06 Март 2025, 16:19 Днес (1) | Вчера (1)

Пътят до морето по магистрала "Тракия" ще струва между 25 и 30 лeва

17 Декември 2004 09:00 в-к "Дневник" по статията работи:
A+ A-

Правителството в четвъртък реши да даде на българско-португалски джойнт-венчър концесията на автомагистрала "Тракия" за 35 години

Правителството в четвъртък реши да даде на българско-португалски джойнт-венчър концесията на автомагистрала "Тракия" за 35 години. Пътят трябва да бъде построен до 2007 г. Таксата за преминаване на леките коли ще бъде между 25 и 30 лв. Вчера беше обявено и решението на кабинета да отчужди земеделски земи по трасето от Стара Загора до Бургас. Собствениците ще бъдат обезщетени общо с 1.5 млн. лв. До месец трябва да приключат преговорите с единствения кандидат-концесионер "Магистрала Тракия" АД, включващ държавните строителни компании "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой", както и три португалски дружества - МСФ, "Лена" и "Сомаг", съобщи в четвъртък министърът на регионалното развитие Валентин Церовски. Общото дялово участие на чуждите компании е 51%, но решенията ще се взимат с над 60% от гласовете на акционерите, добави той. Държавата е поела ангажимент да гарантира пред бъдещия концесионер натовареността на трафика по автомагистрала "Тракия" и ще доплаща, ако той е по-слаб. В момента трафикът е много по-слаб в сравнение с останалите страни от Европейския съюз, казаха от португалските фирми. В участъците в близост до София той е около 70% от евростандартите, а с отдалечаването пада и до 30%. При 20 хил. коли за денонощие в Европа у нас в тези участъци сега се движат между 6 и 16 хиляди, казаха португалците. Те обаче са оптимисти, че тенденцията ще се обърне, и очакват среден ръст от 3.5% годишно на трафика. Обсъждат се два варианта за таксите за преминаване по магистралата - 2.5 евроцента за километър и 2.8 евроцента без ДДС. Ако се възприеме по-ниската цена, държавата и концесионерът ще си разделят след 22-ата година 789 млн. евро, а при по-високата - 1.028 млрд. евро още на 19-тата година от експлоатацията, сочат разчетите. Право на правителството е да определи таксите, заяви Церовски. Според него българските ще са най-евтините европейски магистрали. В строителството на отсечките от Калотина - София, северната дъга на околовръстното шосе на столицата и Стара Загора - Бургас ще бъдат вложени 750 млн. евро, каза министър Церовски. Средствата ще бъдат изтеглени от две банки, уточни Емил Коцев, изпълнителен директор на "Автомагистрала Тракия" АД . Българските държавни дружества ще теглят кредит от мултинационалната банка "Креди Суис фърст Бостън", а португаските компании - от "Банку еспириту санту". Всяка от фирмите ще финансира проекта според акционерното си участие. Строителството ще започне първо с 22 км отсечка на северната дъга на околовръстния път в София, която трябва да бъде изградена за една година, каза Коцев. След това ще се строят 120 км от Стара Загора до Бургас, отделно ще бъдат рехабилитирани още 162 км от магистрала "Тракия". Срокът за изпълнение е до края на 2007 г., каза Коцев. Последна ще се изгражда отсечката Калотина - София. По трасето ще има 31 пункта за събиране на таксите. Те ще бъдат въведени най-рано през 2007 г., каза Коцев. Министър Церовски прогнозира, че след като магистралата бъде изградена, цените на винетките ще намалеят, защото преминаването по магистралата ще бъде изключено от тях. Помолен да коментира съмненията за непрозрачност на процедурата за определяне на концесионера без търг, Церовски отговори, че други кандидати не са се явили, а държавата няма достатъчно ресурс, за да финансира проекта сама. Френската "Буиг" обаче официално заяви, че има итерес към изграждането на пътища у нас. Неотдавна шефът на компанията разговаря с министър Церовски този път за строителството на южната дъга на околовръстното шосе. Първите контакти на португалските фирми с българските държавни компании и агенция "Пътища" за концесиониране на магистралите започват през юли 2001 г., каза Фернанду Коща Феререйра, представител на МСФ и изпълнителен директор на "Автомагистрала Тракия" АД. По това време Симеон Сакскобурготски положи клетва като премиер. "Не съм министърът, който ще забрани на държавните му фирми да изявяват гъвкава и реална стопанска инициатива. Две държавни предприятия за разлика от хиляди други, които са пред фалит, са намерили начин да се свържат със западни партньори, да разработят модели, да финансират тези модели и да предложат на държавата да решат неин проблем. Аз какво трябва да направя като министър, на когото парите за пътищата не стигат", попита Церовски. Той подчерта, че консорциумът вече е вложил в разработката на проекта не по-малко от 10 млн. евро. Министърът се похвали също, че държавното дружество "Техноекспортстрой" е повишило цената си 100 пъти, откакто той е министър. Компанията строи в Далас, възнамерява да изгражда нефтопроводи и рафинерии в чужбина, добави той. Според него единствен критерий за оценка на сделката е дали се нарушава законът или не. "Има толкова много магистрали - и други да намерят кураж да инвестират по 10-20 млн. евро в проектите, да поискат от Министерския съвет концесия, нека да заповядат", отправи покана министърът. Прогнозите на ведомството са, че проектът ще ускори и изграждането на автомагистралата от София до Ниш, която се очаква да бъде готова до 2009 г. Помолен да коментира строежа на магистрала "Люлин" и проблема с организацията на движението в Княжево, Церовски изрази надежда, че и той ще бъде решен до края на 2007 г. Очаква се този месец |Брюксел да разреши обявяването на тръжна процедура по този проект, срокът за провеждане на търга е 6 месеца, а избраният изпълнител ще трябва да приключи строителството за още година и половина, пресметна министърът. В момента по същата схема без търг или конкурс вървят преговорите за отдаване на концесия и на магистрала "Хемус". За целта също беше регстрирано смесено дружество между "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали" с италианската "Салини". Очакванията са договорът да се сключи до парламентарните избори следващата година. "Магистрала Тракия" АД е регистрирано от Софийския градски съд на 30 юли. Акционери в него са три португалски фирми - "Лена" (15%), МСФ (21%) и "Сомаг" (15%). 49 на сто от капитала са на държавните фирми, подчинени на Министерството на регионалното развитие, "Автомагистрали" (25%) и "Техноекспортстрой" (24%). Капиталът на "Магистрала Тракия" е 1.21 млн. лв. МСФ е основана през 1969 г. Специализирана е в изграждането на язовири, тунели, канали, мостове, хидроенергийни мощности, пътища и автомагистрали. От 1997 г. работи и по проекти в чужбина, а официалната й страница посочва, че в момента приоритетите й са бившите португалски колонии в Африка, Полша и България. Уставният капитал на дружеството е 40 млн. евро. "Лена" строи основно автомагистрали, язовири, обществени сгради. Португалските компании са построили два моста над река Тежу край Лисабон, имат концесии на пътища на остров Мадейра, в Португалия и Бразилия с обща дължина около 1000 км. В момента са в преговори за строителство на пътища на концесия в Гърция, Азорските острови и Лисабон, каза Фернаду Ферейра, представител на МСФ.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 05 Март 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8526
GBP 2.4796 2.4887 2.3624
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив