Управителният съвет на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване (БАДДПО) обсъжда днес, 15 октомври, предложения до Министерството на финансите за промени в Закона за облагане доходите на физическите лица (ЗОДФЛ) и Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО).
По ЗОДФЛ от асоциацията искат данъчни облекчения на входа на системата за допълнително пенсионно осигуряване и сумарно за съответната данъчна година. Мотивите са, че по този начин се изравнява
режимът за ползване на данъчни облекчения на работещите по трудови договори с лицата, работещи по извънтрудови правоотношения, упражняващите свободни професии, извършващите управление и контрол и
едноличните търговци. В момента работещите по трудови договори са поставени в по-неблагоприятно положение за пълното използване на данъчното облекчение, смятат от асоциацията.
"Щом законът предвижда, че е справедливо да се преизчислява данъкът на тези лица на годишна база, то по-справедливо е и облекчението да се преизчислява на годишна база. Някои осигурени, работещи по
трудови правоотношения, не желаят да огласяват пред своите работодатели осигурителните отношения с доброволен пенсионен фонд, което съответства на правото им за запазване на тайната на
осигуряването и на свободен избор на пенсионен фонд, осуетявайки възможен работодателски натиск. Работодателите на други лица отказват да превеждат по банков път личните вноски в доброволен
пенсионен фонд поради допълнителния ангажимент за тях. В тези случаи осигурените са принудени сами да правят лични вноски в доброволни фондове и не могат да се възползват от облекчението", се казва
още в мотивите.
Друго предложение е прехвърлените суми от индивидуалната партида на едно осигурено лице в партида на съпруг или на роднина по права линия до втора степен, осигурен в същия фонд или в ДПФ на друго
дружество, да не се облагат с данък. Асоциацията смята, че облагането трябва да отпадне, за да се запази предназначението на натрупаните средства. КСО предвижда ограничителни мерки при
прехвърлянето от един фонд в друг, както и засилен контрол върху този процес от страна на осигурителния надзор, коментират в бранша.
Иска се и изменение на еднократния данък по чл. 40, ал. 1, което да предвиди намаляването на данъчната ставка за облагане доходите от 20 на 15%. "Подкрепяме безспорно правилната политика за
намаляването на данъчните ставки и считаме, че тази политика трябва да има конкретен израз и в намаляването на ставката за облагане на доходите на физическите лица от допълнително доброволно
пенсионно осигуряване", декларират в предложението си хората от бранша.
Те предлагат също изплащаните от ДПФ на осигурените лица суми след настъпване на осигурителен случай да не се облагат с данък. Това трябва да е валидно и за еднократно или разсрочено изтегляне на
натрупаните средства и за пожизнени или срочни пенсии. С предлаганите промени ще се изравни данъчният режим на получаваните пенсии от държавното обществено осигуряване, от допълнителното
задължително пенсионно осигуряване и от доброволното пенсионно осигуряване. Това ще стимулира дългосрочните доброволни спестявания на хората, смятат от БАДДПО.
Последното предложение, засягащо ЗДОФЛ, е внесените за сметка на лицата лични вноски за доброволно пенсионно осигуряване и доброволно пенсионно осигуряване за безработица, с които се намалява
данъчният доход, да се увеличат до 15% от облагаемия доход.
"Стимулирането на допълнителното доброволно пенсионно осигуряване е повече от актуално и необходимо, имайки предвид съществуващия натиск към пенсионното осигуряване, осъществявано в първия стълб,
т. е. от НОИ. Непрекъснатото увеличаване на натрупаните средства в допълнителните пенсионни фондове, в т. ч. и в доброволните, създава възможности за по-големи и по-качествени инвестиции от страна
на пенсионноосигурителните дружества в икономиката", обосновават предложението си от БАДДПО.
По ЗКПО предложенията са необлагаемият размер на осигурителните вноски от работодател да се увеличи на 50 лв. месечно за всеки осигурен работник или служител. Тази промяна ще съответства на
инфлационните процеси и другите промени в икономическите условия след приемането на лимита от 40 лв. през 2000 г. Според БАДДПО с появяването на допълнително здравно осигуряване през последните две
години лимитът не съответства на замисъла, вложен в закона през 2000 г.
"При облагането на доходи от дивиденти има случаи на неправилно тълкуване на разпоредби. Приходите на УПФ и ППФ или на фонда за допълнително доброволно пенсионно осигуряване не се облагат с данък
по ЗКПО, но някои данъчни органи отказват необлагането на този вид доходи, обосновавайки се с неяснота и липса на изрични текстове, свързващи ЗКПО с КСО", твърдят от асоциацията. Те искат изготвяне
на такива текстове.
БАДДПО настоява за среща с представители на дирекция "Данъчна политика" за обсъждане на предложенията.