Имуществените застраховки не могат да бъдат задължителни, твърди Виолета Даракова
Застрахователното дружество "Евроинс" отчете 70% ръст на премийния приход за 2002 година. Финансовите резултати на компанията сочат десетократно увеличаване на печалбата в сравнение с предходната
2001 година. Пазарният дял на дружеството е нараснал на 3.7% за 2002 година в сравнение с 2.5% пазарен дял през 2001 година. "Тази година амбицията ни е да заемем 5 на сто от застрахователния пазар
в България", заяви председателят на Надзорния съвет на "Евроинс" Кирил Бошов.
Вече трета поредна година всички дирекции в дружеството бележат растеж на застраховките. През настоящата година "Евроинс" очаква 28 млн. лв. приходи от застрахователни премии, коментираха от
ръководството.
Реализираният от компанията през 2002 година прираст в автомобилното застраховане е 45%, като само при застраховката "Гражданска отговорност" той възлиза на 64 на сто. Финансовите резултати сочат
растеж от 62% при имущественото застраховане, 51% при селскостопанските застраховки, а прирастът при товарите е 20 на сто.
Премийният приход на "Евроинс" от застраховката "Зелена карта" през 2002 година възлиза на 1.8 млн. лв. Една година след премахването на монопола на "Булстрад", дружеството се нарежда сред първите
четири в страната с 6.2% пазарен дял при продажбите на "Зелена карта".
900 хиляди лева са платените данъци от "Евроинс" за 2002 година.
В последно време стана традиция растежът на компанията да надвишава няколко пъти общия ръст на продажбите в бранша. Резултатите от началото на тази година потвърждават тази тенденция. Отново се
отчита растеж над 75%. По тази причина от компанията считат, че прогнозите им за 5% пазарен дял за тази година са повече от реалистични.
На въпрос на КЕШ, на какво се дължат тези резултати, г-жа Виолета Даракова, изпълнителен директор на ЗАД "Евроинс", заяви, че още от създаването на компанията стратегията е да се залага на млади
хора с позитивно мислене и поведение, като не се подценяват, разбира се, и доброто обслужване и качеството на продуктите. Намерението постоянно да се разнообразяват продуктите на компанията също е
фактор, който ще спомага и за в бъдеще работата на компанията.
В момента всички звена във фирмата работят добре и отчетените резултати го потвърждават. Г-жа Даракова подчерта, че особено добри са приходите, отчетени например от автомобилни застраховки, като
основната причина за това е разширеният пазарен дял, а не повишената цена на полицата. Повишаването на премиите по "Гражданска отговорност", спуснати от АБЗ в края на миналата година, са повишени
според специалистите в бранша минимално в сравнение с увеличението на покритията. Основната причина за добрите резултати в тази област според ръководството се дължат на добрите цени, предложени от
компанията, качеството на услугата, както и на растящото доверие на клиентите към компанията.
Като други силни звена в компанията г-жа Даракова отличи професионалистите, занимаващи се с продажбата на новата застраховката "Зелена карта", както и застраховката на товари и все по-актуалните
финансови застраховки. Най-новият за дружеството продукт е задължителната застраховка за туроператори, по която все още не могат да се коментират конкретни резултати. И при продажбата на този
продукт обаче специалистите са заложили на изградения вече имидж на надеждна компания.
Като компания, която има значителен дял в имущественото застраховане, "Евроинс" би спечелила много от превръщането на тази застраховка в задължителна. Приходите по това перо биха се увеличили
значително и ако се приеме тази лансирана напоследък в общественото пространство идея. По този въпрос г-жа Виолета Даракова заяви специално за КЕШ, че обикновено в сферата на задължителното
застраховане биват поставяни застраховки, които предвиждат защита на интересите на така наречените "трети лица". Ако се предвиди такава промяна на закона, това априори би поставило под въпрос
способността на гражданите да преценяват кои рискове е важно да защитават. Освен това според Даракова е важно, когато се прави задължителен закон за застраховането, да се предвиди и надеждна
система за контрол. При "Гражданска отговорност за МПС" такъв надзор се извършва от МВР, които при рутинни пътни проверки проверяват и наличието на полица за сключена застраховка ГО. Но дори и тези
проверки на практика се оказват неособено ефективен стимул и това се доказва от факта, че тази година процентът на водачите, сключили застраховката, е дори по-малък в сравнение с миналата година.
На практика би било почти невъзможно да се изработи механизъм за контрол на задължителните имуществени застраховки, ако бъде реализиран подобен проект. При всички случаи един от най-нереалистичните
варианти според г-жа Даракова би било да се въведат проверки на държавни служители по домовете.
Всъщност идеята да се превърне имущественото застраховане в задължително дойде от необходимостта да се постави в подходяща рамка бъдещият катастрофичен пул. Той става актуален най-вече при различни
бедствия от типа на масови пожари, наводнения, свличания и земетресения. Експерти коментираха за КЕШ в няколко поредни броя, че ако всички имоти са застраховани срещу пожар, то този пул би поемал
покриването на щетите и би подпомагал пожарната с директно финансиране, както иска ген. Бойко Борисов. По този повод г-жа Даракова изказа известни резерви относно бъдещата реализация на проекта.
Като цяло тя раздели застрахователите на две групи по тяхното отношение към тази инициатива. Едни считат, че "всеки трябва да се грижи сам за себе си" и да покрива само рисковете по сключените от
конкретното дружество застраховки и че преценката дали да се предпазва от т. нар. катастрофични рискове трябва да се остави изцяло на самите граждани. На противоположна позиция са професионалистите
в бранша, които считат, че това е въпрос на социална ангажираност и би трябвало застрахователите да поемат някаква отговорност за защита на населението от рискове като земетресения. Щетите от
такива бедствия според тях биха се отразили пагубно на и без това изтънелия български джоб. При всички положения те считат, че такъв проект е невъзможен без активната и силна подкрепа на държавата,
която в подобни случаи невинаги осъзнава, че застраховането е бизнес, а социалната дейност, макар и характерна за този бранш, не би трябвало да се възприема като даденост.