Офертата съдържала обещания за бързи и ефективни резултати
Комисията за защита на потребителите (КЗП) проверява онлайн оферта за езикови курсове с обещания за бързи и ефективни резултати, съобщи председателят Димитър Маргаритов в рубриката "Чети етикета”
по bTV. Той добави, че това категорично е заблуждаваща нелоялна търговска практика.
"Има и един друг детайл – оферта ни кара да мислим, че ще получим допълнителна отстъпка и тя върви ден за ден. Специален текст в Закона за защита на потребителите казва, че когато за крайно
ограничено време се цели потребителят незабавно да вземе решение, без да може да направи разумен избор, това допълнително утежнява случая и санкцията би била по-голяма”, допълни Маргаритов.
Маргаритов коментира, че изложените в офертата твърдения от рода на запаметяване на 200 нови думи на ден, свободно общуване след 14 дни, 45 000 българи свидетелстват, че методът е по-ефективен от
традиционния и т.н. по-скоро няма как да бъдат потвърдени и че те са именно онова, на което експертите се опират, за да докажат нелоялната практика. Председателят добави, че са налице и
административни нарушения, свързани с липсата на каквато и да било информация за търговеца, за правото на отказ и пр.
До момента КЗП е установила, че сайтът с офертата е регистриран в щата Мичиган, а плащанията най-вероятно се насочват към Полша. За да се разбере кой стои зад сайта, е направена контролна покупка.
"Целта е да успеем евентуално посредством данните, които има куриерът за този, който ги доставя, да намерим още един път към този търговец, за да можем да го идентифицираме и съответно да го
санкционираме”, обясни Маргаритов.
"Ако не успеем, ще търсим съдействието на органите на реда, които също биха могли със съдебни поръчки при трансгранични случаи да продължат този процес”, заяви председателят и подчерта, че е важно
разследването да бъде доведено докрай, за да се мине отвъд фактическите констатации на проблемите, да бъдат наложени санкции и взети мерки да се предпазят потребителите.
Маргаритов акцентира и върху това, че във все по-интензивния информационен поток, който ни залива отвсякъде, има много по-големи рискове потребителите да попаднат на подобен тип оферти. "Затова
трябва да обърнем внимание върху три особено важни момента. Да се търси винаги кой стои насреща. И когато не можете да установите, че има конкретни данни за търговеца, да не се влиза в комуникация.
Трябва да е ясно до кого е поръчката. Когато се случи нещо подобно на разглеждания казус, винаги да се сигнализират институциите”, заключи председателят.