Eurotime ще обедини "антитерористичните" застрахователни програми в една бъдеща обща за региона
Водещите световни застрахователни брокери Aon Corp., Marsh Inc. и Willis Group Ltd. Съобщиха, че планират да лобират пред ръководните органи на Европейския Съюз да създадат специална програма срещу рисковете от тероризъм в самолетните превози по аналогия на американската Equitime, предаде АР. Според целите на оповестената от брокерите програма, ЕК е необходимо да обедини действащите според някои европейски национални законодателства "антитерористични" застрахователни програми в една бъдеща обща за региона програма Eurotime. След атентатите срещу Световния търговски център в САЩ през 2001 година застрахователните компании изплатиха обезщетения за около $30 млрд., след което американските компании от сектора дълго отказваха да застраховат самолети. В резултат на дълги преговори между застрахователи и превозвачи беше създаден специален фонд - Equitime - специализиран в застраховането срещу терористични рискове. В Германия 16 водещи немски компании от сектора, включително гиганти като Allianz и Munich Re, създадоха пула Extremus Versicherungs, с аналогична дейност на американския Equitime. Във Великобритания действа Pool Re. В Испания фондът Consortio de Compensation de Seguros пое основната тежест по обезщетяването на пострадалите при взривовете от 11 март миналата година. Само преди малко повече от две седмици - в края на април влязоха в сила новите условия за застраховане на рискове на авиопревозвачите в Европа, след дълги обсъждания в Европейския парламент. Новите правила бяха продиктувани от необходимостта да се въведат единни стандарти за превозвачите от ЕС и трети страни, които летят до европейски дестинации, които да засилят правата на потребителите. Решението на Брюксел доведе до затягане на изискванията към авиокомпаниите по отношение на лимитите за застрахователно покритие. От 1 май тази година компаниите от сектора са задължени да застраховат отговорността си пред пасажерите за SDR250 000 ($ 379 020) за всеки пътник. Цените са определени в парична единица на Международния валутен фонд (МВФ) - специални права на тираж (SDR). Тази парична единица се превръща в долари съгласно периодичните бюлетини на МВФ за валутните курсове. Левовата равностойност се определя съгласно курса на долара към датата на фактуриране. Новият лимит по застраховане на отговорността за превозван багаж е фиксиран на минимум SDR17 ($ 25.77) за кг., но не по-малко за багажа на всеки пътник от SDR1 000 ($ 1 516). Съществено се повишават и премиите по застраховането на отговорността пред трети лица. Те се основават на базата на бруто-масата при излитане на всеки самолет или друг въздухоплавателен съд и варират между $ 1.137 млн. (за самолети с тегло под 0.5 т.) до $ 1.061 млрд. (за въздухоплавателни съдове с маса над 500 т). За първи път официална норма става застраховането на забавянето на пътници и/или багаж поради причини, контролирани от превозвача. Освен това авиопревозвачите трябва да застраховат още "военни" и други свързани с тях рискове - тероризъм, военни конфликти и др. Новите изисквания ще се контролират много сериозно, а що се отнася до т.нар. "военни" рискове - европейските компании сами ще се убедят, че с подкрепата на властите в ЕС значително по-лесно биха организирали подобен "антитерористичен" застрахователен пул.