В никакъв случай не съобщавайте ПИН-кода си, предупреждават експерти
Измамите с дебитни карти са зачестили от началото на месеца. През изминалата седмица са засечени 7-8 случая на източване на пари чрез т. нар Ливанска примка, съобщи управителят на Банковата
организация за разплащане с използване на карти (БОРИКА) Александър Матрозов за БТА. Методът се е използвал преди две години, а сега се появява отново. При този вид измама в четеца на банкомата се
поставя примка. Тя захваща картата и не я връща, след като собственикът нареди трансакцията. Тогава се появява "доброжелател", който предлага помощ, но изисква от потърпевшия да си каже ПИН-кода.
При новите случаи, засечени сега, пак се поставя примката в четеца на банкомата. Но вместо да се явява на място "доброжелател"-измамник, на самия банкомат е поставена бележка с изписан номер на
GSM, на който да се обадят пострадалите при проблеми с устройството. След обаждането от другата страна отново искат от гражданина да си каже ПИН-кода, което той не трябва да прави в никакъв
случай.
"Ливанска примка" и "Алжирско Ви" са двете най-разпространени форми на измами с карти не само у нас, но и във Великобритания и други страни по света. Механизмът е подобен, разликата е само във
формата и материала, от който е направена примката в банкомата. Единственият начин да се предпазят гражданите от злоупотреба е никога, при никакви обстоятелства и на никого да не казват персоналния
си идентификационен номер (ПИН-кода), каза Матрозов. ПИН-кодът не е необходим дори на банката издател на картата, нито на БОРИКА за отблокирането на невърнати от устройството карти или за
преиздаването на изгубени, посочи той. Единствените телефони, на които трябва да се обаждат пострадалите картодържатели, са тези на банката издател на картата или на БОРИКА. В България
злоупотребите, свързани с издадените у нас карти, не са големи. Те са предимно криминални, а не технически, тоест винаги има кражба на картата и се научава ПИН-кодът, или картата е копирана и чрез
технически средства е узнат ПИН-кодът.