Дванайсетте града са с общо население 80 милиона души
Дванайсет големи града, сред които Лондон, Париж, Лос Анджелис и Кейптаун, обещаха от 2025 година да купуват само автобуси с нулеви вредни емисии, а до 2030 година да освободят големи градски
райони от вредните газове, отделяни в резултат на използването на изкопаеми горива, предаде Ройтерс, цитирана от GreenTech.bg.
Дванайсетте града са с общо население 80 милиона души. Те ще насърчават ходенето пеша, колоезденето и използването на градски транспорт – според съвместната им "декларация за улици без изкопаеми
горива".
Много градове си поставят по-амбициозни цели за опазване на околната среда, отколкото правителствата в съответните страни, за да намалят замърсяването на въздуха и да постигнат целите на Парижкото
споразумение за климата от 2015 година. Все повече градоначалници осъзнават, че замърсяването на въздуха, причинено от дизеловите и бензиновите автомобили, убива милиони хора в градовете по
света.
Кметовете, които са част от групата "C40" – обединение на градовете, борещи срещу затоплянето на климата – заявиха, че ще купуват само автобуси с нулеви вредни емисии след 2025 година. Те ще
осигурят големи територии в градските центрове, където няма да има вредни емисии.
Останалите градове, включили се в инициативата, са Копенхаген, Барселона, Кито, Ванкувър, Мексико, Милано, Сиатъл и Оукланд.
Районите без вредни емисии биха могли да бъдат паркове, пешеходни зони и пътища, където да се движат само електрически или водородни автомобили. Кметът на Барселона Ада Колау например посочи, че
градът има за цел да увеличи зелените си площи с още 165 хектара през идните години, да удължи велоалеите си и да намали с една пета пътуването с лични автомобили. Кметът на Сиатъл Тим Бърджис
заяви, че планът показва "силата на градовете да водят в климатичната битка".
По улиците на 12-те града, подписали обещанието, има 59 000 автобуса от всякакви видове, изчислиха кметовете. Оказса се, че измежду тях Лондон разполага с най-големия електробусен парк в Европа – с
повече от 2500 хибридни електрически автобуса, произведени от китайската BYD и британската Alexander Dennis. Този разрастващ се пазар е привлекателен и за други производители като Volvo,
Mercedes-Benz Daimler и Proterra Inc.
Каролин Уотсън, експерт по превозните средства с ниски емисии на C40, заяви пред Ройтерс, че декларацията е "ясен ангажимент в писмена форма, който цели да вдигне летвата и да даде сигнал към
частния сектор", за да насърчи по-екологичните инвестиции в градовете.