Пазаруването е стигнало скорост от 200 млн. на ден
Над 2,2 млрд. лева са изхарчени за посрещането на Рождество Христово и Нова година, показват предварителните данни, цитирани в днешния брой на в. "24 часа". Пръснатите за празниците пари са с 10% повече от миналата година. Най-ударно е било харченето около 23 декември. Това личи и от данните на Българската народна банка за пуснатите в обращение банкноти и монети. Те са били 14,254 млрд. лв. при 12,4 млрд. през декември 2015 г. Или увеличението е с почти 2 млрд. спрямо миналогодишните празници и с около 700 млн. лв. само за месец. Тук в сметките не влизат плащанията с дебитни и кредитни карти, които по груби оценки са още 25%. На ден разходите са стигали до 200 млн. лв. Възможно е да е имало и по-големи, но това ще стане ясно, когато са готови данните на Националната агенция за приходите, която е свързана онлайн с касовите апарати на търговците.
Според информацията на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата празничните трапези са били на приблизително същите цени като при предишната Нова година. Пазарът бил балансиран и заигравки с надуване на етикетите вече не ставали. Според анализа на цените на едро по празниците за последните 5 години у нас дори свинското, пилешкото и каймата са били най-евтини. Само бобът и захарта са стрували повече от декември 2015 г.
За храна българинте са отделили по празниците малко над 1 милиард лева. Традиционно най-голямо е било търсенето на свинско за Коледа, съобщиха от най-голямата верига хипермаркети у нас "Кауфланд”. Прясното месо е допринесло за 23% от оборотите по празниците. Най-предпочитана е била свинската плешка без кост, следвана от свинския врат. На второ място по търсене е било пилешкото. От него най-купувани са били охладените бутчета. Близо 1,3 млн. покупки са направени в "Кауфланд” през коледната седмица. И данните на веригата сочат, че най-активно се е пазарувало на 23 декември. Тогава покупките са били с близо 23 процента повече в сравнение със средния брой през останалите дни. 45 на сто от всички артикули са били свежи продукти, плодове и зеленчуци. За празниците най-купувани са били цитрусите и бананите. Те формират 1/4 от избора на всички плодове и зеленчуци. Традиционно в края на годината се търсят много ядки и сушени плодове за ошав. Те се нареждат на четвърто място по полуярност с 10% от общото количество. В топ 3 на най-продаваните плодове са и червените ябълки наред с бананите и мандарините. При зеленчуците потребителите са заложили основно на картофи, лук и моркови. Те носят 16% от всички купени плодове и зеленчуци. При напитките 63 процента от всички са безалкохолните, следвани от бирата с 27 на сто, вината с 6% и високоалкохолните напитки с 4%.
Традиционно голям дял от харчовете по празниците са за техника. Ръстът спрямо миналия декември е 4%, но за цялата 2016 г. оборотите са с 10 на сто повече, каза съсобственикът на "Технополис” Божидар Колев. Най-търсени за подаръци били смартджаджи като часовници, ховърбордове, дронове, игрови конзоли. По Рождество Христово и Нова година много семейства си позволяват подмяна на телевизора с по-модерен и с повече екстри. Затова и като обороти LCD-тата са с най-големи дялове по празниците.
Както "24 часа” писа, голям дял от разходите са направени за поръчки по интернет. Почти всеки трети българин е пазарувал онлайн.
Средната стойност на една покупка расте през последните години с увеличаване на средните доходи на потребителите. Ниските лихви по кредитите позволяват хората да купуват и чрез заеми или на изплащане.
Българските домакинства заделят 23,5% от месечния си доход за коледни подаръци, сочи и традиционното проучване на "Фератум”. Сумата на семейство е около 560 лв., което е със 70 лева повече от предишните празници. За първи път България е била над средното ниво по дял спрямо всички около 20 европейски държави, които са включени в изследването (22,2%). Най-предпочитаните категории продукти за Рождество Христово са играчки (20%), облекло (18%) и електроника (12%). От втори най-популярен подарък през миналата година (15,5%) делът на книгите е паднал до шест процента, което ги измества чак на 7-о място. Дамска тоалетна вода в ценови диапазон 30-40 лева пък е най-често купуваният подарък от магазините на верига дрогерии. На второ място е комплект със система за бръснене за 25-30 лева. В празничния рейтинг попадат още гримове, бои за коса и кремове за лице.
Заради огромните харчове по празниците, които често са по-големи от възможностите на хората, през януари мнозина изпадат в следпразнична депресия, твърдят психолози. Новата година започва и с Йорданов и Иванов ден, които водят до допълнителни разходи най-вече за имениците. С идването на големите сметки за ток и парно заради студа започва и отрезвяването. Затова и януари се очертава като един от най-тежките месеци в годината.
298 млн. лв. са разходите на българите за почивки в хотели и къщи за гости у нас и в чужбина за тазгодишните коледни и новогодишни празници. 520 хиляди от сънародниците ни са пътували с цел туризъм в края на 2016 и началото на 2017 г. От тях 108 хиляди са били на ваканция в чужбина, а 412 хиляди души са избрали България - планински курорти, спа хотели или къщи за гости или местата за културен туризъм, казва Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма.
За декемврийската ваканция в страната са били изхарчени средно около 520 на човек. Към 780 лв. пък е бил разходът на човек средно на избралите да посрещнат 2017 г. в чужбина. Тази Коледа и Нова година са били по-скъпи от предишната година, казва Драганов. Причината обаче не е в увеличаване на цените, а фактът, че българинът, образно казано, е слагал повече и по-качествени неща в кошницата си за празниците, без пазарът да изисква това, коментира експертът.
А оказва се, почивката за 28 000 българи още не е свършила. Толкова са удължили ваканцията си и през тази седмица и ще са на работа от 9 януари.