09 Март 2025, 03:46 Днес (0) | Вчера (0)

Сегментът автомобилно застраховане във Великобритания е безспорният лидер на пазара

14 Октомври 2004 11:15 INSMARKET по статията работи: 1
A+ A-

Реално огромният дял от тази дейност се разпределя между 65 компании и 11-те синдиката на Lloyd's.

Смешната и досадна реклама на автозастраховки, която британските средства за масова информация непрекъснато въртят, по нищо не се различава от рекламирането на други продукти и услуги.
Въпреки това задължителните полици "Гражданска отговорност" са най-големият сектор в застрахователната индустрия в страната, като само през миналата година общата стойност на полиците е надхвърлила 12.6 млрд. британски лири.
Започвайки от 1931 година, когато автозастраховката във Великобритания става задължителна с решение на парламента на страната, досега този продукт е донесъл на компаниите от бранша стотици милиарди паунда.
Движено от благородната замисъл да подобри качеството на услугите за шофьорите, британското правителство отмени през 1968 година фиксирането на цените на полиците, като по този начин се стимулира конкуренцията. Това решение явно подобри конкурентната среда и в началото на годината "Гражданска отговорност" предлагат вече 350 компании.
Реално огромният дял от тази дейност се разпределя между 65 компании и 11-те синдиката на Lloyd's.
На застрахователите се падат 88% от пазара, останалите процента са на Lloyd's. Първите десет най-големи по активи компании, сред които Direct Line, Norwich Union (наскоро придобит от Aviva) и Allianz Cornhill, държат 67% от бизнеса.
Конкуренция на частния пазар набра скорост преди около 20 години. Наред с типичните корпоративни консолидации, сливания и придобивания, на пазара се появиха и банките. Неотдавна Royal Bank of Scotland (RBS) закупи Churchill - една от най-големите застрахователни компании в страната. По този начин RBS присъедини новата си придобивка към вече притежаваната Direct Line, создавайки могъщ конгломерат.
Най-накрая в играта влязоха и финансовите супермаркети. Преди десет години пазарът сякаш не ги прие сериозно, но близостта до потребителя заедно със солидните капитали позволиха на супермаркетите да заемат достойно място на пазара и бързо да изтрият снизходителните усмивки на песимистите.
Както показва практиката, времето на появата на дадена компания на пазара няма съществено значение за оборотите, които извършва. Например появилата се чак през 2001 година компания Esure, принадлежаща на Halifax Bank of Scotland, в момента е сред абсолютните лидери по оборот.
Парадоксално звучи, но е наивно да се очаква от такъв зрял и закален в конкурентна среда пазар като автозастраховането, да носи свръхпечалби. Фактът е, че за последните десет години само два пъти (в 1993 и 1994 г.), този пазар е бил на печалба, независимо, че през този период премиите са се повишили с 71%, далеч изпреварвайки инфлацията.
Асоциацията на британските застрахователи (АВI) направи тази година анализ на ръста на премиите по общото и задължителното автозастраховане спрямо ръста на индекса на потребителските цени (инфлацията) за последните десет години.
Данните сочат, че премиите изпреварват инфлацията с над десет процента годишно. А загубите на компаниите от сектора са предизвикани най-вече от ръста на размерите на исковете. От 1999 година досега исковете по полици "Гражданска отговорност" са се покачили като абсолютна стойност с 22% от 6.8 млрд. до 8.3 млрд. британски лири.
Влияние оказва и поскъпването на резервните авточасти, както и ремонтите след катастрофи. Според статистиката, от 1995 година досега резервните части в страната са поскъпнали с 21% (за пример черните стъкла са поскъпнали с 9 на сто), докато в същото време стойността на новите автомобили се е понижила с 11%, а поддръжката - с 26%.
В същото време ръстът на исковете за травми надвишава темповете на инфлацията с 3 до 4 пъти.
Страховете на застрахователите от стихиен ръст на подобни искове бяха решени от властите. Със закон от 6 октомври 2003 година сумите по съдебни искове са ограничени.
Още през 1946 година автозастрахователите създадоха своя организация - Motor Insurers' Bureau (MIB).
Бюрото основно се занимава с компенсации на жертви на пътно-транспортни произшествия, виновници за които се оказват незастраховани или избягали от мястото на инциндента автомобили.
MIB се финансира от компаниите от сектора, които от своя страна включат това перо разходи в издаваните договори.
Според статистиката всеки шофьор плаща между 15 до 30 паунда допълнително (скрита цена) заради тези, които са си спестили застраховката. BBC-online съобщи наскоро, че всеки 20-и автомобилист във Великобритания е незастрахован.
През миналата година фондът на MIB е бил 250 млн. британски лири, от които 210 млн. паунда са били изплатени на пострадали в пътни произшествия.
Растящите стремително разходи на MIB принудиха организацията да сътрудничи активно с полицията.
Друг бич за индустрията са фалшивите искове. ABI е провела проучване, данните от което сочат, че 7% от всички искове съдържат лъжливи данни или завишени размери на нанесените щети. Почти 50% от анкетираните признават, че не е голям грях да "поукрасят" стойността на щетите в исковете си. Точно това "поукрасяване" струва на застрахователите от сектора във Великобритания по 2 млрд. паунда годишно.
Компаниите работят и за намаляването на административните разходи. Макар и традиционно най-големите обеми от търговията се осъществява от застрахователни брокери, от 1985 година насам продажбите по телефона и интернет непрекъснато се повишават.
Възможностите, които дава интернет не са за пренебрегване. Практически половината от собствениците на автомобили в страната днес сами застраховат колите си.
Според проучване, проведено от седмичното издание Sunday Mirror, разликата в тарифите за един и същ модел, с една година на производство в различните застрахователни компании достига до 50%. Според данните от проучването на вестника, при застраховка онлайн може да се икономиса до 35 на сто от стойността на полицата.
Разбира се и застрахователните брокери не дремят.
Независимо от описаните множество проблеми, остро конкурентният пазар във Великобритания продължава да върви напред.
Промените в каналите за продажба е прекрасен пример как пазарът става по-гъвкав и ефективен.
Сътрудничеството с банките и финансовите структури при рекламирането на даден продукт създава силни брендове.
И въпреки, че сегментът bancassurance във Великобритания не е толкова развит, както това е на други места в Европа, финансовите институции, в това число и банките започват да играят все по-голяма роля в пазара на автомобилното застраховане в страната.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Интересно как БГ застрахователите, чиито портфейл е съставен предимно от автомобилни застраховки оцеляват толкова години???
#1 | от Touringa | преди
Валидни за 16:10 07 Март 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8116
GBP 2.4796 2.4887 2.3342
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив