28 Март 2024, 18:30 Днес (11) | Вчера (12)

Летището остана без нова писта

08 Април 2004 в-к "Стандарт" по статията работи:
A+ A-

В транспортното министерство и на летището не са чували за проблеми Кувейтската фирма "Ал Харафи груп" не може да си намери подизпълнители

Опасност от ново забавяне надвисна над един от най-големите инфраструктурни обекти у нас - реконструкцията на летище София. И то само четири месеца след като вицепремиерът Николай Василев и австрийската компания "Щрабаг" изчистиха конфликтните въпроси около бъдещия пътнически терминал на аеропорта. Изграждането на терминала вече върви с пълна сила. Но пък изведнъж започна да куца строителството на новата полоса за излитане и кацане на самолетите. По неизвестна причина главният изпълнител - кувейтската компания "Ал Харафи груп", напоследък рязко намали темпа на работа. 
Като огромен питон е проснала снага насред равното Софийско поле бъдещата полоса за излитане и кацане на самолетите на летище София. По-точно не полосата, а само очертаното от багерите и грейдерите нейно трасе. Писта няма и не се знае кога ще има. Защото по нея не се работи. Трасето пустее. Странно. А пролетта настъпва, слънцето пече - идеално време за работа. Наистина е чудно. Особено при спомена, че през есента на миналата година, докато течаха споровете със "Щрабаг" около пътническия терминал, усилено се изграждаше именно новата писта. Тогава главният изпълнител - кувейтската компания "Ал Харафи груп", очерта от край до край трасето на полосата. Десетки багери и камиони изгребаха и изнесоха горния хумусен слой. Очакваше се да приключат насипите на пистата и да започне полагането на противозамръзващия слой. Кувейтците напредваха усилено. Изведнъж обаче ентусиазмът им се изпари. Заговори се, че искат увеличаване цената на обекта, че са недоволни от ниския курс на долара, който им носи огромни загуби. Под сурдинка се заговори още, че кувейтците спечелили конкурса за изграждане на новата писта с много ниска цена. Поради което сега не могат да си намерят български подизпълнители. Те предлагат на нашите фирми цени за изпълнение, които са около или по-ниски дори от наложените у нас за същия тип работи. Поради това засега кувейтците работят само с един подизпълител - фирма "Геотехмин". Той обаче изпълнява само земни строителни работи. "Ал Харафи груп" все още няма подизпълнители за полагане на циментостабилизиращата основа на пистата, нито за изпълнение на асфалтовите работи. А времето напредва и вече се говори, че изграждането на пистата е забавено с 4 месеца. "Както и Щрабаг", така и кувейтската фирма има право да си избере свои подизпълнители - коментира зам.-министърът на транспорта София Касидова. - Ние очакваме това да стане в близките дни. Вярно е, че строителството се позабави. Имаше дребни проблеми, наложи се препроектиране на проекта за преминаването на пистата над реката, както и над старата кариера. Но това са нормални неща. Може би кувейтската страна ще поиска да усвои част от средствата за непредвидени разходи, както стана това с "Щрабаг". Става дума за около $5-6 млн., които са включени в цената за изграждане на пистата, оферирана от кувейтците. Но - подчертавам, засега от тях нито на летището, нито в министерството не е постъпвало никакво официално писмо. Така че аз не зная засега да има някакви конкретни искания от кувейтската фирма" - коментира зам.-министър Касидова. 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8082
GBP 2.4796 2.4887 2.2803
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив