Органите ще ги дебнат на междинни спирки и крайни гари
Близо 3000 нелегални бусове превозват пътници из страната всеки ден, а към чужбина веднъж седмично. Незаконните превози се извършват по всички линии, където има пътници, но най-често са от близките до столицата населени места, както и големите регионални центрове, пише в. Монитор.
Според транспортния бранш една трета от всички нелегални бусове возят всяка седмица пътници извън България. Сметките им посочват, че на година броят на превозените достига над 300 000 души. В
чужбина пътуват бусове 7+1 всяка седмица в посока на запад, което означава около 7000 пътници без билет, а на месец около 30 000.
Сивият сектор увеличава все повече бизнеса си в чужбина, твърди превозвачът Васил Пиронков. Това показват данни на транспортния бранш: за 2 години сивият сектор при превоза в странство се е
увеличил двойно. По темата първи писа "Монитор" още преди години. Тогава сметките показваха 500 буса всяка седмица. Най-често зад волана без регистрация като превозвачи сядат шофьори, които са
уволнени от някоя фирма или се занимавали с товарни превози. Опитът им вдъхва кураж да си вземат личен бус.
За две години цената на "билета" се е увеличила с 20 евро по всички "линии". При разговори с нелегални превозвачи самите те признават, че цените им не се различават от легалните. "По-скоро
нелицензираните бусове се предпочитат единственото заради това, че в тях се пуши, пие, а пътниците се карат от адрес на адрес. Основно пътуват към Германия, Австрия, Холандия, Белгия, по-близките
части на Франция, дори и Гърция", коментира Пиронков.
Управляващите се вслушаха в предложението на превозвачите нелегалните превозвачи, возещи в чужбина, да бъдат броени по граничните пунктове. При завишение на излизанията в странство ще следват
проверки от ДАИ, НАП и др. контролни органи. Но и има контрамерки, научи "Монитор". Превозвач от Черноочене заради същите проверки за незаконен превоз по границите на скандинавските страни, върти
"бизнеса си" с над 30 буса, които редува, за да избегне нарушения.
При вътрешните превози сивият сектор е около една трета, сочи председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. Тази седмица превозвачи и управляващи отново ще седнат
на една маса, за да начертаят план как да се справят с превоза извън закона в страната. Със задачата се заеха министрите Владислав Горанов и Росен Желязков, след среща на транспортния бранш с
премиера Бойко Борисов миналия четвъртък. Тогава премиерът нареди проверка как се харчат и защо не стигат субсидиите за районите без транспорт.
Легалният бизнес ще поиска нелегалните бусове и автомобили да бъдат проверявани от органите на междинни спирки и крайни гари, а не при тръгването им с пътници. На превозвачите е обещано да се
впрегнат всички служби, имащи отношение по темата, преди да се пристъпи към инкриминиране, заяви Милтенова. Заради разпокъсаност на отговорностите между институциите браншът отново ще настоява за
единен контролен орган.
"Сега за една проверка е необходимо да се направи група от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", МВР, НАП и икономическа полиция", припомни Милтенова.
В Перник незаконните със собствено разписание
В българския град на немската марка VW нерегламентираният превоз е силно на почит. Освен с лични автомобили, пътници се транспортират и с десетина нелегални буса, които даже са си направили
собствено разписание. Тръгват през половин час без да се притесняват от проверяващите органи.
Хората от Перник ги знаят и разчитат на тях сутрин и вечер, когато е най-натоварено. От бранша са подали регистрационните номера на над 400 нелегални според тях превозни средства на институциите.
Искат органите да ги проверят дали са регистрирани и държавата да предприеме действия.