28 Март 2024, 13:59 Днес (7) | Вчера (12)

Ще плащаме 54 лв. годишно за шосета от 2005 г.

08 Октомври 2003 в-к "Сега" по статията работи:
A+ A-

От началото на 2005 г. всички българи ще плащат по 54 лв. за пътуване по пътищата на родината. Такава цена за годишна винетка е внесена за одобрение от Министерския съвет. Тя ще се плаща от шофьорите на леки коли и микробуси.

135 лв. пък се предлага да бъде цената на годишната винетка за чуждите превозвачи през 2005 г. Стикер ще може да се купува също за седмица или за месец. За тях през 2005 г. родните шофьори ще плащат съответно 5 и 10 лв., а чужденците - 12 и 24 лв. През 2007 г. е предвидено тарифите за българи и чужденци да се изравнят. Дотогава таксите за българи да се повишат с около 17% предвижда окончателният проект за модел на винетната система, разработен от немската компания "Dornier Consulting".
Още от януари стикерите стават задължителни за ТИР-овете, а от 1 юли 2004 г. - за останалите камиони и автобусите. От 1 януари българските шофьори на тежкотоварни возила ще плащат 500 лв. за годишна винетка, а чуждите - 1348 лв. Шофьорите на по-малки камиони и автобуси ще плащат 22,50 лв. за седмица, а таксата за чуждите превозвачи ще е 60 лв. За месец тарифите са съответно 45 и 120 лв. Годишната такса е 250 лв. за нашите и 674 лв. за чуждите шофьори.
При затварянето на глава "Транспортна политика" при преговорите с ЕС правителството пое ангажимент от началото на 2004 г. да въведе платено движение по пътищата чрез винетната система. Директивата на ЕС разрешава да се плаща не за пробег, а за време. След като плати за стикер, който се лепи на предното стъкло на автомобила, превозвачът има право да ползва пътя за седмица, месец или година. С постъпленията от таксите държавата ще поддържа и ще ремонтира съществуващите 19 000 км републикански артерии. В тях в момента са включени и изградените за 30 години около 380 км магистрали.
Очаква се правителството да одобри таксите през ноември заедно с промените в Закона за пътищата. Цените на винетките ще бъдат включени в проекта за изменение на Тарифа N14 и ще се утвърдят от министрите.
С измененията в Закона за пътищата, които трябва да минат през парламента, се легализира въвеждането на винетната такса и се допуска въвеждането на такса за изминато разстояние в определени участъци. Така, ако магистрала "Тракия" бъде дадена на концесия, няма да има проблем частникът, който ще я вземе, да сложи бариера и да събира такса за пробег на километър. В нормативната уредба обаче изрично е записано, че за един и същ пътен участък няма да има двукратно облагане чрез винетка и чрез талон за пробег на километър. За финансиране на дейностите по експлоатацията, поддържането и ремонта на шосетата, за които се плащат винетни такси, пък се предвижда да бъде създаден фонд "Републиканска пътна инфраструктура" към министъра на регионалното развитие.

Надежди Годишните постъпления, които сега се набират от чуждите превозвачи по тарифа N14, са около 80 млн. лв. Според оптимистичните прогнози на консултантите през първата година прогнозираните приходи от винетките са 52 млн. лв. През 2005г. се очакват по това перо да бъдат събрани 154 млн. лв., а през 2007 г. - 177,9 млн. лв. Постъпленията от тях ще отиват за поддръжката и ремонта на републиканската пътна мрежа.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8017
GBP 2.4796 2.4887 2.2783
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив