11 Март 2025, 00:55 Днес (0) | Вчера (0)

Винетката на раздора

18 Януари 2005 09:00 в-к "Сега" по статията работи:
A+ A-

По стара традиция парламентът отново ще приеме само няколко малки промени в закона за изборите и то в последния момент

Да сте видели лека кола с винетка, лепната на предното стъкло? А трябваше не само да видите, но и вашето стъкло да е украсено по тоя начин. Според новия Закон за пътищата, от 1 януари 2005 г. пътният данък за всички видове автомобили се замества от холограмен стикер, наречен "винетка" (за товарните коли и автобуси законът е в сила от миналата година, но тогава вместо стикер се представляваше от една бумажка в жабката).
Какво последва от това?
На въпросния 1 януари все още не беше приключил конкурсът за дистрибуция на винетките, които към момента се печатаха усилено в двете класирани печатници - "Демакс" и държавната на БНБ. Малко след това изборът на дистрибутори се дотътри до финала си, което в превод значеше, че ще купуваме лепенката от офисите на ДЗИ и пощите. (Третият кандидат - "Петрол", сега съди държавата по този случай).
Засега обаче винетки нямат нито в ДЗИ, нито в кварталния пощенски клон, изобщо никъде - освен в централите на ИА "Пътища", по една във всеки голям град. Единственото смислено, което можеха да сторят властите, беше

да обявят с недомлъвки гратисен период

Той е до 6 февруари, но точната дата не се знае от мнозинството шофьори. Те не знаят и откъде да заобикалят, за да не бъдат глобени от КАТ на 7-и, макар да са чували в разговори на маса и по телевизията, че винетките не са за всички пътища. По смисъла на закона, който гласи "винетките са задължителни за пътищата от републиканската пътна мрежа", това значи един уморително дълъг списък от шосета - на практика всичко отвъд границите на околовръстното (за София). Тоест, не ти е нужна винетка, ако не напускаш пределите на населеното място. Да, но за другите градове се получиха куриози - варненци например не могат да отидат на гробищата си, без да имат винетка, от което веднага последваха протести. Митинг имаше и в Шумен. Както гласеше една реклама - скоро и в други градове.
Защото цялата акция с винетките намирисва на

хубава работа, ама българска,

и чисто по български представлява бледо и недонагласено подобие на западния опит. На запад от Калотина се плаща за магистрала и, евентуално, първокласен път. Платените зони са обособени с бариера. В Германия тежкотоварните камиони вече са с инсталиран модем, който изпраща сигнал на устройство, монтирано край магистралите.
У нас пътищата, попадащи във "винетната зона", ще бъдат регламентирани със специален знак. Но знакът го няма в Закона за движение по пътищата и, макар вестниците да писаха за него, май малцина са го виждали.
Вярно, в Европа съществува пътен данък - от типа на този, който плащахме до 2004 г., включително. Битуваше мнението, че парите от него се харчат за поддръжка на пътищата на общо основание, и че понеже налогът е символичен, чупим амортисьори в дупките и т.н. Е, тъй като винетките са по-скъпи от досегашния данък, можем да плеснем с ръце и да очакваме подобрение на републиканската пътна мрежа. Внимание - само на републиканската. Градски, селски и прочие общински пътища остават на произвола на съдбата.
А бихме могли

да се поучим дори от съседна Румъния,

където също въведоха винетки от 1 януари, макар че също отложиха старта им с един месец. Само че там пътищата не са разделени на "наши" и "ваши". Винетките, наречени "ровиниета", ще се плащат само от водачи на автомобили, неотговарящи на новите европейски стандарти за замърсяване Евро 3 и Евро 4. За най-старите коли (каквито преобладават и в Румъния, и в България) това значи 24 евро, а тези с вредни емисии по Евро 2 - 16 евро. Освен това в Румъния винетките се продават във всяка бензиностанция (от трите най-големи вериги "Петром", "Ромпетрол" и МОЛ), 314 пощенски служби и т.н.
Тук годишната винетка струва 54 лева. Не е кой знае какво; но не и ако прибавим скъпоструващата информационна мъгла, липсата на дистрибуторска мрежа и ясна регламентация на случая.
Неразборията около стикерите, знаците и пътищата е десертът. А още предъвкваме основното - офанзивата за задължителна "Гражданска отговорност". Около нея продължава да има много дразнители и много недоволни - ще поскъпва всяка година, критериите за определяне на рисковата премия остават неясни, плаща се на кубатура, а не на мощност, плаща се на кола, а не на шофьор (нали все пак е гражданска, а не автомобилна отговорност?!)...
На езика на обикновения гражданин с 10-годишен автомобил всичко казано по-горе се превежда така: измислен е нов повод за "двайсетолевката на катаджията".

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 10 Март 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8014
GBP 2.4796 2.4887 2.3259
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив