08 Май 2024, 15:52 Днес (8) | Вчера (11)

КФН демонстрира "мускули", за да всее респект

27 Февруари 2004 INSMARKET по статията работи: 1
A+ A-

Всички компании набедени за нарушителки твърдят, че са невинни

"Никога не е имало пълна хармония между надзор и поднадзорни лица, но напрежение между застрахователни компании и КФН няма", заяви през тази седмица Нуредин Кафелов, изпълняващ длъжността ръководител на управление "Застрахователен надзор".
Не на същото мнение обаче са представителите на бизнеса. Според тях не е етично да ги наричат в интервюта по медиите "калпазани". Ако са нарушили по някакъв начин закона, то те са съгласни да си понесат съответните наказания. Мениджърите на набедените за "черни овце" компании обаче са против публично да ги обявяват за нарушители преди това да бъде категорично доказано.
Всички знаят, че актовете за констатирани нарушения подлежат на обжалване. Може би било по-правилно ако КФН търси някакъв назидателен ефект, имената на нарушителите да се оповестяват едва след издаването на наказателните постановления, въпреки, че и те подлежат на обжалване.    

След като преди две седмици КФН обяви, че в ЗАД "Виктория", МЗК "Европа", ЗК "Орел" са констатирани нарушения, тази сряда надзорниците съобщиха, че подобни констатации има и за ЗК "Български имоти", ЗПД "Витоша", "ДЗИ - Общо застраховане, ЗД "Евро инс",  ЗАД "Хановер КООП България" и  ЗК "Юпитер".  Пак според надзора на всички провинили се застрахователи са връчени и актове за констатираните нарушения.
Информацията около някакви сензационни разкрития на Комисията за финансов надзор тресе застрахователният бранш вече близо 2 месеца. Това изнерви, както работещите в самите застрахователни компании, така и клиентите, до които достига информация чрез средствата за масово осведомяване.
С множество интервюта и материали в пресата представители на ръководството размахваха назидателно пръст като упрекваха застрахователите във всевъзможни грехове и плашиха с най-тежкото наказание - отнемането на лиценз. Така след като преди години на застрахователите бе лепнат етикета, че са престъпници и си вадят хляба с бухалки, сега те бяха наречени на всеослушание "калпазани".   
При извършените досега проверки се оказа, че най-честите нарушения на застрахователите са несъответствия в общите условия, нарушаване на застрахователно-техническите планове и резервите на компаниите, надвишаване на аквизационните разходи и т.н..
Констатираните нарушения не са за подценяване, ако се окажат верни. Възниква обаче въпросът необходимо ли да се нагнетява обстановката на застрахователния пазар с немотивирани твърдения и обидни класификации?
От надзора съобщиха, че към настоящия момент според представените в комисията документи няма застрахователна компания в тежко финансово състояние, нито пък са констатирани нарушения, които да водят до налагането на по-сериозни санкции като отнемането на лиценз например. За констатираните досега нарушения извършени от застрахователите, законът (чл.94 от ЗЗ) предвижда санкции за физически лица от 1000 до 10 000 лв., а за юридическите от 2000 до 20 000 лева.
Надзорните побързаха да се "застраховат", че предстои връчване на още актове, за които все още не е ясно, какви ще са санкциите. Повече информация за тях ще бъде оповестена едва след връчването на актовете, обясниха надзорниците.
И какво толкова следва след връчването на въпросните актове?
По закон компаниите могат в рамките на 3 дни да внесат в КФН възражение. Проучване на в-к "КЕШ" показа, че всички компании без "Юпитер" вече са го направили. За звездният застраховател се оказва, че научава за акта си от медиите. Според главният изпълнителен директор на компанията Славка Иванова, тя не е получавала, нито подписвала акт за констатирани нарушения. Ако това наистина е така то е крайно неетично от страна на КФН.
Проучване на в-к "КЕШ" установи също така, че много от актовете са  рехави по отношение на мотивировка и най-вероятно няма да се стигне до издаване на наказателни постановления. Ако пък се стигне до такива то е възможно компаниите да ги обжалват в съда и да спечелят. Практиката до сега показва, че надзорното ведомство е загубило почти всичките си дела водени срещу нея от застрахователни компании. 
Остава и въпросът дали трябва да се оповестява информация за актовете за констатация или информация да се дава едва след като бъдат издадени наказателните постановления. Първо защото периодът от издаването на акта за нарушение, внасяне на възражение и издаване на наказателно постановление е 6 месеца. Това е много време и клеймото, което са лепва върху името на даден застраховател може да се окаже фатален върху понататъшния му бизнес. И второ може да се окаже, че много от актовете са неоснователни и няма да се стигне до издаването на наказателни постановления.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Явно в държава като нашата е трудно да се угоди. Когато Надзорът не правеше нищо, всички бяхме недоволни. Когато най-после някой взе да си върши работата – пак лошо. Интересно е дали при проучването уважаваният от мен в-к “КЕШ” е взел мнението освен на засегнатите Застрахователи и на някой, който е засегнат (или си мисли, че е засегнат) от Застрахователите. Ще дам няколко примера от практиката ни на застрахователен брокер. В края на 2000 г. застрахован изрази мнение, че е ощетен с 2 000 (две хиляди) лв. при ликвидиране на щета по КАСКО – кражба. Застрахователят се бе аргументирал, че от датата на сключване на застраховката до датата на застрахователното събитие, автомобилът е овехтял с тези пари. Попитахме с официално писмо Надзора за мнението му. Получихме писмен категоричен отговор, че Застрахователят не е прав. Изпратихме отговорът на Застрахователя и той изплати въпросните две хиляди лева без да се налага да се води съдебно дело. Засегнатото лице и до ден днешен не пропуска да застрахова имуществото си. В края на 2002 г. и началото на 2003 г. се наложи да потърсим на два пъти мнението на Надзора по доста голям брой забавени плащания по щети по КАКСО застраховки. В първия случай, след намесата на Надзора, Застрахователят отговори писмено. Приложените в отговора платежни документи доказваха, че Застрахователят системно и неоснователно забавя изплащането на обезщетенията, с което нарушава разпоредбата на Търговския закон – “Чл. 399. (Нов - ДВ, бр. 83 от 1996 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 58 от 1997 г.) При настъпване на застрахователното събитие застрахователят е длъжен да плати застрахователното обезщетение в уговорения срок. Срокът не може да бъде по-дълъг от петнадесет дни и започва да тече от деня, в който застрахованият е изпълнил задълженията си по чл. 389.”. За една от щетите Застрахователят бе счел за достатъчно да отбележи, че все още я разглежда. Този отговор напълно задоволи Надзорът. При втория случай същият този Застраховател дори не си направи труда писмено да отговори. Не си мислете, че последва санкция. И знаете ли каква е последицата – има още три щети, които до ден днешен не са платени. Нарушителите на закона не са калпазани. Калпазани са малки деца, които вършат малки пакости. За другите случаи си има друго име. Убеден съм, че случаи като описаните по-горе вредят повече на застрахователния пазар, отколкото изказването на когото и да е. Защото страдат и почтените Застрахователи
Ако някой журналист има желание, готов съм да му представя доказателства. За контакт – 048 87 90 70.
#1 | от Богомил Петков, | преди
Валидни за 16:10 07 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8282
GBP 2.4796 2.4887 2.2865
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив