30 Декември 2024, 16:21 Днес (1) | Вчера (0)

Има общи проблеми и общи решения на проблемите на застраховането в различни страни

28 Септември 2011 10:12 Агенция Фокус по статията работи:
A+ A-

Калин Димитров, управител на ИНСМАРКЕТ, пред агенция Фокус

Защо решихте да организирате Международна конференция, свързана с автомобилното застраховане?
Организатори на конференцията сме ние от ИНСМАРКЕТ и наши колеги от Румъния, които също са специализирана медия за застрахователни и пенсионно-осигурителни новини Media XPRIMM.
И двете медии имаме традиции да организираме форуми на различни социални теми, общовалидни за браншовете, които отразяваме и съответно за хората, които са ползватели на услугите на застрахователните и на пенсионните компании, но за първи път съвместно организираме конференция.
Форматът е работна конференция на експертно ниво, но има и свободен достъп на журналисти, които се надяваме обективно да отразят случващото се, защото в крайна сметка се стига до частните интереси на всеки ползвател на застраховка.
Поканени са представители на български застрахователни компании, на Гаранционния фонд, Национално бюро на българските автомобилни застрахователи, Асоциацията на българските застрахователи, които са наш спомоществовател и съорганизатор на събитието, съответно имаме и други спонсори от застрахователните компании. От румънска страна също ще дойдат представители на най-високо ниво, експерти от Молдова, Румъния, Турция, Гърция, Литва, Латвия, Австрия, Англия.

Колко сериозни са проблемите в автомобилното застраховане?
По принцип застрахователният бизнес включва много различни направления, в България има и социален характер. Много хора не могат да си позволят за тях високата цена на застраховката, която започва от около 180 лв. и може да стигне до 300-400 лв., а в същото време според застрахователните компании е ниска, защото отговорността, която се носи по тази застраховка често пъти е за милиони левове.
Хората нямат средства и не отделят средства за застраховки, приоритетно се застраховат по задължение – в частния случай „Гражданска отговорност”, която е задължителна застраховка.
Застрахователният пазар се доминира от автомобилните застраховки. В България те са 71%, което е доста сериозен процент, а в същото време размерът на обезщетенията, които се плащат на застрахователните компании по този вид застраховки, е 83% от общия размер на обезщетенията, което показва значимостта на този сегмент в застрахователния бизнес. На конференцията разгледаме всички аспекти на проблемите, свързани със застраховката „Гражданска отговорност” – най-малко в България има близо 3 млн. моторни превозни средства, всяко от които е застраховано, тоест това са 3 млн. застрахователни полици, които се продават всяка година.
Както може да се каже, че има предимства от това, че България е член на Европейския съюз (ЕС), така има и някои проблеми, които възникват с членството ни, и в случая така нареченото свободно предлагане на стоки и услуги. Граждани например от Румъния, съответно има и аналогични проблеми в други страни с други държави – купуват от България автомобили с българска регистрация, застраховат ги в България и ги карат в Румъния. Там правят пътнотранспортни произшествия и съответно българските застрахователи трябва да плащат доста сериозни обезщетения. Процентът е много висок, става дума за десетки хиляди автомобили с българска регистрация, управлявани от румънски граждани в други страни от ЕС, където размерът на обезщетенията и съдебните практики по присъждане на тези обезщетения са доста сериозни.
В страни като Франция дори са безлимитни и може само от едно пътнотранспортно произшествие щетите, които трябва да плати една застрахователна компания, да възлизат на милиони евро.
По този начин буквално се изпразват касите на българските застрахователни компании, които за да отговарят на финансовите изисквания трябва да увеличат размера на техните финансови провизии, а това става чрез увеличение на застраховката. Едва ли не чрез небрежното отношение на чужди граждани се ощетяват компании, работещи на българска територия, а те за да отговарят на финансовите изисквания, трябва да увеличат цената за крайния български потребител. Има си пробойни в законодателството – и българското, и международното, и просто трябва да се търси решение, за да се спре тази порочна практика.

Има ли нарочни криминални действия в тези случаи освен небрежност?
Често пъти не става дума само за спестяване на някой лев от страна на купувачите на автомобили и съответно тези, които сключват застраховка като собственици на автомобили – граждани от Румъния или друга европейска страна, а понякога тези действия граничат и с криминални, тоест правят се с цел облагодетелстване. Не могат да се сложат под общ знаменател, но има засичания и за такива действия.

Има ли общи проблеми между България и Румъния в тази част – автомобилното застраховане?
Да, има общи проблеми, има и общи решения. Конференцията всъщност е, за да се намерят общи решения и в частност да се намери решение на този казус, но с общи действия да се търсят и предотвратяват и за в бъдеще проблеми, които биха възникнали.
Този форум е на експертно ниво и се канят специалисти от различни страни – хора, от които зависи решаването и имат възможности и механизми да провокират решаването на този проблем.

До каква степен стои проблемът с обхвата на задължителната застраховка, доста често коментирана ситуация, като че ли напоследък все ни грози опасност точно това свободно придвижване да бъде ограничено по тази причина?
Обхватът, за никого не е тайна, веднага след приемането ни в ЕС падна драстично и стигна до около 70%. През последните няколко месеца с въвеждането на обща информационна система се усеща чувствително увеличаване на обхвата на застраховката. Все още е рано да се каже точен процент, но тенденцията е към увеличаване. Предполагам, че от страна на българското правителство и на българските застрахователни компании ще се направи всичко възможно, за да се избегне това ограничаване на свободното преминаване на хора и автомобили през границите на страните членки на ЕС. Но усилията трябва да се положат от всички страни. Мисля, че проблемът в обхвата в рамките на една календарна година ще може да бъде решен.

Имаше като че ли спад на темпове на застраховка Каско например, което се обясняваше до известна степен с кризата?
Да, обхватът на застраховка Каско значително падна – тя не е задължителна застраховка. Причините са няколко. Населението няма толкова средства, за да отделя за застраховка и гледа да спести от застраховки или ги прави на минимални лимити. На следващо място, много се сви продажбата на нови автомобили, а в частност и стари автомобили, а в същото време се обезценява и самият автопарк. Ако преди година той се е застраховал за 100 единици, настоящата стойност на този автопарк в момента е например 80 единици и приходите по този вид застраховка ще са значително по-малко. 

Застрахователите имат ли готови предложения за законодателни промени?
Застрахователните компании са потърпевши и търсят спешно решение, така че да се предотвратят практиките за източване на компаниите. Съответно те на локално ниво, индивидуално, провеждат някои рестриктивни политики – било ценови, или по някакви други механизми. Но най-универсалният начин е да се намери общо законодателно решение. Те имат свои предложения. 

Интервюто е публикувано със съкращения 

АА

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Декември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8818
GBP 2.4796 2.4887 2.3565
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив