Всички финансови задължения, поети от името и за сметка на общината, са общински дълг
Всички финансови задължения, поети от името и за сметка на общината, са общински дълг и представляват задълженията на общината, предвижда одобреният от правителството проект на Закон за общинския дълг. С приемането му ще се улесни развитието на общинското кредитиране, което ще доведе до повишаване на общинските инвестиции и ще се подобрят публичните услуги, предоставяни на населението. Законопроектът е изготвен от работна група, назначена от министър-председателя Симеон Сакскобургготски през август миналата година. В разработването му участваха представители на Националното сдружение на общините, експерти от министерствата на финансите, регионалното развитие и благоустройството, Народното събрание и други. Ръководител на екипа е заместник-министърът на финансите Кирил Ананиев. С новия закон ще се подпомогне изпълнението на Концепцията за финансова децентрализация, приета от правителството през 2002 г. Тя е насочена към засилване на автономността на общините при предоставяните от тях публични услуги чрез увеличаване на финансовите им възможности. Една от целите на финансовата децентрализация е повишаване на кредитоспособността на общините – възможността на акумулиране на свободен ресурс, който да позволява дългосрочно планиране на инвестиционните разходи и тяхното финансиране със средства извън текущите бюджетни приходи. Общинският дълг не е гарантиран от държавата и не представлява задължение за правителството освен в случаите, когато е издадена държавна гаранция, е записано в проектозакона. Общината ще може да поема дългосрочен дълг за финансиране на инвестиционни проекти в региона, за рефинансиране на съществуващия дълг, за предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства и за осигуряването на плащания по изискуеми общински гаранции. Дългосрочен е дългът, чийто срок за изплащане е над една година. Задължението, което може да бъде покрито до една година, е краткосрочен дълг. Той ще може да се поема за предоставяне на публични услуги при временен недостиг на средства, възникнал при изпълнението на бюджета; при капиталови разходи, средствата за които предстои да бъдат осигурени в рамките на бюджетната година от приходите в бюджета, помощи или влязъл в сила договор за дългосрочен дълг; при неотложни разходи за предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства и при плащания по изискуеми общински гаранции. Общините ще могат да ползват всякакъв вид обезпечения, регламентирани в Закона за задълженията и договорите, които биха поели кредиторите, с изключение на залог или ипотека на имущество, което е публична общинска собственост. Всяка година общинският съвет с приемането на общинския бюджет ще определя и максималният размер на дълга; общинските гаранции, които могат да бъдат издадени през годината и максималния размер на общинския дълг и гаранциите към края на бюджетната година. Годишният размер на плащанията по дълга всяка година не може да бъде повече от 25% от общата сума на собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния заверен годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината, е записано в закона. Очаква се Законът за общинския дълг да влезе в сила от 1 януари 2005 г.