19 Май 2024, 07:44 Днес (0) | Вчера (0)

Железниците купили тренове, които не стават за нашите линии

04 Юли 2005 09:00 в-к "Стандарт" по статията работи:
A+ A-

Новите мотриси легнаха под ножа

Новите дизелови мотриси "Дезиро", които БДЖ спешно закупи в навечерието на предизборната кампания, влязоха за ремонт само след два месеца експлоатация. Причината е бързото износване на ребордите на техните колела. (б.а. - ребордът е вътрешен ръб на колелото, който води колооста по линията и пречи на локомотива или вагона да дерайлира.) Поради това мотрисите бяха вкарани в депо за коригиране на профила на реборда със специален подлокомотивен бандажен струг. Според ръководството на БДЖ коригирането на реборда само след два месеца експлоатация е нормално явление и рутинна операция. Но дългогодишни инженери по подвижния жп състав коментират, че такова чудо в БДЖ не се е случвало. Нито с внесените преди повече от три десетилетия латвийски електромотрисни влакове от сериите 32 и 33, нито с чешките електровози "Шкода" от 42 до 45 серия, нито с руските дизелови локомотиви 07. Не е имало подобен проблем дори и с произвежданите в Дряново пътнически вагони. Нормално е ребордите да се износят чак след около 200 хил. км, твърдят експертите. Причината за бързото износване на ребордите на новите мотриси "Дезиро" обаче не е в производителя "Сименс". Според всички специалисти мотрисите на германския концерн са перфектни. Те показват добри качества по време на експлоатацията им в Гърция, Румъния и още доста други държави. Проблемът е, че по българската жп мрежа има много остри завои или криви с малки радиуси, както ги наричат жп експертите. Подобни проблеми в Европа имат и железните пътища в Австрия и Швейцария. Кривите с малки радиуси износват бързо ребордите на колелата на влаковете, ако те са предназначени за движение по нормалните жп мрежи. Точно такива са "Сименс Дезиро". Поради това в Грац, Австрия, е създадена талига SPG със специална конструкция. Тя позволява радиално вписване на колоосите в кривата, с което се намалява износването им. Само че вместо да поръчат новите "Дезиро" с такава талига, БДЖ купиха вече произведени мотриси. Причината е, че НДСВ много бързаше да докара "Сименс Дезиро" преди изборите, за да ги включи в предизборната си кампания. БДЖ сключи договора със "Сименс" на 7 януари 2005 г. Първите две мотриси дойдоха веднага. На 22 и 23 януари с тях бе направено демострационно пътуване от Варна и Бургас до София. Колкото и да иска, БДЖ не може да умаловажи факта, че на ребордите вече е направена първа корекция. И то не на 200 хил. км, както би трябвало да се прави, а на няколко пъти по-малко път. Експертите обясняват, на ребордите могат да се правят само три корекции със струг. При поправките размерът намалява от 33 на 22 мм. След третата трябва да бъдат подменени всички колооси на мотрисите с нови. Това струва доста пари. А за да се извърши, влаковете ще бъдат спрени. От това БДЖ отново ще загуби. В държавната компания обаче не правят сметка на парите. Те пуснаха дизеловите мотриси да се движат по електрифицирани линии. При положение, че дизеловата тяга е над пет пъти по-скъпа от електрическата. Обяснението на БДЖ, че това било направено "с цел запознаване на клиентите с многобройните удобства на новите мотриси", е чиста проба предизборен трик. Два месеца преди изборите БДЖ обяви, че вече е на печалба. И в същото време се оказа, че компанията не плаща заплати, заради което бе предизвикана вълна от железничарски стачки. Въпроси предизвиква и фактът, че БДЖ пусна облигационен заем, парите от който уж щяха да се използват за ремонт на товарни вагони. Запознати твърдят, че заемът не се усвоява и вагони не се ремонтират.
Белчо Цанев 
 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 17 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7999
GBP 2.4796 2.4887 2.2781
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив