Организирането на игри и промоции нарушава равнопоставеността на участниците на този пазар и могат да увредят интересите на конкурентите
Тричленен състав на Върховния административен съд потвърди решение на Комисията за защита на конкуренцията, с което е наложена имуществена санкция в размер на 100 000 лв. на “Загорка” АД, Стара
Загора.
Санкцията е за извършено нарушение по чл. 34, ал. 6 във връзка с чл. 30 от ЗЗК за организираната от “Загорка” АД промоция под мотото: “Български отбор на финала на Шампионската лига! Влезте в
единайсеторката на “Амстел”, която ще гледа финала на живо!”. Участниците в нея е трябвало да изпратят 11 капачки от бира “Амстел”, за да участват в жребий за билет за финала на Шампионската лига.
Голямата награда е билет за финала на Шампионската лига в Манчестър, Великобритания. Другите награди са: 3 системи за домашно кино и 15 000 шапки “Амстел”.
Чл. 34, ал. 6 от ЗЗК забранява извършването на продажба, когато заедно с нея се предлага или обещава нещо, чието получаване зависи от: решаване на задачи, ребуси, въпроси, гатанки, събиране на
серия от купони и други подобни; разиграване на игри с парични или предметни награди, чиято стойност значително надвишава цената на продаваната стока или услуга.
Според КЗК организирането на игри и промоции в нарушение на чл. 34, ал. 6 от ЗЗК водят до нарушаване на равнопоставеността на участниците на този пазар и могат да увредят интересите на конкурентите
в отношенията помежду им или в отношенията им с потребителите.
Вместо почтено съревнование за по-високо качество и конкурентни цени, подобни промоции оказват въздействие върху пазарното поведение на потребителите като отклоняват техния интерес от стоката,
която купуват и го насочват към скъпите награди, които се обещават. Този начин на предлагане по същността си е преценен като непазарен стимул за купувачите и начин за увеличаване на
продажбите.
Провеждането на подобни игри несъмнено уврежда и конкурентите, които се озовават в неравнопоставено положение и също се принуждават да търсят форми за провеждането на такива. Чрез такова поведение
се стига до нелоялно привличане на клиенти. Това по същността си представлява противоречие с добросъвестната търговска практика и нарушаване на общата забрана на чл. 30 от ЗЗК.
За “Загорка”АД това е третата поред санкция, наложена от комисията и потвърдена от ВАС.
От началото на годината до момента ВАС е потвърдил общо 35 решения на КЗК.