Застрахователите ще имат проблеми пи влизането в ЕС със страните с нелимитирана отговорност
С влизането в ЕС България ще трябва да приложи втората моторна директива, която предполага лимит на отговорност за неимуществените вреди от 350 хил. EUR на човек или 500 хил. EUR за събитие и
имуществени вреди от 100 хил. EUR за събитие. В момента ЕС работи по пета директива. Предложението е лимитът на отговорност при неимуществени вреди /минималната застрахователна сума/ да е 1 млн.
EUR на пострадал или 5 млн. EUR на събитие, а за имуществени вреди 1 млн. EUR на събитие. Това означава, че минималната застрахователна сума за неимуществени вреди от 350 хил. EUR ще се увеличи на
1 млн. EUR на пострадал или до 5 млн. EUR за събитие. Изборът ще се прави съгласно националното законодателство. За имуществени вреди увеличението е от 100 хил. на 1 млн. EUR за събитие. Страните
членки на ЕС ще имат 5-годишен срок да приложат директивата. Тя ще бъде приета вероятно през втората половина на т. г. и ще влезе в сила две години по-късно - в началото на 2007 г.
Документът се бави, тъй като все още няма решение за правните разходи, които е направило пострадалото лице по време на съдебен процес. В някои страни като Франция тези разходи се покриват напълно,
а в Италия- половината от тях. В други страни правните разходи въобще не се възстановяват.
Важна промяна ще претърпят и гаранционните фондове. Досега страните членки можеха да определят лимита или да изключат обезщетение за нанесени вреди по имуществото от гаранционните фондове, в случай
че събитието е причинено от недобросъвестен водач. В бъдеще тези ограничения или изключения няма да бъдат възможни, защото гаранционните фондове трябва да изплащат значителни материални и
неимуществени вреди в резултат на доста такива събития. Страните членки може да се борят единствено за ограничения на отговорността на пострадалия по такива щети за суми, не по-високи от 500 EUR. С
приемането ни в ЕС през 2007 г. застраховката Гражданска отговорност и Зелена карта ще бъдат обединени в една. Сегашният гаранционен фонд Задължително застраховане ще се влее в гаранционния фонд
към Националното бюро на българските автомобилни застрахователи. Проблеми ще породи и това, че в някои страни лимитът на отговорност за неимуществени вреди е нелимитиран. Това е проблем и за самите
презастрахователи, които са ограничили своя мащаб след събитията от 11 септември 2001 г. Преди това са презастраховали и нелимитирани отговорности. С влизането ни в ЕС ще трябва да разполагаме и с
информационна система, в която да фигурират всички сключени полици. В момента е в проект информационна система за автомобилните застраховки, разработвана от АБЗ.