Булстрад заливат с екстри клиентите си
Времето, в което застрахователите трябваше да конфигурират кампаниите си за продажба на полицата тази година, бе сравнително кратко. Ежегодната актуализация на тарифите бе публикувана на 11 ноември, а не в началото на септември както обикновено. Цените на премиите се увеличиха с около 14%, а с около 70% лимитите на отговорност.През изминалата седмица всички компании вече анонсираха и стартираха маркетинговите си стратегии за завладяване на възможно най-голям дял от този пазар. Поради задължителния си характер Гражданска отговорност довежда голям брой хора от таргет-групата на автозастрахователния сектор. Затова са разбираеми хъсът и страстта, а и немалките промоционални разходи, с които се втурват в битката за пазарен дял по-младите и по-малки застрахователни компании, а за "големите" в бранша е и въпрос на престиж.
Цените на застраховката са еднакви за всички застрахователи съгласно Наредбата за задължителното застраховане. Лимитите на отговорност за първи път се базирани на актюерни анализи и се твърди, че са достатъчно високи, за да покрият всяка претенция за обезщетение. Предизвикателството за маркетинговите отдели на компаниите основно се свързва с т. нар. доброволни нива на застраховане. Изобретателността им тази година доведе до някои интересни пазарни решения. В сферата на традиционните са финансовите облекчения при годишните технически прегледи на автомобилите и позабравените безплатни подаръци за всеки клиент. Сравнително разнообразие във вариациите предлагат пакетните продукти, включващи Гражданска отговорност на задължително или доброволно ниво и преференциални условия на закупуване на останалите автомобилни застраховки, предлагани от компаниите. Новост е предлаганата застраховка автоасистанс, която някои застрахователи включват в офертите си.
С конфигурацията на своя продукт лидерът в общото застраховане Булстрад цели цялостно обезпечаване на движението на автомобила. Стратегическо е решението за разработване на едно-единствено доброволно ниво, като се цели концентрация на усилията и предлагане на готово решение за "качествена застраховка". Облекченията и отстъпките в кампанията на
Булстрад
идват от страна на техните партньори - СБА, Петрол, Екопетролиум и ЛУКойл. Всяка закупена полица Гражданска отговорност се придружава с талон със същия номер, който позволява на водача да направи годишния технически преглед на автомобила си в сервизите на СБА на минимална цена от 6 лв. (обичайно за това се плаща между 18 и 30 лева). Осигурява се и пътната помощ от СБА с 20% отстъпка. Ако същият този продукт се закупи от някоя бензиностанция на Петрол (около 500 в цялата страна) в периода 9 декември - 9 февруари, клиентът получава ваучер за безплатно гориво за 5 лева. Любопитна е съвместната промоционална оферта с бензиностанциите на Екопетролиум. При покупка на полица в някоя от тях ще получите карта, даваща право да купувате гориво през цялата 2003 г. с 5 стотинки отстъпка в цената на всеки литър. Тази оферта важи и за застраховките Домашно имущество, Каско, Отговорност на превозвача и Зелена карта през цялата година. В бензиностанциите на ЛУКойл пък се дава възможност за безплатна покупка от магазина на стойност 5 лв. Застраховки на Булстрад се продават и в магазините на "Рамстор", "Оазис" и "Фантастико".
Приоритет на Булстрад не е автомобилното застраховане, при все това миналата година той продаде повече над 457 000 застрахователни полици Гражданска отговорност. От компанията се надяват и тази година да имат подобен успех, въпреки че не се цели "обем на всяка цена", а адекватно и качествено обслужване на обхванатия пазарен дял.
Заявените намерения на
ДЗИ
тази година са да бъдат привлечени минимум 30 процента от клиентите на застраховки Гражданска отговорност. Очакванията, заложени в прогнозите им, са, че делът на закупилите такава полица и през тази година едва ли ще надхвърли 60% от всички притежатели на МПС у нас. Кампанията на ДЗИ цели продажбата на 500 000 полици. Предвид традиционно високите продажби на тези застраховки през изминалите години тази цел е повече от реалистична за компанията.
Промоционалният пакет, който се предлага тази година, е оригинален с факта, че представлява една от първите инициативи за съвместни банково-застрахователни услуги на финансовата група ДЗИ - Росексимбанк. Безплатни банкови карти Visa, Maestro Cirrius или Master Card могат да получат клиентите на ДЗИ с всяка сключена застраховка Гражданска отговорност. Друга преференция представляват отстъпките (от 10 до 40% от различните премии) при комбинирани застраховки на ниво мини, екстра и супер.
Акцентът в кампанията на
ЗПАД Алианц България
се поставя на комбинираното сключване на Гражданска отговорност на МПС със застраховките Злополука на местата в МПС и Помощ при пътуване - автоасистанс за България. В тези пакети годишната премия за автоасистанс е минимална - 10 лв., а качеството на услугата е на европейско ниво. Алианц България разполага със собствен автоасистанс център и осигурява денонощна техническа помощ на авариралия автомобил, а при необходимост и медицинска помощ. Освен това застрахованите в компанията получават и право на безплатно гориво от ЛУКойл България на стойност 15 лева. В периода на кампанията служителите в Алианц България ще работят без почивен ден.
Бутилки вино и кутия шоколадови бонбони е може би най-екзотичното предложение, което клиентите получават тази зима от застрахователите.
МЗК Европа
придружава полиците си с такива дарове в магазините "Метро". Алтернатива на подаръка са талони за отстъпка при годишния технически преглед на автомобила. Предвиждат се и отстъпки от цените на доброволните нива и при сключване на застраховка преди Нова година.
Застраховка Гражданска отговорност, сключена в
ЗД Евроинс АД
осигурява годишен технически преглед на преференциална цена, отстъпка по застраховките Каско и Имущество. Намаленията са по-големи до 31 декември (10% за Каско и 20% за Застраховка на имущество), но важат, макар и в редуциран вид, и през 2003 г. (съответно 5 и 10%).
Държавно изискване е всеки, който има МПС, да сключи своята застраховка до 31 декември. Въпреки това по традиция само около 40% от застрахователните полици за задължителна гражданска отговорност се сключват до Нова година. Вторият пик е през март, когато "зазимените" автомобили излизат от гаражите.
В дъното на идеята за "задължителната гражданска отговорност към трети лица" е рискът със собствения си трабант човек да удари мерцедес и да трябва да плаща щетите на мерцедеса, чийто фар е по-скъп от целия трабант. Ако той има полица - застраховка Гражданска отговорност, застрахователят ще плати тези щети. Това е и причината тези застраховки да са задължителни. Засега полиците се сключват при задължителни, регламентирани със закон условия и по никакъв начин не се отчитат качествата на водача, виновен за произшествието, въпреки че самият автомобил рядко е причина за нанесена щета. Световната практика отдавна е доказала необходимостта от система на автозастраховането, позволяваща на застрахователите диференциация на водачите в зависимост от техния шофьорски опит и умения.