За 10 години животозастраховането формира почти двоен ръст в премийния приход
За 10 години трендът на животозастраховането у нас е възходящ. Според данните на КФН от 2010 до 2020 г. е формиран почти двоен ръст в премийния приход на животозастраховането, което означава, че
хората в годините се насочват трайно към животозастраховките. При платените обезщетения ръстът е близо 11 на сто към 2020 г. Данните за 2021 г. показват също интензивен ръст спрямо
предходната година. Прогнозата на застрахователите е, че този тренд ще продължи, особено при спестовните и инвестиционните застраховки. През последните 2 години ръстът при запитванията за
животозастраховки у нас у траен и заради коронавирусната пандемия. Темпът на нарастване в животозастраховането нараства сериозно в сравнение с темпа на нарастване на застраховането като сектор у
нас. Това стана ясно по време на онлайн дискусия, посветена на животозастраховането като индивидуални ползи и пазарно развитие, организирана от Асоциацията на българските
застрахователи. Събитието се проведе в рамките на информационната кампания "На фокус: животозастраховане".
Веселин Ангелов, член на Управителния съвет на АБЗ и изпълнителен директор на ЗАД "Алианц България", изброи основните ползи от застраховките живот, сред които: живеем прекалено кратко, живеем
продължително, живеем непълноценно, грижа ни е за децата ни. Като цяло, хората търсят животозастраховка, защото търсят сигурност, защото полицата ни защитава от рискове в трудоспособна възраст,
повишава стандарта ни на живот в късна възраст, осигурява децата и, не на последно място, предлага данъчни облекчения.
Веселин Ангелов разгледа смисъла и ползите от застраховките "Живот" през конкретни примери и семейния бюджет на едно примерно семейство. Животозастраховането предлага богата възможност от видове
застраховки: здравни, инвестиционни, спестовни, рискови, работодателски.
В световен мащаб най-големите застрахователни пазари са Европа (32%) и Азиатско-Тихоокеанският регион (32%). В Европа животозастраховането държи 56% от премиите (общо в Европа около 3 трлн. лева),
а обезщетенията държат 63%. На второ място при премийния приход е здравното застраховане, а моторните застраховки са на трето място.
У нас животозастраховането държи 15 на сто от премийния приход, а общото застраховане формира общото застраховане – 85 на сто. При изплатените обезщетения животозастраховането аналогично държи 16%
от застрахователния пазар, а общото застраховане - 84 на сто.
Застрахователната култура на българина нараства. Животозастраховането с много бавни, но сигурни стъпки продължава своето развитие у нас. Това обяви Росица Велинова, изпълнителен директор на "ЦКБ Живот" ЕАД. Все повече професионални и средни училища приемат застраховането като изучем предмет и провокират децата да имат свои предприемачески идеи и това са доста гимназии в страната.
Ето и някои основни съвети на застрахователите към потребителите, които бяха коментирани по време на дискусията:
- Предварителното проучване и информираност, преди да се сключи животозастраховка, е в основата на удовлетвореността ни като клиенти;
- За да избере застраховател подходящ за клиента продукт, трябва да е наясно за какви рискове за живота и здравето клиентът търси застрахователна защита и съответно да ги включат в покритията по полицата. Няма как застраховател да изплати обезщетение за събитие, което не е покрито в застраховката;
- Също толкова важно е да изберем (да сме наясно) каква е сумата, за която искаме да се застраховаме по отделните рискове. Тази застрахователна сума е максималният размер на обезщетение, което можем да получим. Отново – няма как да очакваме застрахователят да изплати обезщетение, надвишаващо размера на застрахователната сума за всеки отделен риск, която ние сме избрали;
- При сключване на животозастраховка трябва вярно да декларираме здравословното ни състояние и други обстоятелства. Това е особено важно, защото обратното може да доведе до отказ за изплащане на обезщетение;
- Ние обичайно отделяме много време и усилия да се информираме предварително при покупка на вещ – автомобил, телефон или телевизор. Нека постъпваме така – с внимание и ангажираност – при избор на животозастраховка или друг застрахователен продукт.