Рейтинговата агенция преразгледа перспективата на българската столица от стабилна на положителна
Рейтинговата агенция Standard & Poors преразгледа перспективата за град София, столицата на България, от стабилна на положителна, в резултат на силния икономически растеж, подобряващата се
оперативна работа и очакваните изгоди от присъединяването към Европейския съюз през 2007 г. В същото време, кредитният рейтинг за София се потвърждава на "ВВ", съобщиха от пресцентъра на Столична
община.
В доклада на рейтинговата агенция се казва:
“Последните кметски избори през октомври 2005 г. доведоха до по-голяма политическа стабилност и разрешиха управленски проблеми, породени от силното политическо напрежение между управата на града,
общинския съвет и централната власт.
Рейтингът на София, столицата на Република България (в чуждестранна валута ВВВ/Положителна перспектива/А-3; в местна валута ВВВ+/Стабилна перспектива/А-2), е ограничен от нейното все още слабо
финансово представяне и ниска предсказуемост и гъвкавост на приходите и разходите. Последното се дължи на търпящата развитие система от отношения между централната и местната власт, с непредвидими
трансфери от държавния бюджет и очаквани реформи в посока децентрализация. Като допълнение, дългът на София се очаква да достигне до 70% от нейните приходи през следващите 3-4 години. Тези фактори,
обаче, са донякъде смекчени от относително високия икономически растеж, водещ до разширяваща се данъчна основа и ръст на приходите, от очакваните изгоди от присъединяването към Европейския съюз,
както и от подобрената политическа ситуация и напредъка в отношенията с централната власт, както и от благоприятния дългов профил.
През 2005 г. оперативният баланс се подобри, след тригодишен период на влошаване, в резултат от преразпределение на отговорностите между държавата и общината и съкращаването на бюджетните приходи
на София. Оперативният баланс се очаква да е достигнал около 3% от оперативните приходи, в сравнение с дефицита от 2.5% през 2004 г., докато дефицитът след капиталови разходи се очаква да е
нараснал до 10% от общите приходи, което се дължи на предвиденото прилагане на мащабна инвестиционна програма.
Общината има много инфраструктурни нужди. Подписано е споразумение с "Японската Банка за Международно Сътрудничество" и "Европейската Банка за Възстановяване и Развитие" за отпускане на заеми за
финансиране разширението на метрото и обновяването на автобусния и трамвайния парк. Това ще увеличи дълга на София до 60%-70% от приходите през следващите четири до пет години, от относително
скромното ниво от 25% в момента. Предвиденото нарастване на дълга се смекчава донякъде от благоприятната структура на дълга на Столична община. В дългосрочен план, падежите и погасителните планове
с дълъг срок ще подпомогнат обслужването на дълга да се задържи на около 6% от общите приходи.
Статутът на София, като столица на България и политически, финансов и културен център, води до относително висок икономически растеж. Градът формира около 25% от брутния вътрешен продукт на
страната и привлича почти 60% от преките чуждестранни инвестиции в България. Реалният растеж на БВП се очаква да е достигнал до 5.5% - 6% през 2005 г. и да остане около 5% през следващите пет
години. София би следвало и да се облагодетелства повече от останалите градове от нарастващите приходи от имуществени данъци - основен източник на нейните приходи.
В допълнение на това, структурните реформи за приемането в Европейския съюз и финансовата подкрепа от неговите институции, би трябвало да окажат понататъшен положителен ефект върху
кредитоспособността на града.
Перспектива
Положителната перспектива отразява очакването, че относително високия икономически растеж на София и предстоящото приемане в Европейския съюз, с неговите инвестиционни субсидии и постепенно
нарастващата автономия в управлението на собствените приходи, ще спомогнат за подобрението и стабилизирането на оперативния баланс на 5%-6% от оперативните приходи през 2006-2007 г. Очакваното
натрупване на дълг и последващото влошаване на целия баланс на общинския бюджет частично се смекчават от благоприятния профил на дълга. Ако обаче, намаляването на държавните субсидии и нарастващите
оперативни разходи на общинските фирми доведат до нова поява на оперативен дефицит, перспективата може да бъде възстановена на "стабилна" или дори да се появи натиск върху рейтинга на града.