18 Май 2024, 16:04 Днес (0) | Вчера (11)

Standard & Poors повиши кредитния рейтинг на София

07 Февруари 2006 16:11 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Рейтинговата агенция преразгледа перспективата на българската столица от стабилна на положителна

Рейтинговата агенция Standard & Poors преразгледа перспективата за град София, столицата на България, от стабилна на положителна, в резултат на силния икономически растеж, подобряващата се оперативна работа и очакваните изгоди от присъединяването към Европейския съюз през 2007 г. В същото време, кредитният рейтинг за София се потвърждава на "ВВ", съобщиха от пресцентъра на Столична община.
В доклада на рейтинговата агенция се казва:
“Последните кметски избори през октомври 2005 г. доведоха до по-голяма политическа стабилност и разрешиха управленски проблеми, породени от силното политическо напрежение между управата на града, общинския съвет и централната власт.
Рейтингът на София, столицата на Република България (в чуждестранна валута ВВВ/Положителна перспектива/А-3; в местна валута ВВВ+/Стабилна перспектива/А-2), е ограничен от нейното все още слабо финансово представяне и ниска предсказуемост и гъвкавост на приходите и разходите. Последното се дължи на търпящата развитие система от отношения между централната и местната власт, с непредвидими трансфери от държавния бюджет и очаквани реформи в посока децентрализация. Като допълнение, дългът на София се очаква да достигне до 70% от нейните приходи през следващите 3-4 години. Тези фактори, обаче, са донякъде смекчени от относително високия икономически растеж, водещ до разширяваща се данъчна основа и ръст на приходите, от очакваните изгоди от присъединяването към Европейския съюз, както и от подобрената политическа ситуация и напредъка в отношенията с централната власт, както и от благоприятния дългов профил.
През 2005 г. оперативният баланс се подобри, след тригодишен период на влошаване, в резултат от преразпределение на отговорностите между държавата и общината и съкращаването на бюджетните приходи на София. Оперативният баланс се очаква да е достигнал около 3% от оперативните приходи, в сравнение с дефицита от 2.5% през 2004 г., докато дефицитът след капиталови разходи се очаква да е нараснал до 10% от общите приходи, което се дължи на предвиденото прилагане на мащабна инвестиционна програма.
Общината има много инфраструктурни нужди. Подписано е споразумение с "Японската Банка за Международно Сътрудничество" и "Европейската Банка за Възстановяване и Развитие" за отпускане на заеми за финансиране разширението на метрото и обновяването на автобусния и трамвайния парк. Това ще увеличи дълга на София до 60%-70% от приходите през следващите четири до пет години, от относително скромното ниво от 25% в момента. Предвиденото нарастване на дълга се смекчава донякъде от благоприятната структура на дълга на Столична община. В дългосрочен план, падежите и погасителните планове с дълъг срок ще подпомогнат обслужването на дълга да се задържи на около 6% от общите приходи.
Статутът на София, като столица на България и политически, финансов и културен център, води до относително висок икономически растеж. Градът формира около 25% от брутния вътрешен продукт на страната и привлича почти 60% от преките чуждестранни инвестиции в България. Реалният растеж на БВП се очаква да е достигнал до 5.5% - 6% през 2005 г. и да остане около 5% през следващите пет години. София би следвало и да се облагодетелства повече от останалите градове от нарастващите приходи от имуществени данъци - основен източник на нейните приходи.
В допълнение на това, структурните реформи за приемането в Европейския съюз и финансовата подкрепа от неговите институции, би трябвало да окажат понататъшен положителен ефект върху кредитоспособността на града.
   
Перспектива
Положителната перспектива отразява очакването, че относително високия икономически растеж на София и предстоящото приемане в Европейския съюз, с неговите инвестиционни субсидии и постепенно нарастващата автономия в управлението на собствените приходи, ще спомогнат за подобрението и стабилизирането на оперативния баланс на 5%-6% от оперативните приходи през 2006-2007 г. Очакваното натрупване на дълг и последващото влошаване на целия баланс на общинския бюджет частично се смекчават от благоприятния профил на дълга. Ако обаче, намаляването на държавните субсидии и нарастващите оперативни разходи на общинските фирми доведат до нова поява на оперативен дефицит, перспективата може да бъде възстановена на "стабилна" или дори да се появи натиск върху рейтинга на града.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 17 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7999
GBP 2.4796 2.4887 2.2781
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив