06 Февруари 2025, 10:06 Днес (0) | Вчера (0)

Екостандарт може да затвори половината бензиностанции

21 Май 2004 11:13 в-к "Дневник" по статията работи:
A+ A-

Екостандарт може да затвори малките бензиностанции в страната, ако те не успеят да го въведат в определените срокове

Екостандарт може да затвори малките бензиностанции в страната, ако те не успеят да го въведат в определените срокове, показа проверка на "Дневник". Той е записан в евродиректива, която България трябва да приложи като част от присъединяването си към ЕС. Изискването задължава собствениците на такива обекти да монтират система на т.нар. закрит способ, която връща бензиновите пари, изпускани от горивото при зареждането на резервоара, обратно в цистерната. Сега вредните газове се отделят свободно в атмосферата.

Въвеждането на стандарта, утвърдено с наредба 16 от 1999 г. на Министерството на околната среда, не предвижда изключения. Той вече е в сила за новостроящите се бензиностанции, а за заварените са предвидени гратисни периоди. До края на 2005 г. е отсрочката за действащите обекти с капацитет над 1000 куб. метра годишно (общо 317), до края на 2007 г. - с капацитет над 500 куб. метра (355), и до края на 2009 г. - с капацитет над 100 куб. метра (653).

Големите компании не са притеснени от мярката, тъй като бензиностанциите им вече разполагат с необходимото съоръжение, но собственици на малки обекти (които сега са половината от общия брой) твърдят, че няма да оцелеят на пазара.

Според представители на бранша изграждането на такава система струва между 45 и 90 евро на метър тръба, която трябва да се монтира. Това означава, че за по-големите обекти цената, която варира според броя на колонките, може да достигне до 15 хил. евро. Екоминистерството обаче дава драстично по-ниски сметки. Според държавните експерти разходите за една бензиностанция средно са около 350 евро при висока норма на възвращаемост от 12 до 18 месеца.

Изграждането на системата в работещ вече обект ще означава и смяна на резервоарите и колонките, което допълнително оскъпява инвестицията. Техническото изпълнение става сравнително бързо - около 3 дни за строяща се бензиностанция и 1 месец за действаща.

"Обектите на "Лукойл" отговарят на изискванията, дори имат и монтирана допълнителна втора фаза, която връща изпаренията от резервоара на автомобила в бензиновите колонки. Втората фаза не е задължителна, но въпреки това я въведохме с екологични цели", обясниха от компанията. Най-големият дистрибутор на горива в България - "Петрол", също има монтирани системи във всички свои реконструирани и нови обекти, които са общо 100 по думите на Калоян Кършев, началник отдел "Техническа експлоатация на бензиностанции" в компанията.

Управители на малки бензиностанции обаче или не знаеха какви инвестиции ще са им необходими, за да отговорят на екоизискването, или изобщо не бяха чували за него. "Имаме готовност да пуснем системата само в една от общо трите ни бензиностанции, а на другите две ще трябва да се направи основен ремонт", обясни Иван Мецов, управител на "Троянефт"- Троян. Цялостното изграждане на първата е струвало на дружеството 80 хил. лв., като в тях влизат и други разходи по преустройството. Според Мецов, за да се изпълнят изискванията, ще трябва да се правят разкопки на обектите и да се поставят нови тръбопроводи. Той пресметна, че реконструкцията ще струва общо над 100 хил. лв., а само една бензинова колонка е поне 30 хил. лв. Допълнителни загуби ще има и заради затварянето на обекта за дълго. Според управителя на "Троянефт" големите инвестиции ще принудят собствениците на малките бензиностанции да ги затворят.

Управителят на смяна на бензиностанция "Ставри 90" в София Илиян Христов пък заяви, че за първи път чува за изискването. "Технически такава система е невъзможно да бъде направена, въобще не мога да разбера какво се иска от нас", бяха думите му. "Малките фирми най-вероятно няма да инвестират в изграждането на подобен обект и ще се опитат да заобиколят закона, както го правят непрекъснато, като инсталират подвеждащи елементи", заяви Мариета Николова от "Еко-Елда", което притежава 13 бензиностанции.


В момента министерството и регионалните инспекции по опазване на околната среда правят проверка на общо 1570 действащи бензиностанции в страната. Целта е да се установи дали новостроящите се обекти изпълняват изискването и да се напомнят на собствениците на действащи бензиностанции крайните срокове за въвеждането му. По данни на екологичното ведомство към началото на 2003 г. на изискванията са отговаряли 32% от всички бензиностанции в страната. След края на проверката през юни информацията ще бъде актуализирана, като очакванията са, че по-голям брой обекти ще са внедрили тази система, обясни Ангел Костов, началник отдел "Качество на атмосферния въздух" в МОСВ. Това е своеобразна разяснителна кампания, тъй като не искаме през 2005 г. търговците да не са наясно какво ги очаква, допълни той.

Служителите в регионалните инспекции ще издават предписания, с които ще се гарантира спазването на сроковете за въвеждане на изискванията. След изтичането на гратисния период действащите бензиностанции, които не отговарят на тях, направо ще бъдат затваряни.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 05 Февруари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8924
GBP 2.4796 2.4887 2.3511
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив