28 Април 2024, 02:58 Днес (0) | Вчера (0)

БТК атакува цените на Мобилтел в КЗК

08 Февруари 2005 13:48 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

БТК смята, че ценовата политика на Мобилтел води до по-високи разходи за БТК за предоставяне на обаждания от фиксираната към мобилната мрежа и ограничава възможността на БТК да предоставя на достъпна цена универсалната телефонна услуга

На 07.02.2005 г. БТК подаде в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) молба относно ценовата политика на Мобилтел. БТК смята, че Мобилтел злоупотребява с господстващото си положение на пазара. Мобилтел предоставя на БТК и на другите фиксирани оператори изкуствено завишени цени за терминиране на разговорите от фиксираната мрежа към своята мобилна мрежа. Тези цени са значително по-високи от цените, по които Мобилтел таксува на дребно своите бизнес клиенти.Мобилтел таксува БТК с цена за обаждане от фиксираната към мобилната мрежа в размер на 45.7 стотинки на минути (силен трафик) и 43.9 стотинки на минута (слаб трафик). Тази цена е най-голямата част от общия разход на абонатите и потребителите на фиксиран телефон, който те заплащат за да се обадят към мобилен телефон. Тя представлява елемент от ценообразуването на обажданията от фиксирана към мобилна мрежа, който е завишен от Мобилтел с цел "задушаване" на абонатите на фиксираната мрежа. По този начин се изкривява пазара на терминиране на обаждания, а потребителите заплащат несправедливо  висока цена, чрез която се натрупва печалба за Мобилтел.  За същата услуга Мобилтел предлага цена на своите бизнес клиенти от 24 стотинки на минута (силен трафик - Peak) и 17 стотинки на минута (слаб трафик - Off Peak).Едно от най-важните обещания, което бе дадено от новото ръководство на БТК, беше да се възстанови ценовия баланс, който да създаде реален конкурентен пазар на мобилните комуникации в България. През последните няколко години Мобилтел успя, използвайки слабата конкуренция на пазара, да спечели значителен пазарен дял. В същото време операторът с господстващо положение на мобилния пазар остана напълно нерегулиран, а цените на услугите все още са сред най-високите в Европа.Българската телекомуникационна компания обеща на потребителите да положи всички усилия, за да бъде елиминиран несправедливия начин, по който българските потребители заплащаха за ползването на мобилните си телефони. Ръководството на компанията счита, че това е единствения начин, по който потребителите ще имат по-голям избор, по-добро качество и по-конкурентни цени.  БТК счита, че Мобилтел извршва следните нарушения: На първо място Мобилтел осъществява нарушението ценова дискриминация срещу БТК в полза на своите бизнес клиенти. Законът за далекосъобщенията и лицензът на Мобилтел задължават оператора да не дискриминира по отношение на цена. Цените, които се предоставят на БТК и на другите фиксирани оператори не трябва да бъдат по-високи от тези, които се предлагат на бизнес клиентите на оператора, при положение, че услугите са еднакви.
На второ място, Мобилтел злоупотребява чрез прилагането на т. нар. "свиване на маржа". То се получава, когато цените на едро и дребно, предоставяни на трети лица от един търговец са такива, че той не би могъл да търгува рентабилно на своите цени на дребно, ако получаваше услугата на предлаганите от него цени на едро. Цените на Мобилтел на дребно са под цените на едро. Това пречи на БТК и на другите фиксирани оператори да предоставят по-добри услуги и цени на своите клиенти. БТК смята, че с тези действия Мобилтел злоупотребява с господстващото си положение, уврежда интересите на потребителите и нарушава Закона за защита на конкуренциятаЦеновата политика на Мобилтел води до по-високи разходи за БТК за предоставяне на обаждания от фиксираната към мобилната мрежа и ограничава възможността на БТК да предоставя на достъпна цена Универсалната телефонна услуга.Ценообразуването на Мобилтел противоречи на чл. 18 от Закона за защита на конкуренцията. Този член забранява на предприятие с господстващо положение да определя цени в разрез с принципите на конкуренцията.За да може потребителят на една далекосъобщителна мрежа да разговаря с потребител на друга далекосъобщителна мрежа, двете мрежи  трябва да бъдат свързани помежду си пряко или непряко (посредством друга мрежа).Когато абонат на фиксирана мрежа осъществява обаждане  към абонат на мобилна мрежа, мобилният оператор начислява на оператора на фиксираната мрежа цена за услугата терминиране на разговор в мобилната мрежа с оглед осигуряване на възможност на потребителя на фиксираната мрежа да осъществи разговор към мобилната мрежа. Обратно, когато абонат на мобилна мрежа се обажда на абонат на фиксирана мрежа, мобилният оператор заплаща на оператора на фиксираната мрежа цена за терминиране на разговора във фиксираната мрежа.Операторът на мобилна телекомуникационна мрежа може за предостави на своите бизнес клиенти устройства, които им позволяват да се обаждат от фиксиран на мобилен телефон без разговорът да минава през фиксираната телефонна мрежа. Съществуват три основни вида устройства, които позволяват това: Мобилни виртуални частни мрежи (мобилна виртуална частна мрежа се създава, когато мобилният оператор предоставя на абоната линия под наем  от офиса на бизнес клиента до точка на мобилната мрежа), GSM Gateway ( това е устройство, в което се поставят SIM- карти  и което осигурява директна връзка между офиса на бизнес клиента и мобилната мрежа), и Интегрирани устройства за комутация на разговорите (създадена от клиента отделна телефонна централа, която е групирана да разпознава групирани кодове и префикси). По този начин бизнес клиентът може да осъществява обаждане от фиксиран телефон в своя офис до мобилни абонати от мрежата на мобилния оператор. По този начин мобилният оператор ще заобиколи фиксираната мрежа за осъществяване на обаждането от стационарен телефон и директно ще го отведе към своята мобилна мрежа и своя мобилен абонат. В този случай, изходящият  от фиксиран телефон разговор няма да породи отношения между оператора на фиксираната мрежа и оператора на мобилна мрежа и няма да доведе до заплащане на отделна цена за терминиране. Разговорът на абоната ще бъде таксуван от мобилния оператор като вътрешно мрежов Крайната цена на дребно, която заплаща бизнес клиента на мобилния оператор за осъществения разговор, включва в себе си и цената на мобилния оператор за терминиране на разговора в неговата мобилна мрежа.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 26 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8244
GBP 2.4796 2.4887 2.2828
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив