Така компанията ще зарадва клиентите си по повод своя 55-ти рожден ден
Разговор с Пламен Шинов, директор на дирекция "Продажби и маркетинг" в "Булстрад Виена Иншурънс Груп"
Г-н Шинов, тази година "Булстрад" навършва 55 години. Кое е най-новото, с което ще провокирате пазара като компания с грижа за своите клиенти?
Новото, което ще предложим на нашите клиенти, е свързано с една от познатите услуги към застраховката каско и която вече ще извършваме и по задължителната автомобилна застраховка "Гражданска
отговорност", а именно автоасистанс. За да не звучи абстрактно ще се опитам да опиша с няколко думи какво представлява пътният асистанс: най-общо казано, когато един автомобил се повреди или
обездвижи на пътя, ние предоставяме помощ за отстраняване на проблемите на място, а при невъзможност за това го извозваме до специализиран сервиз, където автомобилът може да се ремонтира.
Искам да припомня, че "Булстрад" е първата компания, която предложи въпросната услуга към своята застраховка автокаско още през 2003 г. Тази услуга започна своя живот като асистанс към
застрахователно събитие, но с времето започнахме да добавяме към нея нови опции, например: асистанс за техническа повреда на автомобил, който не е свързан със застрахователно събитие; след това
добавихме и асистанс за експлоатационно събитие – за автомобили, които по някаква причина са спрели да се движат, без да бъдат счупени – например, заради заключени вътре ключове, объркано гориво в
резервоара и пр. Асистанс услугите помагат изключително много на потребителите, защото тези проблеми, за които стана дума, се случват често в ежедневието и сигурно всеки един шофьор може да даде
много такива примери. Ето защо предлагането на асистанс се превърна в традиция за "Булстрад" . Компанията ни покрива услугата със собствени сили чрез дъщерната ни фирма "Ви Ай Джи Сървисиз
България”– компания със собствени транспортни средства.
И, както казах, ако досега услугата улесняваше живота на нашите клиенти, застраховани по каско, сега новото, което ще предложим на пазара, е да включим този пакет и към застраховките "Гражданска
отговорност". Това изключително много ще промени застраховката "Гражданска отговорност", защото знаем, че тя покрива събития, които се случват с трети лица. С добавянето на новата услуга тази
застраховка ще бъде и за самия застрахован, и ако поради техническа или експлоатационна повреда автомобилът му не може да потегли, той ще може да бъде спокоен, че ще му помогнем. Важно е да
уточним, че това покритие ще е доброволно.
Ще има ли ограничение за брой обслужени събития по тази услуга?
Пътната помощ, която ние предлагаме като продукт е с име "Помощ на пътя” и не ограничава броя на услугите в рамките на застрахователната година. С други думи, колкото пъти възникне събитие, толкова
пъти ще го обслужим.
Какво е покритието на "Помощ на пътя”, която предлагате – до най-близък сервиз, до най-близко населено място?
Ограничението е до 100 километра в една посока.
Какво трябва да знаем още за новата услуга "Помощ на пътя" към застраховката "Гражданска отговорност"?
Услугата, която ще предложим, ще бъде достъпна и през смартфон. Така отпада необходимостта клиентът да се обажда по телефон, а ще е достатъчно да си свали приложението и да поиска съдействие чрез
мобилния си телефон където и да е в България.
Нерядко, когато шофьор закъса с колата си, не може да каже къде точно се намира. Има ли опция чрез тази услуга да се подаде GPS-сигнал?
Да, при избор на потребителя услугата може да включи GPS-системата на телефона, която да локализира мястото и така застрахованият да подаде сигнал само чрез мобилния си апарат, без да споменава
къде се намира. Мобилното приложението е свързано с наша GPS-система, която автоматично контактува с всеки един от репатриращите автомобили на територията на България. Когато се получи заявка,
системата обработва услугата и я праща на най-близкия изпълнител, възлага му координатите, за да обслужи максимално бързо събитието.
Разбира се, ако клиентът няма възможност да използва приложението, остава възможността да се обади по телефона на колцентър, като обаждането е безплатно. Услугата "Помощ на пътя" е достъпна
24/7.
Безспорно, комплексният асистанс към "Гражданската отговорност" е един изключителен жест от Ваша страна. Така клиентът вече няма да избира застраховка по критерия най-ниска цена, защото ще
знае, че полицата ще касае пряко и самия него. Как включването на тази услуга ще се отрази на цената на задължителната застраховка?
Цената е едва 3 лева месечно или 36 лева на година. В случая обаче освен приемливата цена, по-важното е, че услугата ще осигури на водача спокойствие – дори да не е сключил застраховка каско – че
каквото и да се случи на пътя, ще има кой да му помогне.
Може ли водач да ползва тази услуга без да е клиент на Вашата компания?
Разбира се, и външен клиент може да се възползва от нашата "Помощ на пътя”, като за целта заплати услугата. "Ви Ай Джи Сървисиз България” предлага и допълнителни услуги, като например
drink-and-drive, която улеснява живота на хората, излезли да се забавляват и употребили алкохол. Наш водач взема клиентите с техния автомобил и ги кара до място, което те посочат. Така и животът им
няма да бъде застрашен, и автомобилът им няма да бъде изоставен. Услугата е достъпна за всички, а клиентите на "Булстрад" ползват отстъпка в размер на 20%.
Кога ще бъде обявена на пазара "Помощ на пътя” по застраховката "Гражданска отговорност"?
От началото на април услугата ще бъде предлагана на всички наши клиенти ,във всички наши канали за продажба. Това е нашият подарък към нашите клиенти, които през тези 55 години избираха Булстрад,
както и към новите клиенти, които ще ни се доверят.
Какви са наблюденията Ви за интереса към услугата автоасистанс?
Услугата е търсена от клиентите, а многото случаи, при които сме помогнали, показват колко полезна е тя. Ще ви дам един пример: имахме случай с една дама, която ни потърси в ужасен студ през
зимата, защото на една бензиностанция беше свалила стъклото на прозореца, то беше замръзнало и жената рискуваше да потегли в онези минусови температури по този начин. Реално автомобилът й не беше
счупен, не беше и обездвижен, но благодарение на автоасистанса й помогнахме.
Още една полезна услуга предлагаме към асистънса и това е "техническа повреда". При нея не е нужно да има застрахователно събитие, за да покрием счупването на автомобила и да окажем помощ.
Какви други полезни застраховки и покрития предлагате?
При застраховката каско това, което предлагаме и което няма аналог на застрахователния пазар у нас, е "Полица, покриваща всички рискове". При нея клиентът сам преценява какво да бъде изключено като
риск, а всичко останало влиза като покритие, което изключително много разширява обхвата на застраховката.
Друго, което позволява полицата каско на "Булстрад", е закупуване на допълнително покритие "механична повреда". По него се покриват незастрахователни събития, настъпили с двигател или скоростна
кутия, или диференциал, тоест най-скъпоструващите възли в автомобила. Ако в тях има счупване, довело до сериозна повреда, то се покрива по застрахователната полица.
Покритието само за България ли важи?
Всеки автомобил, застрахован по каско в "Булстрад", има покритие за асистанс и за територията на Европа. Изключени са само няколко държави, сред които е Русия – поради това, че там териториалният
обхват е различен, и Косово – защото там няма покритие на бюрото "Зелена карта".
Какви са наблюденията Ви за интереса към застраховката автокаско?
Прави впечатление, че хората все повече търсят тази застраховка, включително и за по-стари автомобили. Новите пък почти без изключение са застраховани по каско. Като цяло в България все още има
твърде много рискове и като че ли все още държавата не може да се справи с тях, например кражбите. В тези случаи застраховката каско се превръща в единствената възможност човек да защити
имуществото си и да възстанови загубите си. Тенденцията се увеличава и вече се крадат дори и стари автомобили и то поради липсата на контрол на търговията с авточасти втора употреба. При новите
автомобили опасността също е много голяма. Ако един автомобил бъде откраднат, вероятността да бъде намерен е изключително ниска. Старите автомобили, които се крадат за части, се разкомплектоват до
24 часа след кражбата и е невъзможно да бъдат проследени. По-новите автомобили пък се крадат по заявки и се реализират в рамките на дни. Прави впечатление, че определени марки се търсят особено
много и съответно се крадат автомобили точно от тези марки. Дори в рамките на ден-два е имало изключително много кражби от конкретна марка и вид. За тази година вече за втори път правим кампания по
защита на определени марки или модели автомобили, като поставяме допълнителна защита за наша сметка.
По "Гражданска отговорност" какви проблеми има в момента на пазара?
Проблемите по застраховката "Гражданска отговорност" са факт от миналото и не са решени и до момента – това са ниската цена и големите покрития, които от тази година станаха още по-високи. С новия
Кодекс за застраховането бяха направени корекции по лимита, който стана по-сериозен. Второ, бяха добавени покрития по рискове, които досега бяха изключени, например вещното право за ползване –
тоест, ако вещта причини по някаква причина събитие, то също се вменява в отговорността на застрахователя. Това допълнително разширява покритието по застраховка "Гражданска отговорност".
В България извън рамките на актюерските изчисления Кодексът категорично забранява да се ограничава покритието за държавата. Застрахователят е длъжен да предложи покритието си за всички членки на
териториалното споразумение "Зелена карта" и да предостави "Зелена карта" към всяка една полица, което от рискова гледна точка категорично променя степента на риска.
Например, един от проблемите на "Гражданската отговорност" е т.нар. "румънски казус". Той би бил преодолим само с действията на държавата. За съжаление, държавата директно абдикира от този проблем.
За държавата регистрацията на тези автомобили не е незаконна и действията с тях не са незаконни. Свидетели бяхме в началото на годината дори на кадри по телевизията, в които се вижда, че италиански
компании в Италия предлагат български застраховки. Как? Регистрират се фирми в България, които се занимават само с това да регистрират автомобили у нас и после да ги продават в Италия – с българска
застраховка, с български данъци и т.н. Това предизвиква сериозен стрес на българския пазар и всеки един застраховател вече има проблем с този тип щети, а това практически измества неговата рискова
експозиция. Същевременно нито един застраховател няма право без специална подготовка да продава застраховка "Гражданска отговорност" в друга държава. Фактически така се заобикаля тази регулация –
ако в момента "Булстрад" се опита да продава застраховки на италианския пазар, трябва да изпълни определени нормативни изисквания. Първо, трябва да получим разрешение да предоставяме услугата в
Италия на база свободата на предоставяне на услуги в ЕС, след това трябва да се регистрираме в местния надзор, след това трябва да се свържем с местния Гаранционен фонд, трябва да предоставяме
информация за броя застраховани автомобили и т.н. Всичко това измества този тип регулация. Самият факт, че "Булстрад" не го е направил, показва, че не това е нашата цел – да продаваме продукта си
там. Ако целта ни беше тази, нищо не пречеше да продаваме в държави, където Виена Иншурънс Груп има компании.
Как ще коментирате цената на "Гражданската отговорност" в България?
Цената на "Гражданската отговорност" в България е възможно най-ниската. Не мога да се сетя за държава, в която цената е по-ниска от нашата, но - във всички останали държави застраховката е с много
по-висока стойност. Много по-сериозно се гледа на щетимостта на водачите с т.нар. система "бонус-малус", която въвежда някаква справедливост. Това в България отново не е факт и ако всеки
застраховател я прилага самостоятелно, тази система няма да сработи. Системата сработва, когато се прилага върху целия пазар. Иначе е излишна.
Може би трябва да се мисли за индивидуалните характеристики на водача, а не само на автомобила, понеже сам по себе си той не е толкова рисков елемент.
Категорично, но за съжаление Кодексът не е така ориентиран. Застраховаме собственика на автомобила, а имаме и много случаи, когато собственици на автомобили са дори деца. Имаме и обратни случаи – например, даваме отстъпки, ако собственикът на автомобила е над 40 години, а в същото време автомобилът може да бъде управляван от неговия 20-годишен син, който не е толкова опитен, колкото бащата.