Собствениците го купили за $150 000, а сега очакват да вземат два пъти повече
Разместване на товара на борда на "Фиандара" е най-вероятната причина за потъването на кораба. Това съобщи капитанът Георги Луков, който оцеля като по чудо заедно с екипажа си. На борда на "Фиандара" е имало 869 тона дървен материал, натоварен във варненското пристанище "Леспорт". Силният вятър и бурните вълни най-вероятно са разместили товара, след което корабът е загубил устойчивост, смятат моряците. Плаващият под флага на Коморските острови кораб потъна в събота следобед край турския бряг, южно от граничната река Резовска. Екипажът от трима българи и трима украинци се спаси с надуваемите плотове. Оцелелите моряци обаче са в силен психически стрес, каза капитанът Георги Луков. Шестимата корабокрушенци са били носени от бурните вълни върху надуваемите плотове повече от 2 часа, преди морето да ги изхвърли на турския бряг. "Фиандара" се е намирал на около 900 м от брега, на границата между български и турски териториални води, преди да потъне. Близкото разстояние до брега е помогнало на моряците да се доберат до сушата и да оцелеят в ледената вода. На турския бряг корабокрушенците са били посрещнати от шефа на турската гранична застава, който ги настанил в полицейския участък в близкото село Иниада. В 22 часа в неделя вечерта моряците се прибраха в България с микробус, осигурен от опериращата фирма "Димар шипинг"-Варна. Капитанът Георги Луков е от Бургас, а главният механик Руслан Манев и готвачът Киран Ангелов са от Варна. Останалите трима моряци са украинци. Всички те пристигнаха вчера в морската столица, за да дадат показания за случилото се. "Фиандара" е построен в Норвегия през 1972 година и е предназначен за превоз на бройни товари ("дженерал карго"). Корабът е дълъг 60,9 м и широк 9,5 м, 863 регистър тона. Може да превозва товари с обем до 1694 куб. метра. Корабът носи 14 тона запас от прясна вода и 78 тона дизелово гориво. Във Варна веднага плъзнаха слухове, чe "Фиандара" е потопен умишлено. Според осведомени корабът е купен на старо за около $150 хиляди от хърватската компания "Истраминерал" и после застрахован за $300 хиляди. Именно високата стойност на застраховката събужда подозрения. Старите морски вълци набедиха като съсобственик на кораба капитан далечно плаване Стефчо Минчев, бивш шеф на Държавната инспекция по корабоплаване в София. Минчев загуби сина си преди година при потъването на кораба "Хера" малко преди влизането му в Босфора. Съгласно международното морско право причините за потъването на "Фиандара" ще бъдат установени чрез самостоятелни разследвания, които трябва да извършат две морски администрации: тази на страната, в чиито териториални води е потънал корабът(Турция), както и администрацията на флага, под който е плавал - на Коморските острови. Докато не се запозная с абсолютно всички подробности около обстоятелствата, при които е станало потъването на "Фиандара", няма нищо да коментирам. Това заяви специално за "Стандарт" капитан далечно плаване Никифор Герчев, представител на морската администрация на Коморските острови у нас и шеф на неправителствената организация за търсене и спасяване по море "Булсар". В късния следобед вчера той очакваше официално да бъде назначен за офицер по разследването от морската администрация на Коморските острови.
poveche niama da Vi podskazvam...