахователната оценка ще се получи.
Благодаря Ви за този разговор! Insmarket пожелава успех на програмата и очаква добри новини.