Ако ние сме били губещи, няма причина другите да са били печеливши, посочи Румен Янчев
Голямата грешка е, че на застраховката Гражданска отговорност (ГО) се гледа като на обикновена застраховка, а това не е така. ГО е отговорност. Става дума за изключително високи лимити на
отговорност и е престъпление да се кара автомобил без застраховка ГО – това заяви изпълнителният директор на ЗПАД "Булстрад" Румен Янчев. “Това обаче няма да трае вечно. Явно намесата на
регулаторните органи в тази посока е наложителна”, посочи Янчев. От друга страна има естествена реакция от страна на застрахованите лица, които питат защо плащат като всички останали. Цената не
може да е еднаква за всички. За момента това все още не може да се приложи, каза още изпълнителният директор на "Булстрад". Най-същественият проблем обаче е, че застраховката има нисък обхват.
Разбира се, той може и да е по-висок, но няма надеждни данни за това. В момента не можем да твърдим дали става дума за 50% или за 60%, например. Нашето твърдение е, че данните, които се намират в
Надзора, не са достоверни. Защо – това е друг въпрос. Или данните, които ние подаваме, не са верни, или грешно се смята, затова твърдим, че когато се говори за статистика и анализи, конкретните
резултати, че, например застраховката е печеливша през първите три месеца на годината, не са верни. Защото статистиката се води на подписваческа година, а не на финансова. А Гражданската
отговорност е с давност 5 години. Сметките по тази застраховка не могат да се правят в рамките на някакво календарно тримесечие. Насажда се мнението, че застраховката е печеливша и затрахователите
се облагодетелстват неправомерно от тази застраховка”, каза още Румен Янчев. Той съобщи, че за 1999 и за 2000 година данните сочат, че дружеството Булстрад е било на загуба от Гражданската
отговорност. “Ако при нас данните са били губещи, няма причина при другите да са били печеливши”, добави Янчев.
С Наредбата за задължителното застраховане се прави опит в духа на западноевропейското законодателство за постигане на по-либерална система за сключване на застраховките, каквито са европейските
директиви в много отношения. Факт е, че тя не може да действа нормално от първия ден, но по-страшното е, че, осъзнавайки това нещо, една част от нас, застрахователите, се опитват да се придържат
към духа на Наредбата за задължителното застраховане. В същото време има една друга част, която с или без наредба прави това, която е решила да направи. Същественият въпрос е свързан с
разминаването между лимитите на отговорност с БВП и средната работна заплата. Няма държава, в която премията, която се плаща, да представлява такъв голям процент от средната работна заплата; няма
държава, където един такъв лимит на отговорност да е толкова висок процент от БВП, следователно тук има серозно разминаване. Може би във времето обаче това ще се тушира, посочи още Янчев.