19 Февруари 2025, 02:13 Днес (0) | Вчера (1)

Няма концепция за паркирането в София

19 Юли 2004 09:33 в-к "Дневник" по статията работи:
A+ A-

Заедно с изводите и препоръките на експертите миналата седмица зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов лансира и свои идеи по въпроса, които предизвикаха противоречиви коментари.

В Столичната община няма нито яснота, нито план за действие за решаването на проблема с паркирането, въпреки че появата на експертния доклад на японската консултантска компания "Падеко" (Padeco) за пореден път повдигна обнадеждени дебати. Заедно с изводите и препоръките на експертите миналата седмица зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов лансира и свои идеи по въпроса, които предизвикаха противоречиви коментари. Някои от предложенията като премахването на служебния абонамент, затварянето на центъра за автомобили или поставянето на КПП-та с такса от 5 лв. за преминаване през него хвърлиха в ужас немалка част от столичани. От изявленията на Стоилов се разбра също, че основни идеи на консултантите за преодоляване на сегашните затруднения ще отпаднат и дори няма да бъдат обсъдени от общината. От кметството на все по-задръстващата се от коли столица обаче не дават сигнали, че скоро може да има яснота поне по предвижданите промени. Ако такива някога има, по нищо не личи, че те ще бъдат плод на сериозна концепция, която да разреши поне частично проблема с паркирането. В момента докладът на "Падеко" е даден за становище на три общински дирекции - по транспорт, икономика и архитектура и градоустройство. След получаването им зам.-кметът Велизар Стоилов обеща, че ще изготви стратегията и план за действие, които ще бъдат внесени за обсъждане в Столичния общински съвет. На въпрос кога той хлабаво посочи, че това ще стане най-рано през септември. Според него общинските съветници щели да определят какви ще са конкретните мерки, с които ще започне решаването на проблема с паркирането. Като се имат предвид темповете, с които работи този общински съвет след сформирането си, както и фактът, че една нова стратегия за паркирането ще засегне доста икономически интереси, може обаче с голяма доза вероятност да се прогнозира, че реалната работа по промяната на статуквото пак ще се отложи за неясното бъдеще. Шефовете на дирекциите, на които е изпратен докладът на японците за становище, все още не са започнали да го четат, показа проверка на "Дневник". Общинските съветници от транспортната комисия също не са запознати с него. Освен че не се работи по документа, поръчан и платен от общинския бюджет, не е за подценяване и обстоятелството, че досегашните наематели на паркингите, които се свързват със сенчестия бизнес, вече дадоха знак, че няма лесно да пуснат на този пазар нови играчи. Пример за това е нападението над административния директор на "Шератон" заради паркинга пред хотела. "Ако общината иска да елиминира всички тези странични обстоятелства, то първата стъпка, която ще предприеме, е да пусне търгове за изграждането на подземни паркинги в центъра", каза инж. Стоилов. Идеята за тези търгове се търкаля от десетина години, но до момента няма нито един подобен паркинг. Сега въпреки поредното обещание конкретика също липсва. Единственото, с което зам.-кметът се ангажира, е, че търговете щели да бъдат обявени до края на годината, но за кои места в София, за колко паркинга, при какви условия и каква част от проблема ще бъде решен - не става ясно. Самият Велизар Стоилов вече даде заден ход за някои от идеите си като въвеждането на такса от 5 лв. за преминаване през центъра и поставянето на КПП-та. Другите хвърлени в пространството намерения предвиждаха стъпаловидно нарастване на цената при престой в центъра - първия час левче, следващия - 5, забрана за паркирането по улиците и тротоарите и т.н. Идеите за паркиране, приложими към центъра според "Падеко", предвиждат транзитното движение през "сърцето" на града да бъде сведено до минимум. Новите паркинги трябва да са близко до пътя на шофьорите, за да се използват. Стратегията на консултанта включва още въвеждане на диференцирани тарифи за паркиране според натовареност и местоположение, значително намаляване на броя на преференциалните карти и премахване на служебния абонамент. Общината трябва да привлече частния сектор в изграждането на новите паркинги, защото няма собствен ресурс, препоръчват японците. Подходящата според тях форма е концесия. Ако търговете са с открито наддаване, ЕБВР може да се включи във финансирането на новите паркинги, е посочено в доклада, който е изготвен с подкрепата на банката.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 18 Февруари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8675
GBP 2.4796 2.4887 2.3526
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив