13 Февруари 2025, 19:39 Днес (3) | Вчера (1)

Центърът на София с платен вход за коли

13 Юли 2004 08:52 в-к "Сега" по статията работи:
A+ A-

Целта е автомобилният трафик в "сърцето" на столицата да бъде сведен до минимум, а и общината да събере още приходи

Столичната община може да въведе 5 лв. такса за влизане с автомобил в центъра на София. Тя ще се събира на специални контролно-пропускателни пунктове. Целта е да се разтовари трафикът. На ден през центъра минават по 200 000 коли, на 100 000 от тях ако наложим такса от 5 лв., това си е половин милион лв. приходи на ден за общината", пресметна зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов. Идеята е негова и още не е внасяна за обсъждане в общинския съвет. "Регулацията на движението не трябва да е чрез такса", опонира обаче зам.-шефът на транспортната комисия Борислав Бориславов от СДС. В някои европейски столици подобни ограничения съществуват. Преди година кметството на Лондон въведе такса от 5 лири за централната зона. Британците твърдят, че техният проект е най-успешният в света - няма бариери, няма опашки. Вместо това има 688 камери, които заснемат 250-те хиляди коли, преминаващи през центъра. При влизане в платената зона шофьорът вижда надпис "С" на асфалта. Това значи, че трябва да плати еднодневната такса независимо колко дълго пребивава там. Ако пропусне да го направи, ще бъде глобен 80 лири. Движението в центъра на Лондон е намаляло с 20%, а времето за придвижване от една точка до друга - с 5%.Драстично ограничение с бариери и КПП има в столицата на Латвия Рига, където се плащат около 5 лева за преминаване. Ограничението се отнася само за историческия център, който представлява съвсем малка част от града. Живеещите в центъра и такситата ползват абонаменти, при които преминаването през бариерата излиза много по-евтино.
В Атина пък от години има ограничение за движение според четните и нечетните номера на колите.В другите големи градове в страната - Варна, Бургас и Пловдив, центровете отдавна са обособени като пешеходна зона.Главната улица "Княз Борис I" във Варна е затворена за коли от близо 30 г. В нея могат да влизат само бронираните с инкасо за банките и зареждащите магазини в ранните часове на деня. В една отсечка в края на улицата минават само автобусите за Златни пясъци. В Бургас автобусите на градския транспорт заобикалят центъра. Главната улица "Александровска"и пресечните й "Фердинандова" и "Богориди" са затворени за автомобили. Пешеходна зона е и центърът на Пловдив. Ограничението за влизане на автомобили в центровете на Пловдив, Варна и Бургас е от десетки години и хората нямат проблеми с рестриктивната мярка. София няма пешеходна зона. След демократичните промени бяха отворени за автомобили булевардите "Витоша" и "Цар Освободител", които бяха забранени за автомобили по времето на Живков. Идеята да се плаща за каране по центъра няма да се приеме нормално от софиянци, твърдят опонентите на идеята.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 13 Февруари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8860
GBP 2.4796 2.4887 2.3468
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив